Ritkán vállal színészi feladatokat, azokat is inkább filmekben. Miért vállalta az Akárkit?
Derült égből villámcsapás. Nem mérlegeltem, nem kérdőjeleztem meg. Én is egy akárki vagyok.
Az Akárki egy 15. századi moralitás. Hogyan lehet eljátszani egy Akárki nevű figurát, akinek még a neve is azt jelzi, hogy a személye lényegtelen?
Csak a személye lényeges. Akárki – Bodolay Géza szerint – most én vagyok. Akárki csontvázában az én szívem dobog. McMurphy sincs. Ő Vilmányi Benett. Baal sincs. Ő Kocsis Pál. A szöveg adatszolgáltatás, a színész kölcsönadja magát.
Rendezőként ugyanazt jelenti a személyesség, mint színészként a színpadon állva?
Jó esetben akár. Személyesség nélkül üres séma.
Korábban beszélt arról, hogy sok színész nem meri összekapcsolni a személyes élményeit a színpadi karakter által megélt érzésekkel.
Iparkodom pontosabban: a színész néha nem meri a szereptapasztalatait összehozni a saját személyes tapasztalataival. De hogy meglepjen, ez elengedhetetlen. Vagy ott van valaki vagy nincs. Valaki elragad. Vagy előfordul, hogy hibátlan, de hidegen hagy.
Hiányzik az emocionális többlet.
Ennek titkát a színészek ismerik. Céh titok. Teoretikus nem férkőzhet a közelébe.
Sokat dolgozott színészként Mundruczó Kornéllal, rendre húsbavágó témákat feszegető produkciókban. Ön könnyen viszi színpadra a személyes érzéseit?
A személyes nem szerencsés, ha a szerep elé áll. Mundruczó Kornél jól használ engem. Nem közügy a magántitok. Közerkölcsöt jó csinálni. A generál érzelmek csapdák. Nem jobb, ha a színész meglepi a nézőt? Szeretem a személyiségeket színpadon, a nyájas nem izgat. A színészek piacról élnek, nem véletlen, hogy kikövetelnek sokuktól egy zsánert. Én kakukktojás vagyok, járatlan az effélében.
Rendezőként elvárja a színészektől, hogy legyenek ötleteik, gondolkodjanak, amikor viszont szénészként szerepel egy előadásban, ön hogyan próbál?
Elbutulok. Én gyámolításra szorulok. De tanítható vagyok, mert helyettem nem lehet ott más. Kárpáti Péterrel és Stork Natasával csinálunk egy darabot a Trafóban. A Nagy kapituláció. Én ott is tanuló vagyok.
Kárpáti Péternek is van egy Akárki című színdarabja.
Meséltem neki a próbáról. És fejből idézte a Halál szövegét. Barátian sajnált, hogy utolér a számonkérés. Így hatvan felé már számolgat az ember, és szívenüti egy ilyen történet.
Február végén volt A doktor úr bemutatója a Vígszínházban. Molnár Ferenc szövegein – az örökösök kérésének megfelelően – nem lehet jelentősen változtatni, noha ön előszeretettel bíbelődik a szövegekkel. Mi érdekelte ebben?
Sejtelmem sincs, hogy Eszenyi Enikő miért engem kért fel. A doktor úr Molnár Ferenc első darabja. Fordított francia darabokat. Nem keveset. Az újságíró pesti darabot akart írni. A Vígszínházat szeretem. Marton László háromszor engedett a Vígszínház színpadára. Két Brecht, egy Maeterlinck. Jókor. És szeretettel tette. A doktor úr színészszájra írt darab. Próba közben fénylik föl. Molnár undok szöveget írt. Puzsér, a betörő az egyetlen, aki a saját érdeke ellen tesz. Az ügyvéd és családja kis csalók. Nincsenek erkölcsi aggályaik. Molnár mulattat, a tragikus pillanatokat bohózatba csavarja. Vadultam volna, de akkor az örökösök tilalma elér.
Arra gondolt, hogy kiemeli a történetet az eredeti közegéből?
A címszereplő ügyvéd anya- és apagyilkosok hálapénzéből él. Nem mondom, hogy nem láttam volna őket szívesen a színpadon. Örömteli a színészekkel a próba volt. Nem stílust játszanak, hanem embert. Molnári vagy vígszínházi stílus, úgy vélem, nem létezik. A „Molnár-stílus” birtokosai talán inkább lusták. Három felvonás, akad benne nem egy húszperces duett. A Vígszínház színpadán – ahol inkább revük futnak – igazi színészi kockázat: elunják-e kéjgáz nélkül.
Nem akarta meghúzni?
Nem. Vita tárgya: leköti a nézőt vagy nem. Aki csinálja, annak feladat.
Élvezte?
Igen is, nem is. A jó mind marad. A dühöm kibeszélem az utcán. Haragosan vitatkozom magammal. Balázsovits Edit, Szántó Balázs, Dino Benjamin, Pálos Zsuzsa, Rudolf Szonja – érdekelte őket a szerep. Ez elég.
Mit rendez legközelebb?
Werner Schwab Népirtás, avagy nem funkcionál a májam című darabját a székesfehérvári színház jövő tavaszra halasztotta. Beckett-darabot csinálok a szombathelyi Weöres Sándor Színházban. A játszma vége, Jordánnal és Major Erikkel. Az egyetemen Zsámbéki Gábor és Máté Gábor osztályának csinálok vizsgaelőadást. Nem könnyű darabok.
A Színház és Filmművészeti Egyetem sorsa foglalkoztatja?
Napról napra. Elsőéves osztályom keményen küzdött az online Szküllákkal… lenne dolgom elég. Én vettem fel őket. Felelős vagyok értük. Különalkuk köttethetnek. Mindenki a lelkiismerete szerint számol el, ahogyan Akárki.