Miért pont tojások?
Ez jó, ezt még sosem kérdezték. Tulajdonképpen ez abból indult, hogy egy felnőtteknek szóló animációs filmet szerettünk volna készíteni, és erre kerestem megfelelő formát. Nagyon megtetszett, ami nyugaton nagy divat, hogy minimalista világot hoznak létre, a karaktereket különféle festéssel dolgozzák ki. Először nem is tojás lett volna, hanem töltény, de aztán eljátszottam a tojás gondolatával, hogy a tartójuk lehetne a ruhájuk, és megtetszett. A sima animált emberfigurák unalmasak lettek volna, de velük még egy kis fricskát tudtam adni.
Mikor és hogyan indult el a Manieggs-projekt?
2010 karácsonya előtt, az akkori munkahelyemen beszélgettem egy munkatársammal, és akkor jött elő az ötlet. Tizenhat oldalt nyomban le is írtam, majd jött egy év szünet, aztán 2012 januárjában kezdtünk el istenigazából a filmmel foglalkozni. Addigra kész lett a teljes forgatókönyv, a script és két év alatt legyártottuk a Manieggset.
Két év alatt vitte végbe egy maroknyi ember azt, amit Hollywoodban több száz ember tesz meg ugyanennyi idő alatt. Hogy sikerült ez?
Nagyon sok ötletelés kellett hozzá már fejben. A nagy cégek simán megcsinálhatják, hogy ha szorít a határidő, felvesznek még 50 animátort, meg beszereznek gépeket. Olyan újításokat kellett nekünk kitalálni, olyan megjelenéseket kellett figyelembe vennünk, ami kivitelezhető ennyi emberrel, és persze bíztam a srácok kvalitásában. Igazából ez az ennyink van, ebből kell finomat főzni klasszikus esete volt.
A Family Guyt és a South Parkot említetted a legtöbbször interjúkban. Ezek lennének számodra az etalon a társadalomkritikus animációs filmek terén?
Úgy mondanám, hogy ez a kettő ragadott meg engem leginkább, amikor filmet, sorozatot néztem, ezek adtak nekem egyfajta pluszt. A Family Guy az, ami a legjobban megfogott, mind a humorvilágát, mind az abszurditását nézve. A poénok vonalvezetéséből, a karakterek megalkotásából és a humor bemutatásából próbáltam a legtöbb ihletet meríteni. Fontos volt, hogy a külföldi kultúrát is belevonjuk a filmbe, mert külföldre is szánjuk a Manieggset, és így ott jobban emészthető.
Rengeteg fesztiválon részt vett a film, mielőtt a mozikba került volna. Milyen érzés volt az első fesztiválszereplés?
Igazándiból a filmünk az alkotás öröméért készült, nagy terveink nem voltak vele. Ezért az első fesztivál is úgy volt, hogy beküldtük nekik félkész állapotban, hogy mit szólnak hozzá, ha tetszik nekik, és műsorra szeretnék tűzni, akkor mi másfél hónap alatt befejezzük. Érdekelte őket, így megcsináltuk. Az Annecy Fesztivál art directora kiemelt minket, mondván meglepetés vagyunk, mert ilyenre ő sem számított, de ott is, meg az összes többi fesztiválon is pozitív visszajelzéseket kaptunk. Ez is azt mutatja, hogy a film van annyira nyugati, hogy kint is megállja a helyét, nem csak itthon. Emiatt lehet, hogy fancsalibb arcot vágnak az emberek, de nem baj.
A magyar közönség szerinted hogyan fog reagálni rá?
Aki szereti a Family Guyhoz hasonló sorozatokat, és azt, amit ez képvisel, az szeretni fogja, tud majd vele azonosulni, és úgy látom, hogy a felnövekvő nemzedéknél fontosak ezek. Vevők erre a kultúrára, és igénylik is. Sokan az én korosztályomból azt mondták, hogy túl gyors a film, míg a fiatalok szerint lehetett volna pörgősebb ? de nem tudunk mindenkinek megfelelni. Szerintem azért lesz idehaza is közönsége a filmnek.
Animációs filmeknél fontos a szinkronhang is. A munkák elején tudtad már, hogy kiket akarsz szinkronra, vagy később alakult ki?
Már volt egy hangzásvilág a fejemben, amikor kitaláltam a filmet. Először angolul szinkronizáltuk le, mert a külföldi piacra is nyitni szeretnénk, a szájszinkron is külföldi ízlésnek megfelelően az angolt követi. Itthon kritizálták, hogy miért ilyen a szájmozgás, de mi nem azért nem a magyart vettük alapul, mert szégyelljük, hanem mert nyugaton sokkal jobban figyelik ezt, és ott a néző nem szereti, ha nem úgy mozog a száj, ahogy várja. Az angol szinkronhoz kaptunk egy listát, hogy melyik színészeket szerezhetjük meg a munkára, majd elosztottam őket, hogy melyik karakterhez lennének jók. Aztán, mivel a magyar piacra is ki szerettük volna adni, magyarul is meg kellett csinálni: jött az agyalás, ötletelés, a neten néztünk hangokat, hogy melyik karakternek ki lenne a megfelelő. Volt, akit rögtön kiválasztottam, és volt olyan, amin sokat kellett gondolkodni és vitatkozni a többiekkel.
Mint minden társadalomkritikus animációs film, ez is hemzseg a popkulturális utalásoktól. Volt olyan, amit szerettél volna, hogy benne legyen, de aztán nem fért bele?
Előfordult ez is, de volt olyan is, ami a társrendezőmnél rettenetesen kiverte a biztosítékot, és leszavazta, így nem került bele, helyette egy olyan lett, ami szerintem annyira nem működik jól, de már megbékéltem vele. Volt, amit utólag kellett átalakítani. A The Walking dead-es jelenet eredetileg a Heros-ból jött volna, de idejét múlt már az a sorozat, ez most sokkal trendibb.
Hogyan kerültél közel az animációhoz?
Képzőművészetire jelentkeztem, de két ponttal lemaradtam, és most olyanokkal dolgozok, akik pont beelőztek anno. Most már örülök neki, hogy nem vettek fel, mert így megismerhettem az animáció egészét, a hagyományos, kézi 2D-től, a digitális 2D-n át a digitális 3D-ig. Teljesen az aljáról kezdtem a szakmát, így alázatot is tanultam hozzá. Megvan a saját előtörténetem, 20 éve csak animációval foglalkozok, 2010-ben kikacsintottam a reklámiparból a filmbe, és ez lett az eredménye.
Dancsó Péter youtube-csatornáján is reklámoztátok magatokat. Ő is a csapat tagja volt, vagy később kerestétek meg?
Úgy indultunk, hogy megcsináljuk a filmet, eladjuk külföldön, majd az ottani forgalmazó foglalkozik azzal, hogy Magyarországra bejöjjön a film. De beelőzött a hazai forgalmazónk, hogyha már itt készült, itt is intézzük a forgalmazást, sokkal könnyebben átlátunk mindent. Ekkor kezdtünk bele, hogy minél több eszközzel minél több emberhez eljuttassuk a Manieggset. Gondolkodtunk, hogy melyek azok a fórumok, amik Magyarországon a legnézettebbek, és így először a Tankcsapda került a képbe. Koprodukciónk gyümölcse egy klip lett, amiben az ő karaktereiket öntöttük tojásformába, és 150 ezres nézettséget generált nekünk és nekik. Dancsó úgy jött a képbe, hogy a zeneszerzőnk, Milkovics Mátyás baráti társaságába tartozik, és egyszer megkérdezte Matyitól, hogy min dolgozik, ő megmutatta neki és elnyerte a tetszését. Megkérdezte, hogy megnézheti-e, mi odaadtuk neki, majd megállapodtunk abban, hogy nyugodtan csináljon belőle egy kritikát. Mindkettőnknek üzlet volt, neki lett egy videója, amit újfent sokan megnéztek, mi meg rengeteg emberhez el tudtuk juttatni a hírünket.
A jövőben milyen terveid vannak?
Tervezem a Manieggs folytatását, mivel egy trilógiának szánom, a vége nincs is lezárva, de a többi részben minden kis elvarratlan szál feloldódik, a káosz elsimul, és kiderül, hogy mégse úgy van minden, ahogy az első rész végén gondoltuk. A folytatás gerince már le van írva, meglátjuk, hogyan szerepel az első rész, érdemes lesz-e folytatni. Mert ha nem, foglalkozunk akkor mással, úgyis van ezer ötlet.
Bodor Máté