?Ha fel akarsz jutni az űrbe, előbb el kell érned a sztratoszférát. Ez csak egy módon lehetséges: a téesz segítségével.?
Az időpont 1957 eleje. A Nagy Szovjetunió úgy dönt, hogy baráti országai közül Magyarországnak ad esélyt arra, hogy kiválassza a földkerekség első kozmonautáját, aki majd az első ember lehet az űrben. Karmazsin Jenő elvtárs, a Kunmadarasi Vörösiszap Termelőszövetkezet elnöke tudja is, ki lehetne a legmegfelelőbb jelölt a nagy utazásra: Serbán Lajos, azaz Lajkó, ahogy mindenki hívja, már gyermekkora óta betegesen vonzódik a csillagokhoz. Ezt a vonzalmat nem kis részben édesanyjának köszönheti, aki beavatta a cigány asztrológia rejtelmeibe, de sajnálatos módon ? Lajkó egyik rosszul sikerült rakétakísérletének következtében ? már nem lehet velük. A fiú ezért egész életét egyetlen célnak rendeli alá: el szeretne jutni az űrbe, hogy bocsánatot kérjen anyjától. Mikor Lajkót kiválasztják az űrutazásra, még nem is sejti, hogy álmai nem véletlenül válnak épp most valóra? Ám előbb Bajkonurban, egy különleges verseny keretében dől el, hogy a magyar Lajkó, a német Helga Mengele, az észt Ilmar, vagy a mongol Timuzsin lesz-e az a szerencsés kiválasztott, aki végül eljut az űrbe. A versenyt ráadásul maga Leonyid Brezsnyev szovjet pártfőtitkár elnököli. Közben pedig újra és újra feltűnik Lajkó apja, aki tovább bonyolítja főhősünk kalandjait.
Már a történet leírásából is kitűnik: Lengyel Balázs első filmje ízig-vérig fekete komédia. Olyan, amely a humor és az irónia eszközével mutat be egy gondterhes korszakot. A Lajkó édesanyját alakító Papadimitriu Athina így fogalmazott: ?nehéz korszak volt, de ez a történet nem a drámáját, a tragédiáját fogta meg, hanem megpróbálta könnyedebben megragadni, és nekem ez nagyon tetszett. Hiszen én éltem abban a korban és a Lajkó rengeteg emlékemet visszahozta. Nem volt könnyű akkor az élet, de nekem csodálatos gyermekkorom volt és ez a film most segített kicsit visszaemlékezni rá?. Bár Lajkó édesanyját mindössze csak néhány jelenetben láthatjuk, szerepe kulcsfontosságú, mondhatni, ő a cselekmény mozgatórugója. ?Régebben már volt egy hasonló szerepem, mármint olyan szempontból hasonló, hogy mindenki áradozott, milyen jó voltam a filmben, aztán mikor megnéztem, tudatosult bennem, hogy egyetlen jelenetem van, ám az olyan fontos, hogy mindenkiben megmarad. Itt is ez történik és ez nagyon jó érzés. Amikor elolvastam a forgatókönyvet, hirtelen nem volt egyértelmű számomra, milyen jelentős az anya szerepe a történet szempontjából, de valóban, azt kell, hogy mondjam: én vagyok a történet motorja? ? állapította meg nevetve a színésznő.
A Lajkó ? cigány az űrben Lengyel Balázs rendezői bemutatkozása, de Papadimitriu Athina elárulta, ?egyáltalán nem tűnt úgy, hogy ezt a fiút terelgetni kell. Teljesen profi volt. Olyan magabiztossággal dolgozott, mintha már a sokadik filmjét készítette volna, és végig fülig ért a szája.?
Hasonlóan vélekedett Pusztai Ferenc, a film producere is, akivel 2016 augusztusában még a Lajkó forgatásán beszélgettünk. (Az ott készült interjút ITT találjátok.) Most, a film sajtóvetítését követően ismét megkérdeztük A nyomozó, a Szabadesés, az Utóélet és a Kút című filmeket is jegyző Pusztai Ferencet, aki a Lajkó készítéséről mesélt nekünk és azt is elmondta: amellett, hogy szórakoztató komédia, komoly üzenettel is szolgál a nézők számára.
Legutóbb a Lajkó ? cigány az űrben forgatásán találkoztunk, amikor épp egy uszodában vettétek fel a víz alatti jeleneteket. Bár ez az uszoda a filmben valóban uszoda, több olyan helyszín is van a történetben, amelyet meg kellett álmodnotok: például az űrkapszula vagy maga a helyszín, Bajkonur. Ez kihívást jelentett számotokra?
Persze, számos jelenetet úgy kellett megkomponálnunk, hogy nem volt ott a valós helyszín, csak elképzeltük, hogyan fog kinézni az, amit a nézők a vásznon majd Bajkonurnak látnak a háttérben. Tehát például a színészek számára az már önmagában nagy kihívás volt, hogy bizonyos jeleneteket nem abban a térben játszottak, amelyben a filmben láthatók. Ilyen volt például a kapszulakilövés, amely esetén nagyon kellett figyelnünk arra, hogy tényleg valósághűen nézzen ki. De ez tulajdonképpen az egész filmre igaz volt.
Mivel egy űrutazós fekete komédiáról van szó, a filmben többször is láthatunk olyan jeleneteket, amelyek az űrutazás előtti felkészülést mutatják be, méghozzá úgy, mintha dokumentumfilmet néznénk. Ezek eredeti felvételek?
Igen, ezek mind eredeti felvételek, nem mi gyártottuk őket.
Hogyan jutottatok hozzá ezekhez?
Több nemzetközi cég is van, amely az ilyen felvételeket kezeli, egyikőjüktől szereztük be őket. Azok a képsorok például, melyeken egy űrhajó kilövését láthatjuk, valódi űrutazós felvételek. Azonban azok, amelyeken a kutyákkal végzett kísérleteket mutatják be, nem biztos, hogy az űrkilövéshez kapcsolódnak, ettől függetlenül viszont szintén korabeli anyagok.
A film nagy részében oroszul beszélnek a szereplők. Feltétel volt, hogy a színészek megtanuljanak oroszul?
Az volt a célunk, hogy a filmben azok a szereplők beszéljenek oroszul, akik vagy oroszok vagy orosz anyanyelvűek. Ebbe az irányba is indultunk el a casting során, de például Brezsnyev szerepére nem találtunk orosz színészt, így ezt a szerepet végül egy ukrán színész játssza el. Egyébként számtalan ukrán színész tűnik fel a filmben, de láthatunk benne olyan orosz anyanyelvű művészeket is, akik Magyarországon élnek ? egy hazai orosz nyelvű színházban is tartottunk castingot. Tehát ügyeltünk arra, hogy a filmben hallható orosz beszéd tökéletes legyen. Így igazából csak egyetlen olyan színész volt, aki annak ellenére, hogy magyar, orosz karaktert játszott. Természetesen ő is nagyon jól beszélt oroszul, de a rendező perfekcionizmusának köszönhetően utószinkront kapott. Fontos volt, hogy minden tökéletes legyen.
Ha már a tökéletességnél tartunk: mesélnél arról, milyen volt a közös munka Lengyel Balázzsal?
Nagyon jó volt. Persze voltak könnyebb, illetve nehezebb pillanatok, de mi minden napból igyekeztünk a legtöbbet kihozni. Egy film készítése több évig tartó közös munkát jelent, amely esetén elkerülhetetlenek a problémás, vitás helyzetek, a fontos csak az, hogy ezekből a készítők együtt találjanak kiutat. Hogy közösen leljenek rá a megoldásra. Ez szerintem nekünk sikerült. Szóval csak azt mondhatom: remekül zajlott a munka.
Akkor elképzelhetőnek tartod, hogy a jövőben is dolgozzatok még együtt?
A válaszom egyértelműen igen.
A Lajkó Lengyel Balázs első filmje. Egy elsőfilm esetén nagyobb hangsúlyt kell helyezni a mozipremier előtti népszerűsítésre?
Természetesen, hiszen egy elsőfilmes rendező még nem kialakult brand. Ha egy rendezőnek már van neve, akkor biztosan van valamekkora követő tábora, vannak ismerői, akik várják az új filmjét. Az elsőfilmeseknél, akiket még nem ismernek, sokkal nagyobb figyelmet kell fordítani arra, hogy az emberekhez eljusson az üzenet: ?Haló, itt van egy tök jó film! Érdemes megnézni!?.
Akkor kiemelten próbáljátok népszerűsíteni a Lajkót?
A mozikban már jó ideje vetítjük a trailert, de a klasszikus reklámozási csatornák (plakátok, internetes megjelenések, city lightok) mellett még bevetettünk pár dolgot: Budapesten több helyen is megtalálható a Lajkó-szkafander, de a filmben látható kerti budi ? amelynek egyébként fontos jelentősége van a történetben ? is kint van a városban. Tehát próbáltunk olyan dolgokat kitalálni, amelyek tényleg felkeltik az emberek figyelmét. Ahogy a film készítésében, úgy ebben is segít minket a Filmalap: kifejezetten forgalmazási támogatást is kaptunk tőlük.
Ha meg kellene határozni, milyen film a Lajkó, azt mondanám: groteszk humorú fekete komédia. Én nagyon jót mulattam rajta, de lehet, hogy sokakat elijeszt ez a humor. Számoltatok azzal, hogy esetleg rétegfilm lesz?
Persze, muszáj volt. Azt sose hittük, hogy ez egy mindenkinek tetsző film lesz, de úgy gondoltuk, széleskörben szerethető és a humora is sokak számára érhető. Azonban azt, hogy rétegfilm lesz-e vagy sem, nehéz előre megjósolni. Mióta elkészültünk vele, minden napunk azzal telik, hogy rágjuk a körmünket és azon agyalunk, mit szól majd hozzá a közönség. Én nagyon bízom benne, hogy sokan szeretni fogják.
Az előbb úgy fogalmaztam, jót mulattam a filmen, de nem a humor a Lajkó legfontosabb erénye, hanem az, hogy egy fontos kérdést, a cigányság megítélését veti fel.
Az egész film egy olyan cigány fiúról szól, aki nagyon tehetséges valamiben és a tehetségének, az elszántságának, valamint az akaratának köszönhetően eljut addig, hogy ő legyen az első ember az űrben. Ezt a tettét azonban meg nem történtté nyilvánítja a világ ? csupán csak azért, mert cigány. A hangsúly persze nem a cigányság megítélésén van, de való igaz: ezzel a kérdéssel játszik el a film, ezt karikírozza ki. Azt gondolom, ezen a filmen nagyon jól fognak szórakozni a nézők, de ha valaki üzenetet keres benne, akkor azt fogja találni: nem helyes embertársainkat beskatulyázni, emblémákat ragasztani rájuk, és azok alapján megítélni őket. Igenis, egy jól működő világban az embereket a teljesítményük alapján ismerik el.
Tóth Eszter