Vér-keringés - TISZAESZLÁRI SOLYMOSI ESZTER

Egyéb

Mundruczó Kornélnak nem csak Cannes-ban, Delta című filmjével, de a hazai színházi szakmában, a Krétakör Színházban végzett rendezői munkája nyomán is jó ajánlólevele van. A Trafó vitte színre nagy sikerrel például 2006-ban A jég című Szorokin-művet rendezésében, és most ismét a Trafó ad otthont a Staatsschauspiel Hannover vendégjátékának, a Krúdy-regény alapján általa rendezett Tiszaeszlári Solymosi Eszter című színműnek.

A gyilkosság mentén kibontakozó, elharapózó faji gyűlölködés sötétre hangolja az előadás miliőjét. Egyik oldalon a magyar gazdák és családjaik állnak, másik oldalon a zsidó közösség, a keresztények által ferde szemmel nézett, furcsa szokásaikkal. A kulturális különbség mindaddig nem okoz gondot, amíg egy fiatal keresztény lánynak nyoma nem vész. Ekkor a magyar közösség felbőszül, és kegyetlen gyilkossággal vádolja meg a zsidókat, miszerint feláldozták a lányt szertartásukon. A történetbe e ponton kapcsolódunk be nézőként. A zsidók embertelen körülmények közt, ? kor- és élethűen ábrázolt ? falusi udvar óljában raboskodnak, egy önbíráskodó magyar gazda udvarán. Solymosi Eszter már csak visszajáró lélekként kísért a színpadon, örök követője, az eső kíséretében. Móric, az apját, vallását megtagadni próbáló, összezavarodott zsidó kamaszfiú szomorú titkot hordoz, kedvese volt a lány. Őt kísérti Eszter, de néhány remekül megrendezett, szép jelenet láttán elmosódnak a határok és már ő maga is a halott Eszter kísértőjévé válik. Kozmikusan tágul ki a kép és szakad két világgá: a földi és a halál utáni létezés finoman jelzett helyszíneivé. Amikor Móric önmagát boldoggá tevő pillanata megjelenik az udvaron lengedező lepedőn kivetítve, a sárból Eszter keze nyúl fel, az ő vágyakozása nyilvánul meg. A két fiatal metaforikusan ugyanannak a folyónak, a halálnak két partján áll: talán ezért emeli ? joggal ? darabjának központi szimbólumává a vizet Mundruczó Kornél. A lány első megjelenésétől kezdve zuhogó eső áztatja a földdel borított játékteret és a verbális szint segítségével lassan fény derül arra is, hogy Esztert egy örvény ragadhatta el a közeli folyóban, melynek partján titokban találkozgatott Móriccal.

A lány anyja folyamatosan jelen van a színen; eleinte háttérben gubbasztó öregasszonyként, majd megszólalásai nézőpontot váltanak és az ő perspektívájából ismerhetjük meg a történetet. A veszteséget átélő anya tárja elénk a fiatalok titkát, nem tör pálcát felettük, s fájdalma ellenére sem vesz részt a gyűlölködők karának szólamaiban. A karakter szerepe fajsúlyos a történetszövésben, és a színészi interpretálás is sikeres.

?A posztmodern színház modellje a film?  ? mondja Helga Finter, aki kissé leegyszerűsített megközelítésében a színjátszást csupán a polgári realista irányzatra korlátozza és a posztmodern színházat a montázsszerű megoldásaiban rokonítja a mozgóképpel. Más szakemberek persze vitatják e teóriát, de Mundruczó Kornél Tiszaeszlári Solymosi Eszter című darabjának esetében igaz, hogy a realistán fiktív világképet a rendező rendre montázsszerűen töri meg. Nem csak a jelenetépítésben borul fel a linearitás (a realista képeket sokszor szürreális víziókkal akasztja meg), hanem az ábrázolás módszerében is: a takarásban, az eszlári parasztház belső terében zajló jeleneteket Mundruczó meg sem próbálja valamilyen kreatív színházi fogással láthatóvá tenni, hanem másik művészeti ágához visszanyúlva, egyszerűen kivetíti. Ez a megoldás bár működik ? mert könnyen értelmezhető és sok alkalommal esztétikusnak is bizonyul ? mégis túlságosan nyilvánvaló; azt a hatást kelti, mintha a rendezőnek nem lett volna más ötlete a belső tér megmutatására.

A realista környezetábrázolásban meghökkentő díszletelem a hatalmas, játéktérbe lógó, világító gömb, amely a Nap és a Hold mundruczói leképzése. A szereplők időnként elfújják, alkonyatkor vörösre vált, és ha számításaim nem csalnak, akkor a naplementékkel és a napkeltékkel négy napba sűrítik össze az eseményeket.
A Nappal, a Földdel, a Vízzel operáló rendezés által szépen végigvezetett motívumként fonódnak az előadás textúrájába az őselemek: talán az emberi lét elrendeltetett milyenségének allegóriái. Az előadás végén elhangzó, lírai magaslatokat elérő monológban egy költői hasonlat ? a Nap és a Föld keringéséről ? által általános érvényűvé emelkedik az alá-fölé rendeltség megmásíthatatlanságának létezése, s keserű víziót látunk a faji megkülönböztetés soha nem szűnő problémájáról. Az egyetlen reménysugár a monológ levélszerű nyitányában rejlik, melyben hírt kapunk arról, hogy a bíróság ártatlannak találta a zsidó közösséget.