VASS_SZANDI_CSV_5_16.jpg

Vass Szandi: Mit vagyunk hajlandók feláldozni a boldogságért?

Mit jelent ma boldognak lenni, és milyen akadályai vannak? – teszi fel a kérdést a Láthatáron Csoport új, Boldogságunk története című előadása, ami egy ősi, tibeti mese feldolgozásával, Feuer Yvette – a Láthatáron Csoport vezetője – és Tóth András színészi játékával tart tükröt annak a generációnak, ami a mostani zajos és túlpörgött világban igyekszik újraértelmezni önmagát. A darab szerzőjével, Vass Szandival beszélgettünk, aki A boldogság madara című mesét dolgozta fel és helyezte át napjaink Magyarországának társadalmára, felhívva a figyelmet arra: az út legalább annyira fontos, mint a hely, ahová igyekszünk.

Az előadás alapja A boldogság madara című tibeti mese. Hogyan kerültél kapcsolatba a történettel?

Ez Feuer Yvette régi kedvence, „szerelemmeséje”. Boldizsár Ildikó (szerkesztő, mesekutató, író, kritikus, esszéista, etnográfus, meseterapeuta; a Metamorphoses Meseterápiás Módszer megalkotója – a szerk.) egyik kurzusán ismerte meg hosszú évekkel ezelőtt, és azóta szeretett volna adaptációt készíteni belőle. Felkereste Siflis Anna rendezőt, állandó alkotótársamat, aki pedig megkeresett engem azzal a kérdéssel, hogy színpadra adaptálnám-e ezt a mesét. A boldogság madara egy olyan történet, amihez mindenki tud valamilyen formában kapcsolódni – nekem is könnyen ment, ezért örömmel elvállaltam a feladatot.

Kérlek, foglald össze: miről szól ez a mese?

Van egy tibeti vidék, ahol éheznek és boldogtalanok az emberek. Újra és újra útnak indítanak valakit abban bízva, hogy megtalálja a boldogság madarát, de ez senkinek sem sikerül, mígnem végül eljutnak egy Vangcsia nevezetű fiúhoz, aki szintén útnak indul. Ő sikerrel legyőzi az útjába álló három szörnyet, és eljut a boldogság madaráig, akit visszavisz a népének. Az alaptörténetet átírtuk és átkereteztük, így jutottunk el az előadásig.

Hogyan tudtad úgy átdolgozni ezt a régi mesét, hogy tisztán megtartsd a mondanivalóját és a benne rejlő érték teljességét?

Sokat beszélgettünk az alkotótársaimmal az anyag központi kérdéséről. Kinek mit jelent a boldogság? Mit vagyunk hajlandók feláldozni az elérése érdekében? Vajon az önmagunkért vagy egy közösségért végzett munka eredményeként születik a boldogság? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket jártunk végig, ezek mentén indultunk el.

Az volt a célom, hogy a lehető legpontosabban fogalmazzam meg az utat, ami a boldogsághoz vezet – ennek érdekében nekem is fel kellett ismernem, hogy számomra mit jelent a boldogság megtalálása.

Mire jutottál?

Arra, hogy a boldogság nem egy állandó állapot, de eljuthatunk egy olyan szintre, ahol harmóniába kerülünk saját magunkkal, és képesek vagyunk a jelenben létezve reagálni az életre – ez egy olyan létállapot, amiben pillanatokra képesek vagyunk megélni azt, amit Vangcsia végül megtalál az útja során.

Mit jelent számodra a szörnyekkel való találkozás?

Egyfajta belső küzdelmet, aminek során leküzdjük a saját démonainkat, és képessé válunk sokkal reflektáltabban ránézni a világra.

Az előadás egyik szereplője, Tóth András mondta egy közönségtalálkozón a démonok legyőzésével kapcsolatban, hogy úgy érzi, a legyőzésük nem azt jelenti, hogy megszűnnek létezni, hanem azt, hogy ő átveszi felettük az uralmat, ezáltal már nem a démonok uralják az életét, hanem ő a démonokat. Te hogyan tudod vagy tudtad átvenni az uralmat a saját démonaid felett?

Ez egy nagyon hosszú folyamat. Így, a harminchoz közeledve úgy érzem, az egész húszas éveimet azzal töltöttem, hogy az emberi kapcsolataim tükrében megismertem a saját működésemet, mintáimat, traumáimat. Az pedig egyértelmű, hogy minél jobban rálát az ember önmagára, annál tudatosabban van jelen a kapcsolataiban, az életében, ezáltal pedig gyógyul.

Mindezt szépen, lépésről lépésre – ahogy Vangcsia tette a szörnyekkel – én is végigkövettem saját magamban.

Nem mondom, hogy az út végénél járok, még „nem tértem vissza a boldogság madarával”, de azt hiszem, már nagyon közel vagyok.

Hogyan hatott vissza rád a tibeti mesében történő elmélyülés?

Bevallom, kicsit terápiás élmény volt megírni ezt az adaptációt. Nehéz volt ez az ősz, sokat beletettem abból, ami éppen akkor foglalkoztatott. Más írásaimhoz hasonlóan ez a szöveg is visszatükröz valamit az aktuális állapotomból, még akkor is, ha nem közvetlen az átfedés a darabbéli történések és az életem között. A mesék egyébként jók erre – univerzálisak, és mindig könnyű valami olyat találni bennük, amihez lehet kapcsolódni.

Mikor és hogyan döntötted el, hogy színházi pályára lépsz?

Hetedikes koromban elmentem egy színházi előadásra, és a szünetben kijelentettem, hogy színházzal akarok foglalkozni. Akkoriban még azt sem tudtam, hogy eszik-e vagy isszák a színházat, de volt egy erős megérzésem: ezt akarom csinálni. Gimnazista koromban elkezdtem írni, és mivel tudtam, hogy a színház és az írás egyaránt fontos számomra, keresztmetszetet kerestem, így találtam rá a dramaturgszakmára.

Felvételiztem az SZFE-re – először filmdramaturg szakra, és kiestem a harmadrostán. Egy évet eltöltöttem a Katona József Színház Behívó nevű, fiataloknak szóló programjában, ahol belekóstoltam a pesti színházas létbe. Nagyon jó előadásokat láttam, teljesen kinyílt számomra a világ. A következő évben újra felvételiztem az SZFE-re, ekkor már színházi dramaturg szakra, ahova eredetileg is szerettem volna, csak az érettségim évében nem indult a képzés.

Sors!

Igen. (nevet) Pont arra gondoltam, amikor kiestem a filmes harmadrostán, hogy: nem baj, valójában úgyis a színházat szerettem volna! A színházi dramaturg szak felvételijét sikerrel teljesítettem – felvettek, lediplomáztam. De annyira fáradtan jöttem ki az egyetemről, hogy két éven át nem is csináltam színházat, és közel álltam ahhoz, hogy elengedjem ezt az egészet. Utólag azt gondolom, hogy jól tettem.

A művészettel foglalkozó emberek hajlamosak arra, hogy identitásukká tegyék a szakmájukat, ezáltal pedig elképesztően sérülékennyé válnak. Ez velem is pontosan így volt. 

Ma már sokkal egészségesebben állok a szakmához annak köszönhetően, hogy annak idején el tudtam engedni a pályát, és ezáltal megszabadultam azoktól a blokkoktól, amik abból eredtek, hogy teljesen azonosítottam vele magam. Nem gondolom élet-halál kérdésnek a színházat, és sokkal felszabadultabban, egyszerűbben tudok dolgozni.

Hogyan tértél vissza a színházhoz?

Egyszer csak megéreztem, hogy mégiscsak hiányzik nekem – miért is ne hiányozna, gyerekkoromtól kezdve ösztönösen bennem volt, hogy ezzel akarok foglalkozni. Szépen lassan visszacsorogtam, és hála az égnek, sok munkám van. Sokat írok, adaptálok – ezeket szeretem a legjobban csinálni.

Miért érzed ezt hivatásodnak?

Mert még mindig nagy ereje van annak, hogy emberek összegyűlnek történeteket nézni és hallgatni. Van benne valami szakrális, és a közösségiséget erősíti, amire manapság nagyon nagy szükség van. A legszebb élmény pedig számomra az, amikor azt mondják az emberek egy előadás után, hogy hatással volt rájuk, amit a színpadon láttak. Pont a közelmúltban találkoztam egy ismerősömmel, aki látta a Peti űrhajója című, általam írt és rendezett darabot, és azt mondta: sok mindent megbolygatott benne. És hát ezért csinálom – hogy az előadásaimon keresztül a saját életükről gondolkodjanak az emberek, és kicsit másképp nézzenek rá egy problémára, mint azelőtt. Ez hatalmas felelősség, én pedig igyekszem felnőni a feladathoz.

A Láthatáron Csoport műsora ITT látható.

Fotó: Csiki Vivien/Kultúra.hu

Ez is érdekelheti

Marék Veronika: Nem írhatok akármit, a gyerekek utánozzák Boribont

A magyar gyerekirodalom élő klasszikusával, a Japánban is hatalmas sikert arató Marék Veronikával beszélgettünk alkotásról, hitről, bátorságról.

Boros Misi: Önmagunkban kell keresnünk a fényt és a jót

„Csodagyerekből csodafelnőtt lesz” – mondta Boros Misiről Vásáry Tamás, és igaza lett. Lássuk, mivé érett a zongoravirtuóz.

Csinszka: Az ellentéteknek nem feltétlenül kell kiütniük egymást

Az erdélyi születésű énekes-dalszerző, Csinszka művészetében kezet fognak egymással a kontrasztok.