|
Jon Fosse |
A Valaki jön majd elhagyatott környék tengerparti házában és a körül játszódik. Egy nő és egy férfi érkezik ide, hogy szerelmüket csak ketten éljék meg a világ háta mögött. A sajátosan bezáródni látszó parabolát jól jellemzi a lelakott ház, amely gyaníthatóan egy itt meghalt ember nyomait őrzi. A Valaki jön majd félbehagyott, egyre fenyegetőbb mondattöredéke pedig elindítja egy végül be nem teljesedő, mégis mindent elborító tragédiának a lehetőségét. A hamarosan megjelenő harmadik (a férfi, akitől a házat vették) pedig megvilágítja a tán nemrég szerelemnek tűnő / induló kapcsolatot. Ebben a megvilágításban már láthatóvá válik ? leginkább zenei ismétlések által (milyen érdekes: a zenében nem érezzük unalmasnak a sokat ismételt részleteket, ellenben adott szövegben szembeötlőnek találjuk) ?, hogy ennek a viszonynak az alapmotívuma nem a másik ember iránt érzett vágy, hanem sokkal inkább valamilyen tudattalan, ugyanakkor kíméletlen önérvényesítési szándék. A szöveg teremtette helyzet pedig játékosan ad teret annak, hogy ki mivé lesz maga és más által ? félig vagy egészen, olyan mindegy, értjük, mire megy ki a játék.