Újra régi fényében a Palota

Egyéb

A Nemzeti Hauszmann Terv a nemzeti és az egyetemes történelem során felhalmozott kulturális örökségünk feltárásának, tudományos feldolgozásának, megóvásának, fenntartható használatának és közkinccsé tételének feltételeit hivatott megteremteni. A terv érinti a Királyi Palota épületszárnyait, a Polgárvárost és a várlejtőket, valamint a Várnegyed teljes közlekedését és védműveit.

 

dsc_7759__copy__600x399

A Vár a magyar nemzet szimbolikus helyszíne, identitásának szerves része, a magyar államiság sorsdöntő eseményeinek színtere. A Várnegyed fejlesztése és rekonstrukciója nemcsak kulturális, illetve infrastrukturális szempontból jelentős, hanem hozzájárul a magyar nemzeti identitástudat megerősödéséhez, az európai kulturális élet színesítéséhez.

 

E kezdeményezés keretei között született meg az a pályázat, amelyet a Budavári Ingatlanfejlesztő és Üzemeltető Nonprofit Kft. írt ki a Budavári Palota Szent István-termének textilrekonstrukciós munkálataira.

 

A Szent István-terem a Hauszmann Alajos-féle palotaegyüttes egyik legreprezentatívabb helyisége, a Budavári Palotát és a Rudolf trónörökös részére tervezett épületet összekötő nyaktagban helyezkedett el. A 83 négyzetméteres ?szoba? ablakaival délre, a Tabánra és a Gellért-hegyre nézett. Anyaghasználatában és stílusában is elütött az együttes alapvetően barokk és neobarokk enteriőrjétől. Uralkodó stíluseleme a szecessziós ornamentika. A kialakításában közreműködő magyar mesterek (Zsolnay Miklós, Thék Endre, Haas Fülöp és fia, Gelb M.) díjat is kaptak munkájukért az 1900-as párizsi világkiállításon.

 

A Budapesti Történeti Múzeum főigazgató-helyettese, Dr. Rostás Péter adatai szerint a Szent István-terem a II. világháborúban teljesen elpusztult, a terem fából készült falburkolata és mennyezetkiképzése megsemmisült. Az 1950-es évektől a terem helyén más alaprajzi beosztással kutatószoba, metszettár, dolgozószoba és tárolóhelyiség létesült a múzeum számára, valamint a délre néző homlokzatot is átépítették.

 

A rekonstrukciót segíti, hogy maradt fenn a falat burkoló textilből, valamint a Franciaországban szövetett függöny mintadarabjaiból is. A fent említett anyagoknak, és az eredeti Zsolnay-elemeknek is óriási jelentőségük van, hiszen hiába lennének meg az eredeti tervek, számos jó minőségű fotóval egyetemben, a pontos színeket nem lehetne reprodukálni.

 

A Budavári Ingatlanfejlesztő és Üzemeltető Nonprofit Kft. által a rekonstrukcióra kiírt nyílt közbeszerzésre két cég pályázott. A pécsi székhelyű, 100 százalékban magyar tulajdonú, 20 éve alapított Rovitex Hungária Kft. a legkedvezőbb ajánlatot adva, 362 millió forinttal nyerte el a megbízást. Az értékelésnél 70-es súlyszámmal szerepelt az ár, 30-as súlyszámmal pedig a vállalkozó személyi állománya.

 

A Rovitexnek összesen 150 folyóméter, 130 centiméter szövetszélességű, háromrétegű, lanszírozott és brosírozott, arany- és selyemszálakkal szőtt falkárpitot; két darab, egyenként három-három részből álló függönykompozíciót, továbbá nyolc darab karosszék és hat darab taburet (ülőke) bársony alapú, arany- és selyemszálakkal hímzett huzatait kell legyártania és elhelyeznie. A munka 2016. november 28-án a budai Várban, 29-én az Iparművészeti Múzeumban kezdődik az eredeti textilek analízisével.

 

?A munka különlegessége, hogy az Iparművészeti Múzeumban és a Budapesti Történeti Múzeum állandó kiállításán fellelhető az eredeti textilekből fennmaradt minta, amely alapján különböző technológiai eljárásokkal az eredeti szín, anyagösszetétel és szövéstechnika meghatározható, a korábbi textilek teljes technológiai hűséggel rekonstruálhatóak. A mintákon kívül a berendezésekről fellelhető fotók segítenek a megvalósításban? ? tájékoztatott Romeisz Norbert, a cég ügyvezető igazgatója.

 

Hozzátette, hogy az anyagok teljesen egyediek: a selyem függönyök és az oldalsálak speciális ezüst hímzéssel és féldrágakő díszítésekkel, egyedi szövésű paszományokkal, szalagokkal és bojtokkal készülnek mind a korabeli, mind a mai textiltechnológia csúcsát reprezentálva. A három rétegű szőtt falikárpit selyem- és aranyszálas textil alapanyagának gyártása és falburkolatként történő felfeszítése, valamint az ülőbútorok selyem- és aranyszállal hímzett kárpitozása is egyaránt komplex feladat. A megvalósításhoz különleges technológiai eljárásokat alkalmaznak, például teljes szálmélységig végeznek analízist, illetve speciális textilscannert is használnak.

 

A pécsi Rovitex Hungária Kft. egy német alvállalkozóval együtt vállalta a megbízást. A német cég közreműködött többek között a bécsi Schönbrunn, valamint a potsdami Sansoucci kastély felújításában is. Az analízist követő restaurációs gyártás a Rovitex Hungária Kft. pécsi telephelyén és Németországban történik.

 

?Az eredeti textilek iparművészeti különlegességek voltak, így a restauráció keretében történő gyártásuk hatalmas szakmai kihívás, amelyre Európában csak néhány cég képes? ? fogalmazott a projektről Romeisz Norbert, hozzátéve: a munka várhatóan 2018 februárjában fejeződik be.

Fotó: Csákvári Zsigmond