Az operát vezénylő Carlo Montanaroval többször dolgozott együtt a zenekar, 2010 decemberében volt már a Nemzeti filharmonikusokkal egy közös Verdi-rekviem bemutató, ahol óriási sikert arattunk. ?Nagyon sokan beszélnek nyelveket a művészek közül, a kommunikációban tehát nem okoz problémát, hogy Montanaro olasz nemzetiségű. Nagyon megérti egymást a zenekar és az énekkar? ? árulta el a Nemzeti Filharmonikusok sajtómenedzsere, Bukta Julianna.
Az opera bemutatásának ötlete már tavaly megfogalmazott, eredetileg a Miskolci Operafesztivál keretein belül debütált volna a darab. Erről azonban a körülmények miatt le kellett mondani. ?Ebben az évadban volt még egy olyan művünk, melyet Magyarországon az előtt nem lehetett hallani: márciusban Strauss operáját, a Capricciot vezényelte itthon első ízben Kocsis Zoltán. Ő tűzte ki egyébként céljául, hogy Strauss elfeledett, itthon még be nem mutatott operáit mutassuk be. Minden évadban szeretnénk tehát egy-egy ilyet műsorra tűzni? ? tette hozzá Bukta Julianna.
A következő évad Strauss A hallgatag asszony című művével folytatják a sort, amit az eredeti tervek szerint októberben mutattak volna be.
A kalóz
Verdi az operatörténet egyik legnagyobb alakja. A kalóz című operáját 1848-ban mutatták be. A 19. század elején játszódó cselekmény főszereplője Corrado (Luciano Ganci), a kalózvezér, aki úgy érzi, nincs reménye visszatérni a boldog és tisztességes életbe. A Seid (Valeri Alexejev) török pasa elleni támadás során megsajnálja a pasa rabszolganőit, és kimenti őket az égő háremből. Amikor maga is fogságba esik, halálra ítélik, de a pasa kedvenc rabszolganője, aki szerelmes Corradóba kiszabadítja, és leszúrja gyűlölt urát. Corrado azonban hű marad menyasszonyához, Medorához (Fodor Beatrix), aki mérget ivott, amikor a kalózok a török kalandból kapitányuk nélkül tértek vissza. Miután Corrado visszatér kalózai közé, értesül menyasszonya haláláról, és elkeseredettségében a tengerbe veti magát.
Az előadást a Zubin Mehta által felfedezett kiváló olasz karmester Carlo Montanaro vezényli, aki Frankfurt, Drezda, München, Verona, Firenze operaházainak gyakori vendégkarmestere. Az olasz karmester hegedűművészként kezdte karrierjét 1991-ben. A Cherubini Konzervatóriumban végzett Firenzében, ezt követően fedezte fel őt Zubin Mehta. Számos nagyra becsült karmester irányítása alatt játszott, mielőtt maga is vezényelni kezdett.
A főszerepet Luciano Ganci tenor énekművész játssza. A fiatal énekes tehetségét számos versenyen elismerték. A Severino Gazzelloni nemzetközi fesztiválon Basilio és Don Curzio szerepében debütált (Mozart: Figaro házassága), Rómában pedig a Gianni Schicchiben kapott szerepet.M. Alleassandro Fabrizi karnagy és Enrico Stinchelli irányítása alatt Pinkerton szerepét énekelte a Pillangókisasszonyban. A milánói Duomóban bemutatott Mozart Koronázási mise előadásában tenor szólista volt.
Az előadás további érdekessége, hogy a partitúrában szereplő eredeti olasz hangszer a Cimbasso is megszólal, amely többnyire a szerpent utódja és angol, német, olasz változata is létezik. Ezt a 200-300 éves olasz hangszert a hangversenyen a Nemzeti Filharmonikusok tubása, Szentpáli Roland szólaltatja meg, aki Franciaországban egy historikus hangszer-specialistától vásárolta. Ebből a különlegességből az egész világon mindössze csak néhány darab található.
Az előadás
2013. április 25., 19:30 - Magyarországi bemutató
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, Budapest
A Nemzeti Filharmonikusok és a Művészetek Palotája közös produkciója
Verdi: A kalóz - opera
Vezényel: Carlo Montanaro
Szereposztás
Corrado: Luciano Ganci- tenor
Seid : Marzio Giossi- bariton
Gulnara: Borsos Edith- szoprán
Medora: Fodor Beatrix- szoprán
Selimo aga: Lisztes László- bariton
Giovanni, a kalóz: Pintér Dömötör ?basszus
Fekete eunuch : Boros Sándor- tenor
Egy rabszolga : Bundovics István- tenor
Közreműködik továbbá a Nemzeti Énekkar (karigazgató Antal Mátyás) és a Nemzeti Filharmonikus Zenekar