Valóságszerelők - A BBS ÖTVEN ÉVE

Egyéb

A szerkesztő, Gelencsér Gábor 2002-ben már csinált egy összefoglalót a BBS történetéről, emlékkönyvet, amelyben megszólaltatta az egykor legendás stúdió-tagokat. Most viszont mai, jórészt fiatal kutatók vizsgálják, milyen periódusoknak, milyen politikai döntéseknek és társadalmi szituációknak köszönhette a Balázs Béla Stúdió a létét, alakulását és azt a viszonylag nagyfokú szabadságot, amit a filmjei, alkotói kaptak a készítéshez - ha nem is a bemutatáshoz, hiszen a mozik jó része dobozban maradt.
 

BalazsBelaStudio_50eves_GrunwalskyFerenc_mucsarnok_hu.jpg
 Grunwalsky Ferenc

Jót tesz a sokszólamúság, hogy nem egy módszeres történeti ív adja a gerincét, hanem rövidebb-hosszabb tanulmányok során át értelmeződik az egész bonyolult történet, a kétszeri megalakítással, a tiltásokkal és a cenzúra hiányával, az informális szerveződésekkel és a velük párhuzamosan futó "hivatalos" magyar filmmel. Talán még nincs olyan távol tőlünk ez az ötven év, hogy egyetlen ívbe lehessen foglalni, de ez a mozaikos szerkesztésmód sokkal hitelesebbnek tűnik, mint egy monografikus jellegű mű, amely állításokban fogalmazná meg mindazt, amit ez a sok szerző, sokféle rálátás kérdések, diskurzusok, különféle nézőpontok mentén bontott ki.

 

balazsbelastudio_50eves_noikezekben_1981_mucsarnok_hu.jpg
 Női kezekben (1981)

Ez a szivárványosság kezelhetővé teszi a vaskos, nagy formátumú, 370 oldalas kötetet, amelyben a téma dacára kevés képfelületet láthatunk. Egyértelműen az elemzés, a keresés gesztusa dominál, de jól átláthatóan: először a "szabadság szigeteként" definiált műhely rövid története, majd a magyar film témáihoz, irányzataihoz, lehetőségeihez való illeszkedése, végül a BBS-re jellemző társművészeti átjárások kerülnek sorra. Az 1958 utáni kultúrpolitikai stratégiától a rendszerváltás társadalmi elemzéseiig tehát olyan széles spektrumot járnak végig a szerzők - a filmtörténészek mellett a vizuális kultúra, az antropológia, a pedagógia, a zene, a képző- és színházművészet kutatói -, ami módszerként önmagában is új utat mutat a közelmúltra vonatkozó kutatásoknak.

 

balazsbelastudio_50eves_aranykor_1963_mucsarnok_hu.jpg
 Aranykor (1963)

Érzékeny elemzéseket találunk a dokumentarista játékfilm jellegzetesen magyar műfajáról, az alternatív zenekarok és a film kapcsolatáról, a tiltott szociológiai kutatásokat pótoló BBS-filmek szellemiségéről, stílusvariációkról és a videóművészet, az animációs film hazai kezdeteiről, s mindezt a BBS munkáján keresztül.

 
A kötetet tervező Vajda Péter az olvasót is újfajta viszonyulásra készteti: a kisméretű, többnyire csak a jegyzetek hasábjába illesztett fotók a filmes flashback eszközével élnek, az egész oldalas, fejezetközi fotók inkább elmosódott pillanatok, mint egy-egy mozi ikonikus kockái. Pedáns rend szervezi a fekete-fehér oldalakat, mégis, ez a minimalista stílus könnyen befogadható, koncentrált és izgalmas olvasmánnyá teszi a könyvet.