Szentpétervár, 1869. A gazdagok és a szegények közötti szakadék egyre szélesedik. Az ország vezetése pompába öltözve hizlalja magát. A pénz, az önzés és a felületesség prioritássá válnak a mindennapi életben. Mocskos és zajos utcák. Minden ház aljában kocsma. Az emeleten bordély. Apák és fiaik vakulásig vodkáznak. Próbálják felejteni, hogy egykor emberek voltak. Anyák és lányaik az emeleten árulják testüket. Erre a világra néz Dosztojevszkij pétervári saroklakásának egyik ablaka. A másikból egy távoli templom tornya látszik. Dosztojevszkij leül az íróasztalához, és írni kezd. Vajon a krisztusi szeretet meg tudná menteni a mai világot? ? teszi fel a kérdést, amelyre a Vígszínház fiatal alkotócsapata ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében próbál választ találni.

dsc_9264_rb_1000x800
ifj. Vidnyánszky Attila

?Miskin herceg sem akarja megváltani a világot, A félkegyelmű sem ad konkrét kérdéseket? ? mondja a darab kapcsán ifj. Vidnyánszky Attila. ?A mi feladatunk ezeket a kérdéseket megtalálni, újrafogalmazni és kideríteni: ki számít ma jó embernek? Mi számít ma erkölcsösnek? Mit jelent az, hogy álszentség? Milyen embernek kell lennünk egyáltalán a 21. században?? ? fűzte hozzá a rendező.

?Sokat gondolkozom azon az életemet nézve, hogy van egy történetünk: ahogy felnövünk és létezünk, mindent szavakkal mondunk el, mindent csak szavakban tudunk kifejezni, összekötődik a valóság a nyelvünkkel. A gyerekeknek viszont van egy érzékeny vonaluk valami más típusú valóság felé, és Miskinnek is vannak ilyen antennái, ő mintha máshogy is ki tudna fejezni dolgokat, mint a többiek ? fejti ki a Miskin herceg szerepében látható Vecsei H. Miklós.

dsc03323_1_rb_1000x800
Vecsei H. Miklós (középen)

Orosz Ákos a tavalyi évadban a Bűn és bűnhődés Raszkolnyikovjaként bizonyíthatott, most egy újabb Dosztojevszkij-alak, Rogozsin bőrébe bújik. ?Azt hiszem, egy színésznek fontos mérföldkő az életében, ha egy ilyen volumenű szereppel küzdhet, lélegezhet együtt, és talán nőhet fel hozzá? ? kezdi Orosz Ákos. ?Ez fokozottan igaz abban az esetben, ha a készülő előadás minden alkotója egyaránt motivált és buzog benne a tettvágy. Én most ilyen helyzetben érzem magam. Már a célegyenesben vagyunk. Nagyon várjuk a nézőket és az angyalokat az előadásunkra.? Nasztaszja Filippovnaként Petrik Andrea, édesanyaként Venczel Vera, Ganyaként Csapó Attila, Lebegyevként Király Dániel látható. Az adaptáció Makai Imre fordításából készült, az élő zene és hangdesign Wunderlich József munkája. A díszletet Peter Sparrow, a jelmezeket Vecsei Kinga Réta tervezte. Közreműködnek a Budapest VI. Kerületi Erkel Ferenc Általános Iskola növendékei, kórusvezető: Hajzer Nikolett.

dsc_8924jkle_rb_1000x800
Eszenyi Enikő, Hajduk Károly, Kern András

Georges Feydeau Egy éj a Paradicsomban című bohózatát március 3-án mutatja be a Vígszínház. A főszerepben Hajduk Károly, Eszenyi Enikő, Seress Zoltán, Kern András és Lukács Sándor látható, a rendező Michal Dočekal. Georges Feydeau egy őrülten vidám univerzum megalkotója. Méltán dicsekedhet azzal, hogy három órán át szakadatlanul kínozza nevetéssel nézőit. A színpadi hatás nagyszerű mérnöke, pontosan megfigyeli az emberi játszmákat, és görbe tükröt tart azoknak. A Hotel Paradicsomban megvadult nők és férfiak hotelszobákból hotelszobákba, hol ki-, hol be-, hol fel-, hol lekergetik egymást és vágyaikat, az élet értelmét és fejüket elvesztve. Azt hihetnénk, hogy az Egy éj a Paradicsomban, mint minden valamirevaló bohózat, arról szól, hogy a szereplők a legfurfangosabb módokon próbálják meg egymást átverni, megcsalni, csőbe húzni. Valójában azonban épp az ellenkezőjéről tanúskodik: a kötődésről, a házastársi ragaszkodás erejéről. A szereplők még annak ellenére sem képesek félrelépni, hogy sokszor az őrület vagy az unalom poklába kergetik partnerüket.

?Michal Dočekal kivételes alkotó, különleges látásmódja mindig meglepő és rendkívül izgalmas? ? mondja Eszenyi Enikő, akit a XIII. Pécsi Országos Színházi Találkozón a Legjobb női főszereplőnek járó díjjal jutalmazott a szakmai zsűri és a közönségzsűri is a Jóembert keresünk főszerepéért. Enikő most ismét Dočekal rendezésében látható a Vígszínházban. ?Reméljük, hogy a Michal által teremtett világgal megnevettetjük közönségünket, de görbe tükröt is tartunk, amelyben lelepleződnek a tisztességesnek mondott, ám álságos kapcsolatok. Sylva Zimula Hanáková elrajzolt, groteszk alakokat teremtett jelmezeivel, nagy segítséget adva nekünk a figurák megformálásához. Külön öröm, hogy Feydeau bohózata több mint 100 év után tér vissza a Vígszínház színpadára, Závada Péter nagyszerű szövegével. Már nagyon várjuk a nézőket.?

dsc_7688_rb_1000x800
Hajduk Károly és Eszenyi Enikő

?A látszat ellenére a bohózat egyáltalán nem egy könnyű műfaj? ? meséli az építész, Zseton szerepében látható Hajduk Károly. ?Ebben a történetben az egymásra rakódó kisebb-nagyobb füllentések és csúsztatások ütköznek össze egyre kuszábban. Hangulatában egy különleges előadás várható, az alaphelyzetektől eltekintve nem egy hagyományos értelemben vett komédiát játszunk. Van egy furcsa dimenziója, de erről nem árulok el többet, ennek a felfedezését a nézőkre bízom.?

?Az öltözőkből kihallatszik az ötletelés a közös jelenetekről, mindenki szöveget mond össze, a munka nem csak a színpadon folyik? ? fűzi hozzá a Maximot játszó Ember Márk. ?Ez azt mutatja, hogy itt most ismét egy olyan csapat dolgozik együtt, akik közös ügyre találtak, generációktól függetlenül. Ez csodálatos!?

A főbb szerepekben Hajduk Károly, Eszenyi Enikő, Seress Zoltán, Kern András, Lukács Sándor, Gilicze Márta, Szilágyi Csenge és Ember Márk látható. A díszlettervező Martin Chocholoušek, a jelmeztervező Sylva Zimula Hanáková, a zeneszerző Michal Novinski.

Fotó: Szkárossy Zsuzsa, Bartis Milán