Németh Gábor a prózák megnevezéssel illeti A tejszínről című kötetének (Kalligram Kiadó) írásait. Ha ő mondja, higgyünk neki. A szó jelentését illetően ott az egyik mottó, Ottlik Gézától: "Próza az, amit kinyomtatnak". Németh jelen prózája a képzeleten, képzelete pedig a képen alapszik. Abból a szikből, sziklából nő ki, amellyel viaskodik: a látás, tekintés, kép-ezés, képzelés nehézségeiből. Képtelenségeiből. A művelet (az írói önélet) paradoxonát mindjárt az első szöveg, a beköszönésül elköszönő Viszlát hatodik bekezdése tisztázza: "Ha írok, néha képeket látok, és megpróbálom marasztalni őket. A belső képek közölhetetlenek, te, aki olvasod, sosem fogod ugyanazt látni, amit én, hiába próbálkozom a legérzékletesebb és legpontosabb leírással..." A dilemmára számos szófordulattal rendelkezik a könyv: "Az van, hogy egyre nehezebb ezeket a dolgokat visszalátnom..." stb. (Eszméletlen - a legszebb vonalvezetések, -törések egyike, J. A.-nak ajánlva). E futamokban sosem vak vezet világtalant (noha a vakság, a vakok látása morális kulcskérdése Németh epikájának), hanem egy kép elmosódottsága olvad rá egy kép hiányára, egy kép képe utal egy (vak)foltra.
A fortélyosan cizellált, a migrénes helyeken is élvezetesen okos szövegfolyam szívesen alkalmazza a te-grammatika fordulatait, a második személy én és ő közti lengését. Amelytől a megszólítottá váló olvasó nem háríthatja el a belépést a kötet belsőbb tereibe. Az író epikává transzponált saját története meghívót nyújt át az olvasó konglomerálóbb saját történetének. S a két történet - csodák csodája; a jó irodalom csodája - találkozik. Mert bár a Széchényi Könyvtár nevét nem Széchenyinek kell írni, s bár Németh - mint hangsúlyozza - '56-os, jómagam meg (az egyszerűség kedvéért legyek én a példa - "ne tettessük hülyének magunkat": ki más lehetne?), én '49-es vagyok, az a hófehér hajú, két mankóra utalt cigány fiú, a k i r ő l í r s z, valóban éjt nappá téve ott bujdokolt a könyvtárban. S forgatható, kék-piros végű ceruzájával a lehető legtiltottabb módon minden sort aláhúzott. Vagy az nem ő volt? Vagy mégis ő, de akkor még nem fogta meg a haját az oltott mész...?