Nosferatu4_CsapóBalazs.jpg

Varázslatos, sötét utazás a Nosferatu

A Győri Balett nagy sikerrel mutatta be legújabb egész estés cselekményes balettjét Nosferatu címmel a Győri Nemzeti Színházban. A produkció Velekei László rendező, koreográfus és Csepi Alexandra dramaturg közös alkotása – egy újabb különleges állomása annak az alkotói útnak, amelyen klasszikus történetek szürrealista szűrőn át, a jelenkor kérdéseire reagálva születnek újjá.

Velekei László és alkotótársa az elmúlt években olyan művekhez nyúltak, mint a GisL vagy a Peer Gynt – mindkettő esetében az emberi lélek és a modern világ közti feszültség került a középpontba. „A GisL-ben a romantikus balett egyik legszebb történetét zártuk be egy fémszekrénybe, mintegy fémbe csomagolva az emberi érzelmeket. A Peer Gynt egy belső utazás volt, amelyben meg mertük kérdezni magunktól, miben hiszünk igazán” – fogalmazott a darabok kapcsán Velekei László.

Most pedig megérkezett a Nosferatu – egy újabb mély és szimbolikus utazás, amely a halhatatlanság és az emberi lét határvonalait vizsgálja. Azt üzeni, hogy ebben a számunkra megadatott világban merjünk emberek maradni.

„A mi Nosferatunk nem vérszívó szörnyeteg, hanem egy misztikus lény, akinek átok a halhatatlansága, és az emberi létre vágyik. Egy érzés után kutat, amelyet öröklétén át sem tudott elfelejteni. Egy ősi, eltemetett szerelem emlékét hordozza magában. A színpadon nem evilági szerelem bontakozik ki, inkább sorsszerű, mint egy álom, ami újra és újra visszatér” – emelte ki Velekei László az előadás kapcsán.

Bram Stoker gótikus horrortörténete szolgáltatja a darab alapját, s a tánc nyelvén, meghökkentő látvánnyal, sajátos szűrőn keresztül idézi meg az élni vágyó halott, Nosferatu ikonikus figuráját. Nosferatu alakja nem a vég, hanem a kapu. Egy lehetőség arra, hogy átlássunk önmagunkon. Hogy újra rákérdezzünk arra, amit oly régóta kerülünk: miért félünk annyira a haláltól, hogy közben elfelejtünk élni?