A Pannon Filharmonikusok szeptember 29-én, pénteken este nyitja Pannon sorozatát a Müpában, 30-án a Pannonicum sorozatot Pécsett, a Kodály Központban. A koncert szólistája Jennifer Pike hegedűművész, vezényel Leo McFall, az osztrák Vorarlbergi Szimfonikusok vezető karmestere.

Bartók Béla Táncszvit című zenekari műve furcsa módon Kodály Zoltán Psalmus Hungaricusának és Dohnányi Ernő Ünnepi nyitányának ikertestvére. E rokonságot a közös bemutató hozta létre. 1923-ban Budapest egyesítésének (Pest, Buda és Óbuda egy várossá olvadásának) 50. jubileumát ünnepelték. Az első világháborúban, az azt követő ex lex-állapotokban és a trianoni döntés után fizikailag, gazdaságilag és emberileg is megtépázott főváros a korábbi millenniumi ünnepekhez korántsem mérhető, gyenge kísérletet tett az ünneplés maradandóvá tételéhez. Ekkor kérték fel a fentebb említett három, politikai szempontból többé-kevésbé rendszerellenesként számon tartott zeneszerzőt egy-egy mű komponálására.

A szerzők bűne a Tanácsköztársaság zenei direktóriumában való formális részvétel volt. Ez a felkérés afféle békülési gesztus volt a korabeli kulturális vezetés részéről. Az addig mellőzött komponisták bőségesen meghálálták ezt a lehetőséget, és műveikkel nem várt mértékben maradandóvá tették a jubileumot. Bartók Táncszvitje az 1923. november 19-i hangverseny második darabjaként hangzott el. A mű egyetemességének fontos bizonyítéka, hogy szinte azonnal a nemzetközi zenekari koncertrepertoár elismert darabja lett, amelyet ma is számos zenekar tűz műsorára a világ bármely táján.

Max Bruch g-moll hegedűversenyében erőteljes szenvedélyek, küzdelmes szakaszok szólalnak meg, a tételek szinte szünet nélkül követik egymást, a mű végén pedig kisüt a nap, egy virtuóz, ritmikus fináléban. A Jennifer Pike vendégszereplésével színpadra vitt darab egyik nagy erénye, hogy több híres hegedűverseny fontos vonása megtalálható benne anélkül, hogy utánzatnak éreznénk a művet. Másik különlegessége a szokatlanul személyes hangnem. A szeszélyes és drámai kezdés után üdítően hat a szelíd dallamosság és a finálé érzelmi feloldása.

Jennifer Pike elmondása szerint komoly hangszerismeretre van szükség a darab előadásához, de őt ebben segíti maga a hangszere is: Egy Matteo Goffriller-hangszerem van, ami igazi ritkaság, nagyon kevés készült belőle. A mester inkább csellókkal foglalkozott, amely tudás a hegedűkön is meglátszik, de ettől olyan különleges. Meleg és bársonyosan mély tónusai igazán különleges ízt adnak többek között a koncerten is hallható Bruch-műnek.” Jennifer Pike először 2002-ben került a nemzetközi figyelem középpontjába, amikor 12 évesen legfiatalabb indulóként megnyerte a BBC az Év Ijfú Zenészének járó díját, 15 éves korában pedig a BBC Proms keretében sikeresen debütált a Wigmore Hall falai között. Ő lett a BBC New Generations Artist cím kitüntetettje, megnyerte a jelentős International London Music Masters Díjat, valamint ő volt az egyetlen komolyzenei előadó, akit a South Bank Show/Times Breakthrough Díjjal jutalmaztak. A művésznő szólistaként lép fel a világ legnagyobb zenekaraival és karmestereivel, kamaramuzsikál a világ vezető zenészeivel.

A koncertet záró Rachmaninov III. szimfónia gazdagon használja a zenekar színeit, mégsem sűrű a hangzása, inkább impresszionista módon áttetsző. Szakít azzal a hagyománnyal is, miszerint egy szimfóniának szükségképpen nagy és komoly mondanivalóval kell megszólítania a közönséget. A szerző tűnődése bensőséges tündérvilággá változik, míg a finálé ritmikus és szeszélyes, egy-egy lírai szakasz után újabb lendülettel tér vissza a könnyed és virgonc zene.

Leo McFall, az osztrák Vorarlbergi Szimfonikusok vezető karmestere érkezik Budapestre és Pécsre. McFall az utóbbi évadokban olyan zenekarok élén állt, mint a Szingapúri Szimfonikusok, a BBC Filharmonikus Zenekara vagy a Lyoni Nemzeti Zenekar. Emilie Mayer korai szimfóniáinak lemezfelvételével megnyerte az Opus Klassik díjat 2021-ben.

További információk a PFZ oldalán.

Nyitóképen Leo McFall karmester. Fotó: Benjamin Ealovega