Az esemény tengelyét három ismert járványoszlop, Pest, Buda és Óbuda kiemelkedő emlékművei alkotják, ezek jelölik ki a kortárs emlékezés helyeit. A főváros területén, a Szervita, a Szentháromság, illetve a Szentlélek téren álló járványszobrok fogadalmi emlékművek voltak: a 17–18. században emelte őket egy település vagy közösség, hálából a pestisjárványok túléléséért.

Jelenlétük állandó, a városkép szerves részei, de eredeti funkciójuk elhalványult, a rajtuk látható járvány- vagy pestisszentek, így például Borromei Szent Károly, Szent Rókus vagy Szent Rozália alakjai mára már kevésbé ismertek. E több száz éves emlékhelyek válnak most a kortárs emlékezés helyévé: az általuk megnyitott időkapun saját jelenünkbe érünk. A három napon át látható alkotások anyagát mozdulatok és hangok alkotják, emlékművé pedig az emlékezők által válik.

Programok:
2022. 04. 29. (péntek)

16:00, Mészáros Máté: A távolság mechanikája – Szentháromság tér
17:00 és 18:00, Gryllus Ábris – Somló Dávid: Minden nap – Szervita tér
9:00, Gróf Ferenc, Rimóczi István (Bélaműhely): Eloszlás – Szentlélek tér
2022. 04. 30. (szombat)
11:00, Gróf Ferenc, Rimóczi István (Bélaműhely): Eloszlás – Szervita tér
16:00, Mészáros Máté: A távolság mechanikája – Szentlélek tér
18:00 és 19:00, Gryllus Ábris – Somló Dávid: Minden nap – Szentháromság tér
2022. 05. 01. (vasárnap)
11:00, Gróf Ferenc, Rimóczi István (Bélaműhely): Eloszlás – Szentháromság tér
16:00, Mészáros Máté: A távolság mechanikája – Szervita tér
17:00 és 18:00, Gryllus Ábris – Somló Dávid: Minden nap – Szentlélek tér

Gryllus Ábris – Somló Dávid: Minden nap

A Minden nap Gryllus Ábris és Somló Dávid első közös munkája, amely a koronavírus-járvány magyarországi napi adatait zenei paraméterekre átfogalmazva teremt a befogadót körülölelő zenei és közösségi élményt. A három méter magas oszlopokról megszólaló hanginstalláció, két év (2020. március 4-től 2022. március 4-ig) megyénkénti járványügyi adatait dolgozza át elektronikus zenei kompozícióvá, a statisztikai adatokat átélhetővé teszi.

A hanganyag – a 19 megyét és Budapestet reprezentálva – 20 oszlopon elhelyezkedő 20 hangszóróból szólal meg, és bejárható hangzó teret alkot. A darab zenei szövetének sűrűsége és intenzitása analóg módon, zenei tételekben követi a járványhullámok erősödését, melynek időbeli változásai referenciapontok a személyes és a közös emlékezetben is. Így a darab hallgatása lehetőséget kínál mind az egyéni, mind a közösségi emlékezés élményének átélésére.

Gróf Ferenc, Rimóczi István (Bélaműhely): Eloszlás

A világ 2020 eleje óta figyeli a járványgörbék viselkedését. Mikor emelkedik, mikor laposodik, milyen relációban áll a fertőzési és halálozási mutatókkal? A normális eloszlás, a Gauss- vagy haranggörbe formájából, illetve a digitális hangsávok vonalrajzából kiindulva grafikai partitúra készült, mely a vírus globális terjedésének és (remélhetőleg) eltűnésének fázisaiból épül fel. A pandémia országonként nagyon különböző diagrammok szerint terjedt el, de a gyors esetszám-emelkedések, majd a nyugalmi fázist követő ingadozások kirajzolnak egyfajta mintázatot. A körülbelül húszperces zenei performansz gerincét ez a lassan két éve rajzolódó vonal adja.

Egy workshop sorozat keretében egyszerű furulyákat, hangképző eszközöket (fűzfasíp, tilinkó) készített mintegy harminc résztvevő, és a zenészek (fúvósok) által megszólaltatott grafikai partitúra kíséretét is ez az amatőrökből álló közösség látja el. A tilinkók megszólaltatásához semmilyen zenei előképzettségre nincs szükség, a kollektíva ugyanis egyfajta „zenei spirométerként”, azaz légzésfunkciót demonstráló eszközként használja őket. A zenészek hullámzó hangszőnyeget hoznak létre. 

A hangszerek, hangkeltő eszközök elkészítésében és megszólaltatásában a Bélaműhely Sound Art működik közre, amely fogyatékkal élő és megváltozott munkaképességű felnőttekkel együttműködve készíti el és szólaltatja meg az eszközöket. A tapasztalatokról folytatott eszmecsere segíthet a saját és mások traumáinak feldolgozásában és a Covid–19 áldozatai emlékművének hiteles megalkotásában.

Mészáros Máté: A távolság mechanikája – közös tér

Mészáros Máté 2019-ben mutatta be A távolság mechanikája című előadását három táncos és egy zenész együttműködésében. Az előadás azóta számos nemzetközi fesztiválon vendégszerepelt, és most új formában kerül a budapestiek elé. Mészáros ezúttal egy csoport fiatallal alkotja újra a koreográfiát: a statikus és dinamikus testek térbeli elhelyezkedését és mozgását, a közöttük keletkező távolságot és a fizikai térrel való viszonyukat kutatja. A testek itt nem performatív képességük, hanem plasztikus, folyamatosan formálható anyagszerűségük miatt képzőművészeti perspektívába helyezik a táncot.

Mészáros Mátéval készült interjúnkat olvastad már?
A távolság mechanikája

A középiskolásokkal és fiatal táncosokkal közösen létrehozott eseményben a tánc szabadon értelmeződik, a zárt színházi terekből kilép a köztérre, szabad értelmezést kínálva akár az éppen jelen lévő városlakóknak, akár azoknak, akik az eredeti előadás újraértelmezésére kíváncsiak.

További információ a BTM Budapest Galéria honlapján, illetve ezen a Facebook-linken.

A Variációk emlékműre Budapest önkormányzata megbízásából a Budapesti Történeti Múzeum, a BTM Budapest Galéria és a Budapest Brand együttműködésében a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében valósul meg.