Vászon helyett - LENMECHANIKA
Mégis, és ez a kurátor koncepcióját igazolja, valóban festészeti problémák fogalmazódnak meg az alternatív hordozófelületeken. Tehát a festészet nem vész el, csak átalakul, és nem is olyan nagyon. Mert noha Verebics Ágnes most videón rögzítette a táblaképeiről már ismert arckifejezéseket, a deformálódott húsmennyiségnek tetsző szájakat, üveglap mögött, de a mű ugyanazt a képet közvetíti, mint a festményei: homályosan látjuk közelíteni a szem, a haj, az orr kontúrjait, utóbbi rákenődik az üvegre, majd lassan levonul onnét, de hosszú nyomot hagy az arc-massza, mert több fázisra bontva, lassítva kapjuk a jelenetet. Majdnem állókép, de mégsem: a mozgás inkább a sík rétegeit jeleníti meg, mint az időét. Csákány István térinstallációja is mintha egy festett magaslatot emelne, az emelkedő deszkadarabok kusza vonulata az árnyékvonalakkal együtt rajzolja ki a képet, bár a vállalkozó kedvű látogatók meg is mászhatják a kupacot, tapasztalva a sík térbeli kiterjedését.
Közvetlen visszacsatolással beszélnek a festészetről Fischer Judit rajzai a fehér papír magányosságában és Albert Ádám zománctáblái, amelyek egyértelmű, szikár piktogramok helyett szégyellős kérdéseket fogalmaznak meg mértékről, arányról, pontról és felületről. És festék helyett annak negatívjával, háztartási hipóval maratja ki képeit Karácsonyi Csaba, ami megvonja az érvényességet a klasszikus olajfestészettől, mégis nélkülözhetetlennek mutatja. Hasonlót fogalmaz meg az arc festészeti szerepéről Borsos-Lőrinc Lilla, amikor a figurák helyére tagolatlan "fekete lyukat" fest, vagy Dénes Ágnes Dóra, ahogyan szobabelsőket ábrázoló festményeit egymásra merőlegesen, igazi falként állítja föl.