Százhetven éve, 1853. március 30-án született Vincent Willem van Gogh holland festő. Pályatársa, Camille Pissarro azt mondta halála után: „Ez az ember vagy őrült volt, vagy megelőzött mindenkit, de nem tartom kizártnak, hogy mindkettő igaz”.

A belga határhoz közeli Groot-Zundertben látta meg a napvilágot egy protestáns lelkipásztor legidősebb fiaként. Testvérei közül a legszorosabb kapcsolat négy évvel fiatalabb öccséhez, Theodoriushoz (Theo) fűzte, aki szellemileg és anyagilag is mindig segítette őt, levelezésüket máig kutatják, magyarázatot keresve a művész életének sorsfordulóira. Több internátusban is megfordult, majd tizenhat évesen otthagyta az iskolát, és egyik nagybátyja támogatásával Hágában, Párizsban és Londonban dolgozott egy műkereskedőnél. 1877-ben Amszterdamba utazott, hogy teológiát tanuljon, két évvel később misszionáriusként egy bányászfaluban betegeket ápolt, gyerekeket tanított és szabadidejében rajzolt. A hely komorsága és szürkesége rányomta bélyegét első alkotásaira, tanúság erre Krumplievők című festménye.


6422e6ea58f1cceed7b27b14.jpg
Krumplievők. Fotó: Freek van den Bergh / ANP / AFP
Van Gogh 1880-ban úgy döntött, hogy ezentúl csak a festészettel foglalkozik.

A brüsszeli művészeti akadémián tanult, de hazatérve összekülönbözött apjával, családjától egyre jobban eltávolodott, több szerelmi csalódás is érte. Egyedül a műkereskedő Theo tartott ki mellette, aki támogatta, műtermet szerzett neki, sikertelenül igyekezett képeit értékesíteni. A két testvér 1886-tól közösen bérelt lakást Párizsban, van Gogh olyan festőkkel kötött barátságot, mint Henri de Toulouse-Lautrec, Camille Pissarro és Paul Gauguin. Életének erről az időszakáról keveset tudni, mert a két testvér együtt lakott, így nem váltottak levelet. Az bizonyos, hogy ekkor hagyta maga mögött a komor színvilágot és érdeklődni kezdett a japán ukiyo-e fametszetek iránt, amelyek hatása szembeötlő a Tanguy apó és a Virágzó szilvafa című festményein.

Két év múlva ráunt a nagyvárosi életre, erős vágyat érzett arra, hogy „a természetet fényesebb égbolt alatt lássa”. 1888-ban a dél-franciaországi Arles-ba ment, ahol 190 merész színezésű képet alkotott, sárgára festett, bérelt háza a fontos dolgok és a boldogság jelképévé vált számára. Ekkor készültek legismertebb művei: a Gauguin karosszéke, a Napraforgók, a Vincent háza Arles-ban, a Roulin postás és a Virágzó fák. Barátja, Gauguin követte őt, több hónapig együtt laktak, festettek és ittak, de néhány hónap múlva összekülönböztek.


6422e69dd472bf729b720817.jpg
Napraforgók. Fotó: Koen van Weel / AFP

Van Gogh sokat szenvedett Gauguin szerinte fölényeskedő, lekezelő modorától, és attól is rettegett, hogy barátja elutazik. Feltehetően ez a félelem robbantotta ki 1888. december 23-án veszekedésüket, amelynek végén van Gogh pengével támadt barátjára, majd levágta saját bal fülét. A levágott testrészt megmosta és a helyi bordélyházban a következő szavakkal adta át egy prostituáltnak: „Őrizze meg jól ezt a tárgyat!” (Két német művészettörténész 2009-ben megjelent könyvükben amellett érvelt, hogy van Gogh fülét a dulakodás közben Gauguin vágta le.)

Gauguin másnap Párizsba utazott, a magára maradt van Gogh álmatlanságtól és hallucinációktól szenvedett.

Az őrültnek tartott festőt a szomszéd gyerekek kövekkel dobálták meg és kigúnyolták, a helybéliek kérvényezték, hogy szállítsák kórházba. Van Gogh is tisztában volt állapotával, ezért maga kérte felvételét a közeli Saint-Rémy-de-Provence-ben található Szent Pál-apátság kórházába. Az itt töltött egy év alatt sem hagyott fel a festéssel, de színkezelése és formavilága elkomorodott. Többek között ekkor születtek a Két ciprus, Olajfák, Sárga búzamezők, Az arles-i nő című művei.

Felépülését követően, 1890 tavaszán a Párizshoz közeli Auvers-sur-Oise-ba költözött egy műpártoló doktorhoz, aki orvosi felügyeletét is ellátta. Utolsó nagy képei (Dr. Gachet arcképe, Varjak a búzamezőn, Van Gogh karosszéke, Önarckép levágott füllel) egy megtört, magányos, meg nem értett művészt mutatnak. Az alig 37 éves van Gogh 1890. július 27-én egyedül tett sétája közben mellen lőtte magát, sebesülésébe két nappal később, július 29-én belehalt.


6422e4e760a4d5d6a9601f9a.jpg
Dr. Gachet arcképe. Fotó: Collection Roger-Viollet / AFP
Pszichológusok és művészettörténészek a mai napig vitatkoznak a festő betegségéről és annak művészetére gyakorolt hatásáról.

Eddig több mint 30 különféle diagnózist állítottak fel, ezek között szerepel skizofrénia, bipoláris zavar, a belélegzett festék miatti betegség, temporális lebeny epilepszia – ezek valamelyikéhez társulhatott a gyakori éhezés, az álmatlanság és a túlzásba vitt abszintfogyasztás.

Pályafutása során csupán egyetlenegy képet tudott eladni: A vörös szőlőhegy című festményét mindössze 400 frankért vették meg. Halála után viszont egyre nőtt a hírneve, a múlt század közepén már a festészet történetének legnagyobbjai között emlegették. Képei ma csillagászati összegekért kelnek el, némelyikért százmillió dollárnál is többet fizettek aukciókon. Legutóbb a Ciprusok által határolt gyümölcsös című alkotása, amely a néhai Paul G. Allen Microsoft-társalapító műgyűjteménye részeként került kalapács alá, 117,2 millió dollárért kelt el.


6422e621a99aa600f1b663e0.jpg
Vincent van Gogh és Paul Gauguin közösen írt levele. Fotó: Christophe Archambault / AFP
Műveinek legnagyobb gyűjteménye az amszterdami Vincent van Gogh Múzeumban található.

A múzeum alapítványa 2020-ban egy párizsi árverésen több mint 200 ezer euróért vásárolta meg Van Gogh és Paul Gauguin egyetlen ismert, közösen írt, négyoldalas levelét, amelyben a művészet jövőjén és abban elképzelt saját helyükön kívül szó esik a bordélyházakban tett közös látogatásokról is. Tavaly Skóciában röntgenfelvétel közben eddig ismeretlen önarcképét fedezték fel a Parasztasszony feje című alkotásán. Születésének 170. évfordulója kapcsán világszerte több kiállítás nyílik, az amszterdami Van Gogh Múzeumban három is; a New York-i Metropolitan Múzeum Van Gogh's Cypresses (Van Gogh ciprusai) című nagyszabású kiállításának középpontjába a ciprusokat ábrázoló festményei kerülnek.

Nyitókép: Vincent van Gogh 1888-as önarcképének részlete. Fotó: Collection Roger-Viollet / AFP