Wim Wenders szerint sokkal inkább a környezetünk termékei vagyunk, mint azt be mernénk vallani

Film

A német filmrendező az idei Budapesti Klasszikus Film Maratonra személyesen is ellátogat, ahol tizenkét filmjét több fővárosi helyszínen vetítik.

German director Wim Wenders speaks on stage during the Closing Ceremony at the 77th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France, on May 25, 2024.
Christophe SIMON / AFP
Wim Wenders. Fotó: Christophe Simon / AFP

A nemzetközi filmarchívumok szervezete, a FIAF a filmmegőrzés népszerűsítéséért járó díjjal tünteti ki őt Budapesten, a vetítések után pedig közönségtalálkozókon is lehet majd találkozni vele és kérdezni őt az életművéről. Ebből az apropóból a Filmhu készített vele interjút, amelyből többek között az is kiderül, hogy a filmfesztiválon bemutatott tizenkét filmjéből melyik a kedvence, miért szeret találkozni a fiatal közönségével és hogy mely magyar filmeseket tart nagyra. Ebből hoztunk egy részletet, a teljes interjú itt olvasható.  

Tökéletes napok nemcsak egy japán film, amelyet egy nem japán rendező készített, hanem egy zen alkotás is, amely önmagunk elfogadásáról (és persze Tokió futurisztikus közvécéiről) is szól. A koncepció melyik része volt meg hamarabb? A tokiói közvécék szerzetesének motívuma vagy a zen megközelítés az önelfogadásról?

A kettő együtt jár. Ozu mester úgy élt, mint egy buddhista szerzetes, ami meg is magyarázza a filmjei spirituális vonatkozásait. Emellett mindig is csodáltam a japán kultúrát a közjó iránti elkötelezettség, az apró részletek szeretete, valamint az „itt és most”-tal kapcsolatos tudatosság miatt.

999-es szoba című filmben említed, hogy a történetmesélés nem haldoklik. Erről eszembe jutott A dolgok állása egyik kulcsmondata, amelyet egy szalvétára írnak fel: „A történetek csak a történetekben léteznek, miközben az élet megy tovább, és nem szükséges történetet csinálni belőle.” Hogyan határozod meg a történetmesélést? A filmjeid többsége nem az a tipikus történetorientált darab.

Ez igaz. Nagyon igyekszem, hogy a filmjeim ne történetvezéreltek legyenek (sajnos ez nem mindig sikerült). A történet alapvetően egy mesterséges eszköz, ami a film minden más aspektusát le akarja uralni, legfőképp a karaktereket. A történetek gyakran megmondják a szereplőknek, hogy mit kellene tenniük. Én ezt nem szeretem. Azt szeretném, ha a történetek a karakterek életmódjából, az életükből születnének. Arra törekszem, hogy a figurák alakítói legyenek a sorsuknak és a történeteiknek, ne pedig az áldozatai.

Szintén a 999-es szobában beszélsz arról, hogy a mozi újra vásári látványossággá vált, pontosan azzá, ahogyan a 19. század végén gondolkodtak róla. Hiszel abban, hogy ez valamiféle fordított evolúciós folyamat? Tehát a következő lépés visszafelé a kihalás?

(nevet) Hát, ez durva következtetés! Néha úgy érzem, igaz az az állítás, hogy a filmek már nem az élet megfigyelései, inkább csak imitációk. De a moziban mindig is jelen volt mindkét tendencia. A Lumière testvérek a megfigyelő aspektust képviselték, amiből a realista hagyomány nőtt ki, míg Georges Méliès a Star Wars előhírnöke volt, azoké a filmeké, amelyek a saját világukat teremtik meg.

Két filmedet is bemutatták 2023-ban, mindkettőt a cannes-i filmfesztiválon. Az Anselm című dokumentumfilmmel visszatértél a 3D-s formátumhoz, több mint tíz évvel a Pina után. El tudod képzelni, hogy ez a technológia új távlatokat nyithat például a dokumentumfilmezésben?

Teljes meggyőződésem, hogy igen. Sajnos azonban úgy érzem, hogy az egyik első és utolsó híve vagyok annak, hogy használjuk ki a térhatást nemcsak arra, hogy „többet lássunk”, de arra is, hogy a valóságról költői víziót hozzunk létre. A filmipar ragaszkodott ahhoz, hogy a 3D-t a profitorientált látványfilmekben használják, kizárólag akcióban és animációban. Ez eléggé beszűkítette a lehetőségeket a realista és a szerzői filmek számára. Továbbra is meg vagyok győződve arról, hogy ez meg fog változni, és ebben segíthetnek az olyan eszközök, mint például az Apple Vision szemüveg, amely lehetővé teszi, hogy a 3D-s filmhez művészileg álljunk hozzá.

Jelenet az Anselmből
Jelenet az Anselmből

Én épp most forgatom a 10. filmemet 3D-ben, szóval ebből is érezhető, mennyire bízom ebben a technológiában. Persze egészen addig, amíg ez natív 3D-t jelent, tehát egy olyan megközelítést, ami tiszteletben tartja, hogy az ember a két szemével érzékeli a térhatást, a filmekben pedig ezt az érzetet két kamera használatával lehet rekonstruálni. Sajnos a mai filmek többségéhez utólag, számítógéppel adnak hozzá még egy dimenziót, egy kamerával forgatnak, a térérzetet az utómunka során teremtik meg. Ez fáj az emberi agynak. James Cameron mellett én is lelkesen támogatom, hogy forgassunk 3D-ben, de két kamerával, tiszteletben tartva a szemünk fiziológiáját.

999-es szobában azt mondod, hogy a digitális forradalom egy végzetes invázió a mozi ellen. A 3D-s technológia is része ennek a forradalomnak? Ha igen, el tudod képzelni, hogy a mozi tanulhat valamit, netán átvehet elemeket a digitális forradalomból anélkül, hogy ezzel megölné magát?

A 999-es szobában elmondottak pesszimistán hangozhatnak. De ha jobban odafigyelsz, azt is észreveheted, hogy hagyok teret annak a gondolatnak, hogy a filmesek elsajátíthatják a digitális technológiát úgy, hogy ne vigye őket félre a kísértés. Úgy érzem, a filmtörténet remek tanár. A digitális technológia nem találja fel újra a mozgóképet, csak másféle és valóban, fejlettebb eszközöket ad a kezünkbe.

A teljes interjú a Filmhu oldalán olvasható.