Első alkalommal látható Mészáros Máté formabontó előadása a Közép-Európa Táncszínház művészeivel.

Első alkalommal láthatja a nagyközönség a Közép-Európa Táncszínház – Mészáros Máté Ketten 2.0 című előadását a Trafóban. A nagysikerű produkció még 2019-ben került színpadra, és zajos sikert aratott a közönségnél és kritikusi körökben egyaránt. A darab alkotója, Mészáros Máté saját sikerdarabját gondolta újra és mutatja be most a közönségnek, hiszen nem is lehetne aktuálisabb az előadás örök érvényű mondanivalója.  

Ketten 2.0 sajátos vizsgálódó vízió, amelyben a párkapcsolatokat, a humanitás aktuális kérdéseit elemzi. Mészáros egy a valóságtól elemelt, redukált tájba helyezi a koreográfiáját, hogy mikroszkopikus vizsgálat alá vegye az általa megjelenített viszonyokat. A táncosok személytelen, mondhatni semleges lények, a koreográfus szándéka egy olyan absztrakt világ létrehozása, amely steril, optimális vizsgálati környezetet biztosít nézőnek és előadónak egyaránt. A hátteréül szolgáló kietlen tájképet egyfelől a koreográfus által komponált, színtelen világítás, másfelől az idősíkokat és tónusokat egymásra halmozó zene áradása formálja. Ebben a holdszerű fehér tájban az emberi együttlét duettek, ölelések formai sokoldalúságával, megsokszorozódásával jelenik meg.

A darab legfőbb mondandója, hogy embernek lenni csak a kapcsolatokkal, az együttlét minőségi megélésével lehet.

Minden absztrakció ellenére a koreográfia a humanitás jelenét keresi az egyéniséget eltüntető világunkban. Mit jelent ma emberinek lenni? Mi a természetes? Gondolkodunk-e az együttlét valódi jelentésén akkor, amikor életünk egy jelentős részét egy kibertérben éljük meg? Látszólag együtt vagyunk másokkal, de mégis egyedül. Mit jelent számunkra az emberi kapcsolat és a kapcsolatban rejlő érzelmek? Ha mindezeken elgondolkodunk, eljutunk ahhoz a harmóniához, amit a koreográfus ha nem is megoldásként szeretne láttatni, de a koreográfiájában látható folyamat tetőpontjaként nevez meg.

A Ketten első verzióját a Covid előtt kmutatták be a Nemzeti Táncszínházban. A mostani verzió a járvány utáni érzésekhez közelít, és szeretné azt az új érzékenységet megtestesíteni, amit Mészáros Máté most aktuálisnak érez.

Mészáros Mátéval készült interjúnkat olvastad már?

Az előadásról részletek itt.

Fotók: Trafó/Dusa Gábor