Új Tudás - Műveltség Mindenkinek vitasorozat Miskolcon

Egyéb

(MTI) - Az oktatási és kulturális tárca minisztere hangsúlyozta előadásában: olyan programról kéri ki a résztvevők véleményét, amelynek egyeztetése szakmai szervezetekkel, szakemberekkel jelenleg is tart, Miskolc pedig ennek a munkának az első vidéki állomása. Hozzátette: a program olyan, szakmailag megalapozott és financiálisan alátámasztott feladatokat, célokat tartalmaz, amelyek átfogják a magyar közoktatást. Ezzel évente 130-140 milliárd pluszt helyeznek a közoktatásba, ennek kétharmada európai uniós forrás, egyharmada pedig "a magyar költségvetés bővülő lehetőségeiből táplálkozik" - fejtette ki a tárca vezetője.
 
A részletek kapcsán elmondta: a projekt az oktatás minden részét átöleli a kezdetektől a legfelsőbb tanulmányokig, a tehetséggondozásig, illetve a pedagógusok munkájáig. Öt pillérre bontható, első körben a korai fejlesztés megerősítését tűzi ki célul, második állomása az esélyegyenlőség megteremtése, harmadik fő eleme a tehetséggondozás, majd a közoktatás tartalmi fejlesztésével foglalkozik, és kitér az elmúlt időszakban leértékelődött tanári, illetve pedagógus pálya presztízsének kérdésére, vonzóbbá tételére.
A legkisebbeket érintő, a bölcsődékkel és óvodákkal foglalkozó programelem kapcsán megjegyezte: a magyar óvópedagógusok és védőnők Európa- és világszerte elismert szakemberek. A tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy minél korábban kerül be az oktatás rendszerébe egy gyermek, annál nagyobb az esélye, hogy jó képzettsége lesz, és könnyebben állja majd meg a helyét a munka világában. Ez elsősorban infrastrukturális fejlesztést igényel, illetve a védőnői és óvópedagógusi hálózat megerősítését. Ezért 2009-től kezdődően 300 munkatárssal és évi 350 millió forinttal fejlesztik a védőnői hálózatot, és a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek óvodába íratását az első alkalommal 20 ezer forinttal támogatják, amihez félévente 10 ezer forint járul, ha a kicsi részt vesz a foglalkozások legalább 75 százalékán.
A program második pillérével kapcsolatban azt mondta: a deszegregáció problémája az Észak-magyarországi Régióban kiemelt feladat és égető kérdés. Minden intézményfenntartónak esélyegyenlőségi programot kell kidolgozni, ennek megvalósításához minden segítséget megad az oktatási tárca, ennek hiányában a későbbiekben pedig senki nem juthat pályázati forráshoz - fejtette ki a miniszter.
Hiller István kitért a kompetenciaalapú oktatásnak, az alapkészségek megerősítésének fontosságára, s arról is szólt, hogy miniszterként kiáll a magyar pedagógusok mellett, ugyanakkor a tényleges gondokat látni kell. A pedagógusbérek kapcsán közölte: a tervek szerint a pályakezdők főiskolai képesítéssel 25 ezer, egyetemi végzettséggel 40 ezer forintos pótlékkal számolhatnak, hárommilliárd forint fölé emelkedik a minőségi bérpótlék, és - intézménymérettől függően - 20-40 ezer forintos plusz juttatással számolhatnak a vezetők.
A minisztérium tájékoztatása szerint az Új Tudás - Műveltség Mindenkinek program társadalmi egyeztetése csütörtökön Szolnokon folytatódik, majd a vitasorozat következő állomásai Szombathely, Veszprém, Szekszárd, Szeged és Székesfehérvár lesznek. A záró társadalmi és szakmai vitát április 5-én, Budapesten tartják.