Velős és velőtlen - GAI KOTSU

Egyéb

Az ismeretlenből, referenciák nélkül érkezett Budapestre a Franciaországban dolgozó japán - mi is? Táncos, akrobata, zsonglőr, vizuális művész? Egy viszonyítási pontunk lehetett, a CNAC, a világhírű francia cirkuszi oktatóközpont, Kanai alma matere, melynek számos, kiváló neveltje tette már tiszteletét nálunk, a Fővárosi Nagycirkuszban pedig egy komplett - társulatként egyben maradt - osztálya is bemutatkozott egy évekkel ezelőtti Budapesti Őszi Fesztivál keretében.

Izgalmakban bővelkedő, de összességében egy vázlat képét mutató darabot láthatunk, egy órányit sem tartó, egyenetlen színvonalú produkciót, melyet kiváló ötletek, megkapóan szellemes fordulatok díszítenek. Az Oku Haiku Dan társulat egy- (másfél) személyes előadása a megszokotthoz képest fordítva "működik". Míg az előadások túlnyomó részében úgy tapasztaljuk: az idő előre haladtával fogy a levegő, csökken a szufla, addig Keisuke Kanai az előadása első felébe összpontosítja a "valahogy legyünk túl rajta" típusú perceit. Egy politológus szaktanácsadó elégedetten dőlne hátra e struktúrát látva: az előadó a legédesebb, legmaradandóbb, legjelentősebb perceket a végére tartogatja, szárazon tartja a puskaport a legvégéig, produkciója elején pedig nem sieti el a szimpátiakeltést. Jegyünk megvéve, helyünk elfoglalva - no persze, kisurranni szabadon lehet.
 

A színpadon egy jókora, fehér felületet látunk, amiről nem tudjuk azonnal eldönteni: sajátos, fekete keretbe fogott, fehér falról van-e szó, avagy egy marhabőrszerűen kifeszített textíliáról, melyet a fekete üresség vesz körbe. Végül rájöhetünk, hogy az utóbbi tipp állja meg a helyét. Az apró csipeszekkel és damillal megfeszített, finom, elasztikus szövetanyag felülete előtt vékony, ravaszul elhelyezett "fényfal" húzódik. A szövet túloldalán elhelyezkedő Kanai és segítője, az anyagba feszített mozdulatait e rejtett fénymező teszi plasztikussá, még hatásosabbá. Az előadó először nem testi valóját mutatja meg: sípcsontra, marsallbotra egyaránt emlékeztető, mágnesekkel összekapcsolt pálcákat nyom a vászonra, egyre többet, s sajátos, folyamatosan változó, alakuló tárgy-domborművet varázsol a felületre.

 

Hosszadalmas és ingerszegény e felvezetés, melyet sötétség zár le, aztán már ott is látjuk magunk előtt, immár a vászon innenső oldalán a főszereplőt. A fiatal férfi rejtett talapzaton áll, mintha lebegne a magasban. Hosszú, hollófekete haja az arcába fésülve: az egész összkép össze-téveszthetetlenül japános. A táncos immár megmutatott testi valójában is előveszi a pálcákat, lelépi, leméri, megmozdítja, összeveti velük a tagjait a hosszas, meglehetősen érdektelen jelenetben. Itt, ezen a ponton kezd az egésznek valahogy engesztelhetetlenül amatőrszaga lenni, s Kanai ravaszul, ebből kezdi felépíteni mindazt, ami játékában aztán jelentősnek lesz mondható.

A vászon mögötti világ és az eleven test párbeszédbe lép egymással. Groteszk, szellemes képekben szervül a vászon mögötti, "eleven dombormű" világ a hús-vér testtel, végtagok röpködnek, a két térfél összeolvad, szimpátiánk, figyelmünk feltámad poraiból. Az elasztikus anyagon megjelenő, kinyíló és összecsukódó, vadul szökellő testrész-kompozíciók meghökkentő látványa, a fény-árnyék, kontúr-test párjáték, s Rui Owada végig igen izgalmas zenei anyaga hirtelen lendületbe hozzák a játékot. A vászon mögött, szeszélyes szalagként csavarodó, nyíló-csukódó, szeszélyesen hullámzó test - annak ravaszul megvilágított éle - , a repülés illúziója olyan kivételes látványvilággal örvendeztet meg, hogy korábbi unalmunkért lassan elkezdünk megbocsátani. Mire azonban engesztelődésünk igazán kiteljesedne, a játék véget is ér. Tapogatózó, szimpatikus, áradó fantáziát, kreativitást mutató játék a Gai Kotsu (Csontváz), minőségét tekintve azonban egészen különlegesen egyenetlen. Ígéretes vázlat, amelynek feltétlenül örvendetes lenne látni egy jóval kidolgozottabb verzióját.