A természeti környezet tudatos érzékelése az attól való eltávolodás során egyre intenzívebb igényként merül fel a kortárs pedagógiákban. A „Vissza a természethez!” reneszánszának legfőbb oka és mozgatója, hogy a természetkapcsolat integrálja az otthon és az oktatási rendszer kettős univerzumát, ahol az iskola sok esetben a mindennapi élettől leválasztott virtuális térként működik. A kültéri tanulás újraintegrálása a közoktatásba lényegében egy arra irányuló kísérlet, hogy a gyermekeket visszakapcsolja abba a természeti és épített környezetbe, amely az emberiség történelmének szinte teljes idejében a mindennapok közegét jelentette.
A Tanulni Szabad! konferencia célja a kültéri tanulás és tanítás iránt érdeklődő pedagógusok, diákok, szülők, valamint a környezet hatásaival és alakításával foglalkozó szakemberek, pszichológusok, környezetpszichológusok, építészek, tájépítészek megszólítása és a számukra elérhető lehetőségek felmutatása. Az esemény példát mutat: az előadások, kerekasztal-beszélgetések és mintafoglalkozások a Magyar Képzőművészeti Egyetem Tihanyi Művésztelepének átmeneti és külső tereiben történnek, az épített kültér és a természeti környezet mint tanulási felületek használatával.
A Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program által támogatott Tanulni szabad! konferencia a kültéri tanulás jógyakorlatainak tárháza, elméleti kutatások és gyakorlati foglalkozások gyűjteménye. Az eseményen 20 perces előadások és 40 perces gyakorlati workshopok váltják majd egymást, a közoktatás jellemző napirendjét követve.
A konferencián a részvétel ingyenes, a részletes program, illetve a regisztrációs űrlap már elérhető a Tanulni szabad! saját felületein.
Nyitókép forrása: Shutterstock