Dj_Gandharva_facebook.jpg

Ilyen válogatás itthon sosem létezett pszichedelikus rockdalokból

Psyched Out Grooves From Hungary (1969–72) címmel hiánypótló, rendkívül izgalmas bakelit LP-t jelentetett meg a Budabeats, háromszáz példányban, ismert zenekarok kevéssé ismert korabeli kislemezes számaiból válogatva.

Prémium lemezkiadó

A Dj Gandharva, azaz Pentelényi Pál vezette Budabeats Records 2008-tól digitális, 2015-től analóg lemezeket ad ki. Méghozzá meglehetősen különleges produkciókat. Mondjuk, mint a Qualitons Kexek albuma – a Kex zenekarnak sosem jelenhetett meg nagylemeze saját korában –, amelyen a banda tagjai elképesztő bátorsággal alakítják a maguk képére a legendás számokat. Mivel Pentelényi Pál lemezgyűjtő, pompás válogatásokat alkot, például a Soft Sighs – Female Soul Sounds from Hungary (1973–78) címűt, amivel a hazánkban nem létezett soulzenei színteret mutatják be, vagy az Exotic Jazz Impressions From Hungaryt (1963–65), amely a tiltás alól felszabadult műfaj populárisabb darabjait vonultatja fel női előadóktól. De említhetem a Linda lemezek újrakiadását is.

A Psyched Out Grooves társproducere Von Yodi, a kiadó másik vezetője és Gandharva egy hazánkban sosem volt zenei stílus korszakának dalaiból válogattak. A kislemezen megjelent számok képviselik azt a pszichedelikus rockot, ami a Magyar Népköztársaságban kábítószerek híján nem születhetett meg, tudniillik eme műfaj alapvetése, hogy a muzsikusok LSD hatása alatt alkottak. A hatvanas évek eleji-közepi stílust a progresszív rock váltotta le, tulajdonképpen majd minden progrockbanda pszichedelikus muzsikával kezdte, a Pink Floydtól a Genesisen át a Yesig.

Dj Gandharva és Von Yodi, a Soft Sighs - Female Soul Sounds from Hungary lemez megjelenésekor, 2021. Forrás: Facebook/ Budabeats
Dj Gandharva és Von Yodi a Soft Sighs – Female Soul Sounds from Hungary lemez megjelenésekor, 2021. Forrás: Facebook/ Budabeats

Kiemelkedő zenekara a Grateful Dead, a Jefferson Airplane, a legjelentősebb album azonban a Beatlesé, a Revolver című. (A zenekar még két hasonló stílusú koronggal jött ki: Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, Magical Mystery Tour.) A Revolver amerikai turnéját követően a Beatles abbahagyta a koncertezést, és kizárólag stúdióban dolgozott. Ennek nyitánya a Revolver, amely örökre megváltoztatta a rockzenekarok stúdiózását.

Made in Hungary

Felidézve a fent felemlegetett muzsikákat érdekes sorra venni a Psyched Out Grooves dalait.

A Bergendy Randevúm lesz délutánja Hajdú Sándor szerzeménye 1969-ből – amely év nagyjából a pszichedelikus műfaj vége a vasfüggöny túlsó felén. A szám erős Blood, Sweat & Tears-, Chicago-, If-, Electric Flag-hatást mutat, ami természetes, tudniillik a bluesalapú, fúvósokkal erősített jazz-rock akkor járt csúcsra.

Még nem Demjén Ferenc énekelt, őt 1970-ben hívta Bergendy István. Rózsival jelent meg az első, feldolgozásokat tartalmazó, Beat ablak lemezük, majd rá egy évre saját dalos albumuk, elindítva a zenekar elképesztő sikersorozatát.

A Neotont ma a diszkózenét játszó Neoton Famíliaként őrzi az emlékezet. A jelen lemezen szereplő Majd, ha nem leszek című nóta egy 1971-es kislemez B oldaláról való. A túlsó felén A lány és a madár, az 1969-es bombasláger, a Kell, hogy várj folytatása, egyúttal előképe az 1975-ös Vándoréneknek. Ezek a Neoton, ha tetszik, ős-Neoton maradandó dalai, jórészt még abból az időből, amikor rockot játszottak, jóllehet erős pophatáselemekkel.

E korszakot Pásztor László gitáros-zeneszerző határozta meg, mellette Galácz Lajos énekes-gitáros (frontember), Balázs Fecó billentyűs-énekes, Rédey Gábor (Wanderers, Metro), majd Som Lajos basszusgitáros, Debreczeni Ferenc dobos muzsikáltak az első, Bolond város nagylemezen. A korong döntően popszerzeményekből áll, azonban a Nehéz fiúk, A ház és a Fények a távolban a Majd, ha nem leszek ragyogó rockját képviselik. Vitathatatlan az ekkori presseres Omega hatása a Hammond orgonával, tökös bőgővel és a virtuóz dobbal, a kemény gitárriffel.

A Kék Csillag már csupán a rocktörténészek emlékében él. Netán a korosabb budaörsiekében, tudniillik a banda onnan származik. Miként Szakály László orgonista-zeneszerző felidézte, Budaörsön a Kék Csillag akkora sztár volt, mint Liverpoolban a Beatles lehetett. A város rajongását az 1963-as Ki mit tud?-on bizonyította, amikor a zenekar kiesett az elődöntőből. A budaörsiek ezer levelet – először az MTV történetében ilyen sokat – adtak fel, s visszaszavazták kedvencüket, így a Kék Csillag Sztevanovity Zoránnal, a Turmixszal és a XIII. kerületi KISZ Bizottság tánczenekarával (a későbbi Expressz) döntőzhetett. E siker után kislemezre kerülhettek Koós János társaságában.

A Ki mit tud?-nál nagyobb sikert nem produkáltak, hát kimentek nyugatra vendéglátózni, majd Szécsi Pált kísérték. Szakály László olyan slágereket írt, mint az Árva fiú (Cserháti Zsuzsa).

A Ki volt ez az ember? hangszerelése 1970-nek megfelelően fuzzos gitárra, Hammondra, figurista dobolásra épül, leginkább a Vanilla Fudge stílusára hajaz.

Ha leírom, hogy Meteor, kevesünknek ugrik be A gárdista című sláger. Amint azonban beugrik, máris rávágjuk: Demjén Rózsi. Ez a sláger 1969-ből megelőlegezi a későbbi Bergendy hangzását. A Meteor a Demjén fivérek zenekara. Persze nem ilyen egyszerű a dolog. A Meteor eredetileg a Dogs nevet viselte. A kutyákban Zalatnay Sarolta és Komár László énekeltek (hasonlóan a Scampolóhoz), az ő megürült helyükre érkezett Rózsi és bátyja, Százlábú. 1967 nyarán a Dogs játszott először Jimi Hendrixet Magyarországon – nagyjából egy időben a Liversinggel. Azzal a bandával, ahová egy évvel később átszerződtek Demjénék. Az új esztendőben Rózsi visszatér a Dogsba, amely ORI-nyomásra felveszi a Meteor nevet.

A kislemez B oldalas Kívánj te is nekem szép jó éjszakát című Demjén Ferenc dal verse-je szvinges témája dögös, noha nem hangzik ismeretlenül, azonban a hozzápasszított refrén némileg elveszi a szám svungját. A verse nyugati, a refrén keleti.

Ha Apostol zenekar, akkor Nehéz a boldogságtól búcsút venni, Nincs szerencsém, Homokvár, légvár, kártyavár, Nem tudok élni nélküled, Okosabban kéne élni… mindenekelőtt ezek a slágerek visszhangzanak fülünkben. Az esti utcán címet viselő Németh Zoltán-kompozíciót mintha bizony egy másik együttes játszaná. Na ja, a dal még 1971-ből való, amikor Aranydiplomát nyertek a salgótarjáni Országos Amatőr Könnyűzenei Fesztiválon. Még nem Meződi József Fater énekel, ő majd 1973-ban csatlakozik.

Akkor nem történik stílusváltás, kitartottak a jazz-rock mellett, ám mivel kislemezüket nem követte LP, Janus-arcúvá váltak, s a progresszív számok mellé írták a slágereket. Albumra mégis hét esztendőt kellett várniuk. Történt ugyanis, hogy Erdős Péter a Neoton konkurenciáját látta az Apostolban. Az 1978-as korong annyiban elkésett, hogy a csapat kettévált, a többiek folytatták Az esti utcán hangulatában.

Szerepel a lemezen a Kex egyetlen kislemezének A oldalas száma, az Elszállt egy hajó a szélben. Mivel a dal, ellentétben a többivel, közismert, ezért ugorgyunk.

                                                            Ez a Qualitons Kexek lemezéről való feldolgozás

A Non-Stop legnagyobb slágere, a Szép Margit 1972-ben jelent meg kislemezen, ennek B oldalán kapott helyet a Szelíd tüzek. Az évben a Kexből érkezett Somló Tamás énekelt a zenekarban, hogy hamarjában továbbálljon az LGT-be. Előtte, utána Turai Tamás vitte a frontemberi szerepet. Szintén a Kexből igazolt át Závodi János, aki példás gitárszólót hagyott emlékül a korongon, hogy a dobos Köves Miklóssal csatlakozzanak a Som Lajos alapította Piramishoz. A figurista doboláshoz passzol Benkő Róbert virgás basszusgitározása. Miután a basszeros meghallotta Miles Davis Kind of Blue című albumát, nosza, megvette Som Lajos fehér bőgőjét, elvégezte a jazz tanszakot, s vált a hazai jazzszíntér alapemberévé.

Eztán a Non-Stopnak még egy jó éve volt, az 1974-es. Zádor István billentyűs, alapító és Závodi János mellett a P. Mobil basszusgitáros-énekese, Losó László, Gerdesits Ferenc énekes a Fermből, Solti János, a Theatrum dobosa és Angyal József, a Pop fuvolása, szaxofonosa álltak a Budai Ifjúsági Park színpadára. Olyan ledorongoló kritikát kapott a bemutatkozó buli, hogy a csapat hamarosan szétszéledt.

Az Echo szintén az „egyszámos” zenekarok sorát gazdagítja. Jelen korongon azonban nem a Gondolsz-e majd rám szerepel, hanem a Boldogságból építettem című dal. Az 1970-es kislemez három esztendővel nagy slágerük után jött ki. Hamisítatlan beatzene, amivel nem lenne nagy baj, csak hát olyan lemezek jelentek meg akkor, mint a Led Zeppelin III., a Doorstól az L. A. Woman és a Morrison Hotel, a Pink Floyd Atom Heart Motherje, Jimi Hendrix Band of Gypsyse vagy a Black Sabbath bemutatkozó anyaga, az In Rock a Deep Purple-től, az ELP és a Uriah Heep első albuma, a King Crimson Lizard-ja – szóval, hol volt már a beatzene a vasfüggöny túloldalán.

Az Echo csinált furcsaságokat. Például 1966-ban – ekkor érkezett a billentyűs-frontember Varannai István – a Kis Bence című mondókát ráénekelték a Rolling Stones Off the Hook nótájára. Függetlenül attól, hogy az 1964-es Stones-EP B oldalán a Little Red Rooster Willie Dixon kompozíciója, az Off the Hook saját dal, noha Nanker/Phelge név alatt jelent meg, amely nem létező szerzőpáros az 1963 és 65 közti kollektív dalok „szerzője”, azt biztosra vehetjük, hogy a hanglemezgyár semmiféle jogdíjat nem fizetett, amely gyakorlat jellemezte a létező szocializmus intézményeit, a rádiót, a televíziót is.

1971-ben a muzsikusok megismerhették, milyen zenét hallgatnak nyugaton, amikor a vendéglátózás mellett döntöttek, majd kint is maradtak az NSZK-ban.

Pápay Faragó László a Syrius frontembereként hódította a tinilányok szívét az Így mulat egy beates magyar úr korszakában, majd távozott, tudniillik nem kívánt részt venni a zenekar progresszív rock fordulatában. Létrehozta a Juventust. Míg egykori együttese legendás, Ausztráliában kiadott lemeze, 1972-ben megjelent magyar cím alatt: Az ördög álarcosbálja, a Juventus kijött a Kék égbolt / Egy pont a térben EP-vel. Ez a formáció az 1968-as – Pápay Faragó felesége, Ambrus Kyri által elnevezett – megújított változata.

A dalszerző Sipos Péter basszusgitárossal, aki a Hungáriából érkezett, majd tért vissza oda. Később messzebb utazott, a Hungária Beatles-korszakában (a Rock and Roll Party előtt), Kanadába disszidált, ahol dalt írt Céline Dionnak, meg komponált egy csomó menő musicalt. Sipos magával hozta a Juventusba Csomós Péter gitárost. Ám az Egy pont a térben-ben nem ő, hanem Tátrai Tibor ráz elképesztően nagyot, ő volt a szólógitáros, mígnem még a kislemez esztendejében a Syriusba igazolt. A Juventusban hagyta egykori, majd későbbi zenésztársát, a dobos Csurgay Attilát, aki Sipossal a Hungáriában folytatta, méghozzá a Tibuszt váltó Kékes Zoltánnal.

Komoly jövés-menés zajlott. A megszűnés előtt itt tolta Póka Egon és Szénich János, hogy kisvártatva megalapítsák a Hobo Blues Bandet.

A Scampolóban szintén megfordult majd’ mindenki. Mindenekelőtt a villámkezű Faragó Judy István, aki a Levegőben című 1972-es nótát jegyzi. Ám a banda bő évtizeddel korábban alakult, hogy Magyarországon az első amatőr beatzenekar legyenek, amely rock and rollt játszott. Mi mást, hiszen a mikrofonnál Komár László állt. A Scampolo instrumentális muzsikát tolt, mígnem a Baross utcai munkásszállón lakó Judy találkozott a szemközti házban élő Komárral, s elhívta énekesnek.

Az 1963-as, első magyarországi beatkoncerten a legvadabb produkciót nyújtották. A KISZ Budapesti Bizottsága afféle tehetségkutatót szervezett amatőr beategyütteseknek, amelynek zárásaként a legjobbak felléphettek a Sportcsarnokban. (Ez 1941-es átadóján a Nemzeti Sportcsarnok nevet kapta, s az első fedett magyarországi sportcsarnokot tisztelhettük benne. 2010 óta Gerevich Aladár Nemzeti Sportcsarnok.) Ennek színpadára léphetett az Illés, a Metro, az Omega (Koncz Zsuzsával), a Scampolo és a Benkó Dixieland Band. No, ebből kerekedett a botrány, mivel a fiatalok megdobálták a jazzmuzsikusokat, lévén beatzenét akartak.

A következő évben Komár László mellé bevették Zalatnay Saroltát. Itt muzsikált az Omega előtt Mihály Tamás és Presser Gábor. Az új évtizedben aztán radikális stílusváltás következett, erre emlékeztet a Levegőben című szám, amelyet Bontovics Kati énekel.

 

 

Psyched Out Grooves From Hungary (1969–72) (Budabeats, 2024) 37 perc, 10 szám

Ez is érdekelheti

Búcsú helyett időutazásra hív az Illés

„Az építész nagy házat tervezett… S hogy miért lett rossz, még ma sem érti meg” – énekelte az Illés 1970-ben a Goodbye London című albumon, mely nemrég CD-n is megjelent.

A Republic megtanította repülni a magyar bálnát

35 éve, 1990-ben alakult a Republic zenekar, és még abban az évben fölvette a bemutatkozó lemezét, az Indul a mandula!!!!-t, ami most újra megjelent piros, ezüst és hagyományos fekete színű vinylkorongokon.

Elő a lapokkal! A legjobb magyar hard rock album 6-10.

1985 őszén, negyven éve jelent meg a P. Box utolsó, Ómen című albuma, ezután két évvel Bencsik Sándor, a magyar hard rock legfontosabb dalszerzője elhunyt a traiskircheni menekülttáborban. Ennek tiszteletére összeállítottuk a tíz legfontosabb magyar hard rock zsánerű album listáját. Második rész.

A Deftones új albumán több dal hordoz posztrockos atmoszférát

A fehér kígyó című Grimm-mese bölcs királya előtt nem maradt titokban semmi, mert értett az állatok nyelvén, de egyszer a szolgája megleste, hogy ebéd után titokban mindig eszik egy fehér kígyó húsából.