A háromszáz tölgyfából ácsolt, 30 méter hosszú, 4 méter széles, egyetlen szögletes vitorlával felszerelt Havhingsten fra Glendalough (Glenadlough-i Tengeri Paripa) a legnagyobb eddig rekonstruált viking hajó. Kilencszáz tengeri mérföldet megtéve, negyvennégy nap után érkezik meg Írországba, ahol az eredetijét 1040-ben Glendalough erdejében megépítették.
A hajó legénysége részt vett az angolszászok és a normannok közötti összecsapásokban 1050 és 1060 között, amikor számos dán viking élt Írországban. A hajó Roskilde kikötőjében süllyedt el négy másik vízi járművel együtt a 11. század végén, amikor a dán partokat védelmezte a norvég vikingek ellen. Roskilde jelentős viking kereskedelmi és politikai központ volt a 9. és 12. század között.
A tölgyfa hajótörzset 1962-ben találták meg. A 25 tonnás hajó újjáépítése a roskildei viking hajómúzeum műhelyeiben 2000-ben kezdődött meg és négy évig tartott. A munkában részt vettek Feröer-szigeteki, norvégiai és Aland-szigeteki hajógyárak is, ugyanolyan módszerekkel, mint hajdan a vikingek. A szerszámokat is vikingek által használtak mintájára gyártották le.
A tesztek idején a Havhingsten fra Glendalough 10 csomós maximális sebességet ért el. Motorral nincs felszerelve, és az evezősöket csak a kikötőkben való kényes manőverekhez veszik igénybe. A viking időktől eltérően van viszont radarja, műholdas antennája és más modern navigációs műszere.
A 65, 16-64 év közötti legénység, közöttük húsz nő, négyórás őrségben váltja egymást, és spártai körülmények között teszi meg az utat. A viking hajót minden eshetőségre készen mentőhajó követi, és nagy ünnepségekkel várják augusztus 14-re Dublinba.
(Múlt-kor/MTI-Panoráma)