|
De Julian Pölsler rendező mégsem egy elidegenedettség-metaforát akar kibontani a filmből. Őt ? és a regényírót ? sokkal inkább azért érdekli a különös történet, mert az jó lehetőséget teremt annak vizsgálatára, hogyan tud visszatérni (vissza tud-e térni) az ember az élet, a létezés elemi szintjére. Így a film leginkább arról beszél, ahogyan a nő ha nem is boldog, de legalábbis nyugodt lesz, sőt úgy érzi, eggyé vált a természettel, része lett valami nagyobbnak. Afféle kiáltvány ez arról, hogy az embernek így vagy úgy, de önmagát kell megtalálnia, az élet súlyát, hogy érezze a dolgok jelentőségét.
Ám egy ilyen konyhafilozófiai bölcselethez nem a legjobb forma a film, még akkor sem, ha a nagyszerű német színésznő, Martina Gedeck (A mások élete, Az ajtó) viszi a hátán, sokatmondó, jelentőségteljes arcjátékával, bravúros eszköztelenségével. Kevés rosszabb megoldás létezik ugyanis arra, hogy egy film gondolatokat adjon át nézőjének, mint hogy valaki naplóírásnak álcázva egyszerűen felmondja egy regény monológjait, miközben a kamera lenyűgözően gyönyörű osztrák tájakat vesz fel egyszer hótakaró alól, egyszer rügyfakadáskor; ha választani lehet, ezt inkább hangoskönyv-hallgatás közbeni képernyőkímélő-nézegetésnek lehetne nevezni. Még ha a nagy ívű gondolatok nem is túl mélyek igazából, akkor sem ideális közeg a befogadásukhoz a film mint forma: hogy az ember pontosan megértse a szerző vélekedését az élet értelméről és más finomságokról, legalább néha szeretne egy-egy mondatot a beszéd sebességénél ráérősebben megrágni.
|
Ami viszont végleg agyoncsapja A falat, az a filmvégi csalódás: mikor az első percek óta előkészített, utalásokban már tízszer meglebegtetett nagy ?csattanóról? kiderül, hogy logikátlan, értelmetlen, kifejtetlen, hiteltelen és oda nem illő. E nélkül legalább hihetné a néző, hogy csak ő nem értette a magvas gondolatokat, s nem a film a hibás ? ám a zárás félresiklásáért nem lehet Pölsleren és Haushoferen kívül mást okolni.