Újjáéled a Brit Kelet-indiai Társaság

Kultpol

Az 1874-ben eltörölt eredeti Kelet-indiai Társaság a brit kereskedelmi - és politikai - érdekek megtestesítője volt, saját hadsereggel és valutával. A korona gyarmatain azonban leginkább a gyűlölt birodalommal azonosították. Az utóbbi években más nagy múltú márkanevek is újjáéledtek Londonban, köztük a Sock Shop, és a híres divatmárka, a Burberry - olvasható a The Financial Times című lapban.

A Kelet-indiai Társaság I. Erzsébet királynő uralkodása idején, 1600-ban kapta meg királyi kiváltságlevelét az Indiával folytatott fűszerkereskedelem fejlesztése, a holland fűszerkereskedelem visszaszorítása céljából. II. Károly (1660-0685) uralkodása idején jogot kapott területszerzésre, pénzverésre, erődépítésre, hadsereg fenntartására, háborúk indítására, békék és szerződések megkötésére. 1757-től India nagy részét felügyelete alatt tartotta, tevékenysége azonban finoman szólva is ellentmondásos volt. A John Company - ahogy emlegették - fegyveres erejét latba vetve nyomta el a helyi urakat, és alapozta meg kereskedelmi monopóliumait. A társaság tisztviselői, a "nábobok" óriási vagyont halmoztak fel. 

A Kelet-indiai Társaság keze még az akkoriban a világ legnagyobb gyémántjának számító Koh-i-Noor megszerzésében is benne volt, miután leigázták Lahoré-t, a kő már úton is volt Nagy-Britanniába, hogy koronaékszer váljék belőle.

Szandzsiv Mehta magánbefektetőktől vette meg a márkanevet még 2005-ben. Mint mondta, nem részesült bírálatokban, mert indiai létére új életet akar lehelni a társaságba. Tervei szerint az új társaság a történelminél lényegesen szerényebb lesz - annak hatalma a világ ötödére terjedt ki. A londoni Mayfairben nyíló első üzlet közel 200 négyzetméteren várja a vásárlókat, többek között kávékülönlegességekkel és dzsemspecialitásokkal. A polcokon azért a jól ismert Earl Grey tea is helyet kap. Mehta a tervek szerint olyan termékekbe is új életet lehel, amelyek emléke a brit birodalomhoz fűződik. Ilyen lehet az India Pale Ale nevű ital is.