Mire jutnak az artisták a gravitáció ellen különböző tárgyak, például jégmászóbakancs, bowlinggolyó vagy antigravitációs cipő testükre csatolásával?

Alexander Vantournhout táncos- és újcirkuszos-képzésből érkezik. Egykerekezést, zsonglőrködést és táncakrobatikát tanult a brüsszeli Cirkuszművészeti Egyetemen (ESAC), majd kortárstáncot az Anne Teresa de Keersmaeker által vezetett rangos tánciskolában, a PARTS-ban. Mozgáskutatásra fókuszáló, akár a kegyetlenségig kompromisszummentes darabjaival bejárta a világot, Raphaël (2018) és Red Haired Men (2019) című előadásait már a Trafóban is láthatta a közönség.

A Budapesten május 6-tól 8-ig, naponta két alkalommal látható előadás címe, a Screws ugyanaz, mint egy Nils Frahm-album címe. Ezt a zeneszerző törött ujja inspirálta, a cirkográfust pedig – ahogy magát nevezi a belga Alexander Vantournhout – a test és az eszköz hol egymást segítő, hol egymást akadályozó viszonya. Az előadás alatt a nézők szabadon járkálhatnak, nézelődhetnek, kereshetnek jó és még jobb perspektívákat, nézhetik az artistákat közelről, távolabbról vagy a társulat útmutatásait követve.

Vantournhout szereti az utca és a színház távolságát a lehető legkisebbre hagyni: így ehhez az előadásához minden turnéhelyszínen új és szokatlan tereket keres. Budapesten a margitszigeti Kristály Színtérre esett a választása, mely az egykori palackozó üzem épületében talált otthonra a főváros egyik új kulturális és közösségi központjaként. A Kristály Színtér a Budapesti Tavaszi Fesztivál ideje alatt, a fesztivál részeként nyitja meg kapuit.

Nyitókép: Screws. Fotó: Bart Grietens