Vass László cipészmester, a világhírű Vass Shoes megalkotója ma méltán nevezhető az egyik legjelentősebb magyar műgyűjtőnek magyar és nemzetközi műveket tartalmazó képzőművészeti gyűjteményének köszönhetően.
A zömmel konstruktív tendenciákra koncentráló gyűjtemény folyamatosan bővül a háború utáni évtizedek konstruktivista, minimalista, konkrét és konceptuális művészetének jelenségeivel és a világhírű alkotók egészen friss műveivel.
A Barcsay Jenő barátságával induló gyűjtőtevékenységének eredménye ma a veszprémi Művészetek Háza egyik alapját jelenti. A magán-, az önkormányzati és az állami mecenatúrának e szép példájával jelentős nemzetközi kortárs művészeti központ jött létre a térségben.
?Csak a művészek tiszteletének és a műalkotások önmagukért való szeretetének köszönhetően születhetett meg a Vass-gyűjtemény? ? mondta el Tardy-Molnár Anna, a kiállításnak helyet adó MANK Nonprofit Kft. ügyvezetője a megnyitón. Hozzátette: a MANK Galéria elkötelezett a kortárs magángyűjtemények bemutatása és népszerűsítése iránt, hiszen tudják, hogy gyűjtők, vásárlók nélkül működésképtelen lenne a kortárs képzőművészet. Felhívta továbbá a figyelmet a gyűjtemény és Szentendre közötti fontos kapcsolatra: Barcsay Jenő személyére. Vass László és a festőművész ugyanis jó barátságot ápolt ? mint a gyűjtő elmondta nekünk ? Barcsay Jenő megszerette lelkesedését, és éppen ezért nagyon sok képet adott neki, holott híres volt arról, hogy nem szívesen vált meg műveitől.
A csaknem negyven éve gyűjtő Vass László mára túladott a kezdetekben megszerzett képein, az pedig, hogy az évek során számtalan kiállítást nézett végig, a helyes irányba formálta gyűjteményét. Ebben a folyamatban adott számára nagy lökést a Barcsay Jenővel való találkozás, az ő útmutatása, és aztán így kerültek a gyűjteménybe Barcsay mellé azon szentendrei művészek munkái ? mint Deim Pál, Hajdú László vagy Balog László ?, akik illettek a festőművész gondolatvilágához.
A szentendrei kiállításon a geometrikus absztrakt és a konkrét művészet teoretikus atyjai mellett bemutatkoznak az ő elveikből induló, napjaink ünnepelt művészei papírmunkáikkal. Hogy néhányat említsünk a névsorból: Max Bill, Richard Paul Lohse, Verena Loewensberg és Camille Graeser, a ?svájci konkrétok? néven emlegetett csoport tagjai fektették le a konkrét művészet elméleti alapjait ? ma pedig munkáik a MANK Galéria falait díszítik. A konkrét művészek a valóságábrázolás teljes elutasítása által tisztán szerkesztett formákból és színekből építkezve új világot hoztak létre, így a művek egyes elemei, és maga a kép sem rendelkezik önmagán túlmutató jelentéssel.
A konkrét művészetből kinövő op art és kinetikus művészek nemzetközi sztárjai is képviseltetik magukat a tárlaton. Bridget Riley, a vizuális-optikai játékok egyik mestere határozott kontúrokkal elválasztott formák által vizsgálja a színek és kontrasztok hatásait, míg Richard Anuszkiewicz és Carloz Cruz-Diez vibráló színmezőikkel zavarják össze látásunkat. Peter Halley napjaink urbánus és digitális környezetéből kiindulva ?geometrizálja? működő társadalmunkat alkotásaiban, míg Beat Zoderer vagy Günther Uecker a 2D és 3D közötti határátlépésekkel kísérleteznek. A kinetikus művészetet többek között Getulio Alviani alumínium munkája és Haraszty István mozgó szobrai képviselik.
Sean Scully munkáit olyan világmúzeumok őrzik, mint a new yorki Metropolitan Múzeum, a Guggenheim Múzeum, a MoMA, az Ausztrál Nemzeti Galéria vagy a londoni Tate Modern. Alkotásai ? a kompozíció konstruktív felosztása ellenére ? az oldottabb kontúrok és egy-egy szín mélységeinek kiaknázása révén spirituális magasságokba emelik művészetét. Sean Scully mellett pedig a szentendrei mester, Barcsay Jenő nyomatain merülhetünk el a visszafogott színek mesteri harmóniájának hatásaiban.
De nem csak Szentendrén érezheti magát otthon a Vass-gyűjtemény, a veszprémi Művészetek Házában látható ugyanis az anyag egy jelentős része. A város támogatásával működő kiállítás nem csak magyar viszonylatban jelentős, nemzetközi szinten is irigykedve néznek a válogatott alkotások sorára.
Aligha lehet ez a vélemény részrehajló, a veszprémi tárlat ugyanis legutóbb felkerült a legnevesebb kiállításokat felsorakoztató világranglista legjobb száz múzeuma közé. A BMW Art Guide listáján ők ezzel az egyedüli magyarok.
Nem véletlen tehát, hogy Veszprém megbecsüli a kiállítást, ahogy Porga Gyula polgármester a kiállítás megnyitóján fogalmazott, az éppolyan fontos arcélét adja a városnak, mint a viadukt vagy a kézilabdacsapata. ?Az Európa Kulturális Fővárosa címre beadott pályázat egyik fő gondolata, hogy példát vegyünk Európától, ugyanakkor mutassunk is azt a földrésznek. Ezt a gondolatot pedig Vass Lászlótól tanultuk, amióta ugyanis beköltözött Veszprémbe, a lényéből sugárzó szenvedély hat a város kulturális életére, nem véletlen az sem, hogy 15 esztendő elég volt ahhoz, hogy Vass Lászlóról sokaknak Veszprém jusson az eszébe.?
A kiállítás kurátorai: Nevelő Judit művészettörténész és Hegyeshalmi László, a veszprémi Művészetek Háza igazgatója
Kiállító Művészek:
MAX BILL, RICHARD PAUL LOHSE, VERENA LOEWENSBERG, CAMILLE GRAESER, BEAT ZODERER, CARLOS CRUZ DIEZ, GÜNTER FRUHTRUNK, BRIDGET RILEY, SEAN SCULLY, GÜNTHER UECKER, RUPPRECHT GEIGER, GETULIO ALVIANI, KENNETH MARTIN, RICHARD ANUSZKIEWICZ, HENRYK STAZEWSKI, PETER HALLEY, PÁN MÁRTA, BARCSAY JENŐ, HAÁSZ ISTVÁN, HARASZT? ISTVÁN, MATA ATTILA
Helyszín: MANK Galéria, Szentendrei Régi Művésztelep (2000 Szentendre, Bogdányi utca 51.)