A pécsi EKF már a vizuális arculat ? és nem utolsó sorban az egész éves programfolyam logójának ? megfogalmazásakor épített rájuk, akik 1919-33 között a weimari intézményben tanítottak, tanultak, vagy csak magukba szívtak valamit az ott körvonalazódó, kulturálisan egyenlő új Európából. Vissza kevesen jöttek közülük, vagy ha mégis, Pécs csak nyomokban, néhány Bauhaus-szellemben fogant lakóházzal viseli magán ezt az örökséget. De hogy a Bauhausnak nem csupán a modern építészet köszönhet sokat, hanem a képző- és alkalmazott művészetek, a fotó, a tárgyformálás, az anyaghasználat és a művészetelmélet is, azt csak ez az anyag mutatja meg igazán, a maga komplexitásában.
A város most egy kiállítás erejéig hazahívja az élcsapatot, és hogy a találkozást igazán emlékezetessé tegye, a Bauhaus egész történetét, működését, terveit és eredményeit bemutatja, a személyes, intim részletektől a grandiózus világjobbító ideákig. A kurátorok ? Várkonyi György és Bajkay Éva ? munkáját az éppen 50 éve működő berlini Bauhaus-Archiv, illetve a Bauhaus megalakulásának 90. évfordulóját ünneplő tavalyi berlini tárlat is segítette. Annak a bemutatónak köszönhetjük most Molnár Farkas vörös kockaházának rekonstruált makettjét és Breuer Marcel házmodelljeit.
A tárlat sok évtizedes adósságot törleszt a szakmai, de a laikus közönség felé is. Egyrészt méltó helyére teszi a magyarok meghatározó működését az iskola szellemiségében, összekapcsolja a magyar konstruktivizmust és annak pécsi gyökereit az innen induló Bauhäuslerek innovációival, másrészt ? és elsősorban ? az egész Bauhaus-jelenséget a maga sokoldalú mivoltában tárja fel. Nem mint egy letűnt építészeti vagy tárgyalakító stílusirányzatot, hanem mint művészet és gyakorlati élet közös pontját, a kreativitás és a környezet egymásra hatását. Az érzékeny koncepciót és a hatalmas anyagot szépen értelmezi, árnyalja és pontosítja a Czakó Zsolt tervezte vizuális arculat és katalógus, utóbbi a három hónapnyi nyitvatartás után is maradandó élményként viszi tovább a ?magyar Bauhaus? művészetét.