A vég kezdete?
"Bach életművében lehetetlen különbséget tenni az alkalmi vagy megbízásból született művek, valamint azok között, amelyek közel álltak a szívéhez. Kantátái ily módon mindenképpen egyenrangúak a legnevezetesebb alkotásaival. Hogy Bach rutinból dolgozott volna, hogy munkáiban ismételte volna önmagát: sohasem tapasztaltam. És akinek - mint nekünk - alkalma nyílik rá, hogy évek hosszú során át egyik kantátát a másik után adja elő vagy rögzítse hanglemezen, az nem győz csodálkozni, hogyan rejtőzhetett egy emberben a zeneszerzői eredetiség és ihlet ilyen lenyűgöző gazdagsága" - írta majdnem húsz éve Nikolaus Harnoncourt Bach kantátáiról. Ebből a káprázatos anyagból hármat választott ki Budapestre: Ach wie flüchtig, wie nichtig (BWV 26), Schwingt freudig euch empor (BWV 36), Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 140). Jelentős mű mindegyik, az utolsó kettő pedig bízvást a legnagyobb Bach-kantáták közé sorolható. Felfokozott várakozással ültem be tehát a nézőtérre, de már az első ütemeknél csalódnom kellett, a BWV 26 kezdő ütemeinek példátlan izgalmából semmi sem volt érzékelhető, ehelyett rángatást hallottunk, dinamikában-ritmikában erőszakolt játékot; a kórus, azaz a gyülekezet elvileg szinte kétségbeesetten felszakadó mondatai pedig bágyadt siránkozásnak tűntek az egyébként nagyszerű Arnold Schoenberg kórus előadásában. A tenor áriánál kiderült, hogy Kurt Streit muzikális, de kimondottan csúnya hangú énekes, meglehetősen ugató koloratúrával. A "Schwingt freudig" kantáta ?-ben lüktető, bonyolult ritmikájú zenekari indítása megint görcsösségével zaklatott; a szólisták közül egyedül a szoprán, Julia Kleiter teljesített remekül; nem túl nagy, de áttetszően csillogó hangja megsejtetett valamit a darab metafizikai távlataiból; az altistával (Elisabeth von Magnus) előadott korálvariációja a koncert egyik legszebb pillanata volt. Anton Scharinger, a tompa hangú basszus inkább operista, mint Bach-énekes, így aztán kissé bumfordi-buffóra vette a "Willkommen, werter Schatz" szövegű áriáját. Ám egészében a színpadon olyanfajta stiláris kavalkád uralkodott, melytől az ember csak szédülten kapkodta a fejét. Stílus helyett csak annak imitációját hallottuk, zenei logika vagy folyamat helyett mozaikokat, melyből legfeljebb egy nagy mű emlékét lehetett összerakni.