Vincenzo Bellini utolsó, A puritánok című operája a bel canto (olasz operai kifejezés, amely olyan éneklési technikát jelent, ami a tökéletes dallamformálást helyezi az előadás középpontjába ? a szerk.) manifesztuma: a különféle hangvételű számok olyan változatosságát vonultatja fel, amelynek nincs párja a stílus repertoárjában. A mű csak azért nem szerepel gyakrabban az operaházak műsorán, mert nehéz olyan különleges képességekkel megáldott énekeseket találni, akik el tudják énekelni a főbb szerepeket. Ezúttal azonban nincs ilyen akadály. A női főszerepben Jessica Pratt lép színpadra, aki a legigényesebb bel canto-szerepek keresett előadója, Milánó, Zürich, Bécs, Velence, London neves operaházaiban lép fel rendszeresen, Elvirát évek óta alakítja nagy sikerrel. Francesco Demuro szintén tökéletes választás Lord Arthur Talbot nemegyszer elképzelhetetlen magasságokba szökő, az énekes sztratoszféra felső határát jelentő magas c fölé is merészkedő szólamára. A Szardínia szigetén született tenor a bel canto repertoár ?életerős szerelmes ifjú? szerepeinek avatott és világszerte ünnepelt megformálója, többek közt a Traviata Alfredójaként, a Rigoletto Hercegeként és a Bohémélet Rodolfójaként járta be a világot a Scalától a Metropolitanig.

 

Riccardo Frizza, az előadás karmestere 2001-ben debütált, és vérében van a 19. századi olasz operastílus. ?Interpretációja teljesen meggyőző, irányítása, ha kell, erőteljes, ha kell, gyengéd, de mindig az énekeseket támogató? ? írta róla egy kritikus, mi pedig megkérdeztük, mely darabokat vezényelni legszívesebben, illetve, hogy milyen magyar zeneművek állnak a legközelebb a szívéhez.

 

Mi ösztönözte arra, hogy a karmesteri pályát válassza?

Öt éves koromtól tanultam zongorázni és bevallom, egész tehetséges voltam, de mindaddig eszembe sem jutott a zenekar, míg a családommal az egyik húsvéti szünetben el nem mentünk Bécsbe. A bécsi Szent István-székesegyházban részt vettünk egy koncerten, ahol egy csodás zenekart hallottam és láttam játszani. Ez óriási felfedezés volt számomra, mert Bresciában, ahol felnőttem, nem volt zenekar. Ennek az élménynek a hatására viszont úgy döntöttem, karmester leszek, később pedig meg is kezdtem tanulmányaimat a Milánói Konzervatóriumban.

 

Ki tud emelni egy vagy esetleg több olyan művet, melyet a legszívesebben vezényel?

Nagyon nehéz kiemelni egy vagy több kedvencet, de ha mégis meg kell tennem, akkor Mahler I. szimfóniáját és Verdi Othello című művének operarepertoárját választom.

 

Idén májusban Vincenzo Bellini utolsó operáját, A puritánokat fogja vezényelni a Müpa színpadán, illetve Pécsett. Vezényelte már ezt a művet?

Először 2004-ben vezényeltem ezt a művet, mikor Juan Diego Flórez debütált Arturo szerepében. Ez az előadás a Kanári-szigeteken volt, méghozzá Las Palmas of Gran Canaria városában, ahol jelenleg is élek a családommal. Tehát Budapesten vezénylem másodszor ezt a művet, de valójában ezt tekintem az első alkalomnak, hiszen most már érettebb zenész vagyok ? túl fiatal voltam még ehhez a darabhoz 2004-ben. A bel canto nagyon nehéz: a stílus és a vokális technika ismerete elengedhetetlen ahhoz, hogy jó előadás szülessen. Úgy érzem, most sokkal tapasztaltabb vagyok ehhez.

 

Most vezényel először magyar színpadon?

Igen, most járok először Magyarországon és nagyon boldog vagyok, hogy itt lehetek. Néhány évvel ezelőtt készítettem egy CD-t, melyen Verdi Luisa Miller című darabját rögzítettem Spanyolországban a Szegedi Szimfonikus Zenekarral. Nagyon jó élmény volt a közös munka ? ez az emlék is megerősít abban a meggyőződésemben, hogy eljött az ideje a magyarországi debütálásomnak.

 

Dolgozott már együtt a Pannon Filharmonikusokkal?

Mindaddig nem is hallottam róluk, míg el nem kezdtük ezt a projektet a Müpával. A menedzsment javasolta a Pannon Filharmonikusokat, én pedig felmentem a Youtube-ra, hogy meghallgassam őket, és azonnal úgy gondoltam, ez egy jó zenekar. Később azonban rájöttem, hogy óriásit tévedtem, a Pannon Filmharmonikusok ugyanis nem jó, hanem csodálatos zenekar! Már az első találkozásunk alkalmával lenyűgözött a tehetségük, a zenekari hangzás, valamint az, hogy mennyire jól értik Bellini nyelvét. Nagyon boldog vagyok, hogy őket vezényelhetem és remélem, hamarosan ismét lesz lehetőség arra, hogy együtt dolgozzunk.

 

Van olyan magyar zenemű, mely közel áll a szívéhez?

Rengeteg olyan magyar zenemű van, mely közel áll a szívemhez, de legjobban Liszt Ferenc Dante-szimfóniáját és Kodály Zoltán Stabat Mater című művét szeretem.

 

A Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében május 18-án és 21-én, Pécsett pedig május 22-én látható A puritánok című produkció.

 

Tóth Eszter

Forrás: mupa.hu

Fotó: Posztós János