Az október 20-án megrendezett IX. workshopon közel 60 fő vett részt, ahol a kilenc új együttműködő oktatási intézményen (6 pécsi és 3 vidéki) túl olyan iskolák pedagógusai is képviseltették magukat, akik a projekt kezdete óta végigkísérik a Dél-Pannon Múzeumokért Közhasznú Egyesület, a Pécsi Állatkert és a Janus Pannonius Múzeum által kínált 9 foglalkoztatási formán belül „életre keltett”, évente megújuló 31 élménypedagógiai programot.

A pedagógusok betekintést nyerhettek az élményközpont fejlesztéseibe, megismerhették azokat az eszközöket, melyeket segítségül hívhatnak az élménypedagógiai foglalkozások színesítésére, elmélyítésére.

Azok a szakemberek, pedagógusok, akik az élménypedagógia speciális gyakorlati szegmensére voltak kíváncsiak, egy szakmai műhelymunkán vehettek részt, melyet az Egyházasharaszti Általános Iskola intézményvezetője és a Komlói EGYMI Pécsváradi Tagintézményének gyógypedagógusa koordinált. Az érzékenyítés és a szemléletváltás témakörében volt lehetőség tapasztalatcserére, ahol két különböző intézmény diákjairól, a velük együtt dolgozó pedagógusok munkájáról és lehetőségeikről esett szó.

Az Egyházasharaszti Általános Iskola pedagógusainak a körzetre jellemző megélhetési gondok (munkanélküliség), a kulturális különbözőség, valamint az eltérő erkölcsi szokások mellett kell a tanulóiknak az életben alkalmazható ismereteket átadniuk, a társadalmi beilleszkedést elősegíteni, emellett megőrizni a roma nemzetiség szokásait, míg a pécsváradi intézmény tanulói pszichés zavarral, enyhe vagy középsúlyos értelmi és mozgásszervi fogyatékkal élő gyermekek, akik speciális ellátást és odafigyelést igényelnek.

A workshop második részében a résztvevők megismerhették a napi szinten zajló élménypedagógiai foglalkozásokat a Kökönyösi Gimnázium Gagarin Általános Iskolája tanulóinak és az élményközpont zoopedagógusainak közreműködésével.

A délutáni program során a jelentkezők öt különböző foglalkozástípuson vehettek részt. Az Otthon, édes otthon – Állatkerti állatok című foglalkozás betekintést nyújt az állatkerti állattartás alapjaiba, és a környezetgazdagítás fontosságára hívja fel a figyelmet. Az Ökokör elnevezésű foglalkozás a hazai természetvédelemre és nemzeti parkjaink fontosságára irányítja rá a figyelmet, az adott foglalkozás során a részt vevő gyermekek az Őrségi Nemzeti Park állattani és kultúrtörténeti értékeivel ismerkedhettek meg. A Kalandozás kontinenseken – Globális természetvédelmi kérdések, első nemzeti parkok címet viselő foglalkozáson a gyermekek a természetvédelemmel, annak két fő irányvonalával ismerkedhettek meg.

Az Állati fizika című foglalkozás a hangok világába kalauzolta el a nebulókat játékos fizikai kísérletek segítségével. A Kalandozások hazai terepen – rétek, mezők, legelők című foglalkozáson a résztvevők a mezők növényeiről tanulhattak, több állomáson végighaladva azok általános jellemzőit több kísérlet segítségével ismételhették át, valamint játékos feladatok során több növénycsoporttal is testközelből megismerkedhettek.

Fotók: Pécsi Kommunikációs Központ