Tündöklő középszer - AZ ÖLDÖKLÉS ISTENE

Egyéb

Álszentség volna azt mondani: érthetetlen, mi vette rá Roman Polanskit arra, hogy pont a magyar származású francia drámaírónő, Yasmina Reza könnyen felejthető színdarabját rendezze meg. Az ugyanazt az alapszituációt körbe- meg körbejáró szerző darabjai közül ugyanis Az öldöklés istene sem nem a legjobb, sem nem a legérdekesebb, viszont messze a legnépszerűbb; egyik szerepét a West Enden Ralph Fiennes, a Broadway-n James Gandolfini játszotta. Polanski tovább emelt a téten: az ilyen filmekre mondják, hogy csak azt engedték be a forgatásra, aki az arany Oscar-szobrocska fejével tudott kopogtatni a stúdió ajtaján. (Szerencsére Jodie Fosternek kettő is van belőle, úgyhogy egyet kölcsön tudott adni a szomorúan az ajtó előtt álldogáló John C. Reillynek.)
Jodie Foster és Kate Winslet

Ahogy Yasmina Rezánál általában, Az öldöklés istenében is egy egyszerűen kezdődő beszélgetés fokozatos eldurvulása eredményezi, hogy végül felszínre kerül a szereplők valódi jelleme, és hogy szembe kell nézniük egész életük minden elnyomott, sem maguknak, sem másoknak nem bevallott problémáival. Itt az egyik gyerek veri ki egy bottal a másik néhány fogát, ezért a szülők találkoznak, hogy rendezzék a konfliktust. És amilyen békésen indul a társalgás, úgy kerül terítékre először a két pár egymás életstílusa és személye iránti ellenszenve, majd pedig a családon belüli válságok.

Ez az alap önmagában olyan egyszerű, hogy minden a rendezésen áll vagy bukik ? ugyanebből a szövegből lehet ugyanúgy harsány, kissé ordenáré bulvárkomédia (ilyen a tavaly óta a Vígszínházban látható előadás), mint visszafogott, (nem túl mély)lélektani kamaradráma. Polanski az ideális, harmadik utat választja, és remek arányérzékkel, elegáns visszafogottsággal vegyíti a jó humort némi mélységgel. És mivel alapvetően könnyed komédiaként nyúl a darabhoz, abban minden, egy limonádé szintjénél mélyebbre hatoló rész ? a képmutatás, a sznobizmus vagy az önáltatás leleplezése ? önmagában is hatalmas pozitívum; míg ha lélektani drámát próbált volna formálni a színműből, úgy zavaró volna a sekélyesség.

Polanski pedig kerüli a túlzásokat, a túl könnyű nevettetést, az ízléstelenséget, így még a történet rázós pontjai ? az egyik anyuka hányási rohama vagy az általános lerészegedés ? sem tűnik otrombának. Amúgy is árad az elegancia a filmből: a rendező kihasznál minden formai lehetőséget, amit az egyetlen egyszerű szobabelső ? a dráma tere ? adhat, miközben képei sosem hivalkodóak: a remek beállítások, a kamera mozgásai, a nagy fali tükör segítségével feltuningolt jelenetek emlékezetessé teszik ezt a papírforma szerint unalmas képi világot is. Így végeredményben ez az alig-film is érdekes tud maradni a maga minimális, nyolcvan perces játékideje alatt.

Christoph Waltz

És bár Az öldöklés istene szituációi nem nagyon, csak közepesen érdekesek, a megoldások nem nagyon, csak közepesen találóak, a beszélgetés dinamikájának alakítása nem lenyűgöző, csak jó, a négy remek színész és az átgondolt és következetes szerepértelmezés elfedi és feledteti a középszerűséget. A mezőnyből kiemelkedik a nemrég még ismeretlen Christoph Waltz (az osztrák tévészínész felfedezése miatt már akkor is ünnepelni kéne a Becstelen brigantykat megrendező Quentin Tarantinót, ha semmi mást nem is tett volna le az asztalra). Ügyvédfigurája abszolút szociopata, aki egy-egy arckifejezésével nem csak azt teszi tökéletesen nyilvánvalóvá, hogy mit gondol az egész konfliktuskezelő találkáról, de azt is, hogy nincs meg benne semmiféle társadalmi gát a nem túl szalonképes nézetek eltitkolásához. Nem csoda, hogy rajong a helyzetért, amikor lesújt ?az öldöklés istene?, azaz mindenkiből előtör az agresszió és a primitivitás. Ez a magának való különc a film legfőbb erénye. Ha nem is ennyire emlékezetesen, de teljesen pontosan és felszabadultan játszik a karót nyelt és aztán a karót felöklendező Kate Winslet, a korrektség látszatára a végsőkig ügyelő Jodie Foster és a kispolgárból panelprolivá alakuló John C. Reilly is.

Ami jó a mozizóknak, az rossz a színházaknak: nem kell többet foglalkozni Yasmina Reza darabjával ? annál többet, mint amit Roman Polanskinak sikerült, úgyis lehetetlen kihozni belőle.