Megcsonkított palesztin fiú szerepel a World Press Photo év képén

Képző

A World Press Photo szervezet kihirdette, mely képet választották az idei év sajtó- és dokumentarista fotójának.

Mahmoud Ajjour, Aged Nine Fotó:  Samar Abu Elouf/ The New York Times
Fotó: Samar Abu Elouf / The New York Times / World Press Photo

2025-ben az elismerést a Dohában tevékenykedő palesztin fotós, Samar Abu Elouf kapta, a New York Timesnak készített képével. A fényképen egy fiatal fiú, Mahmoud Ajjour szerepel, aki súlyos sérüléseket szerzett a gázai övezetben folyó harcok során.

Samar Abu Elouf fotós újságírónőt 2023 decemberében evakuálták Gázából, jelenleg Dohában él, ugyanabban a lakóházban, amelyben a lefotózott fiú, Mahmoud is lakik. Ezen a helyen a harcokban megsérült palesztin lakosság hétköznapjait örökítette meg. Mahmoud 2024 márciusában szerezte súlyos sérüléseit: egy támadás alatt menekülés közben visszafordult a családjához, hogy megsürgesse őket, ekkor azonban egy robbanás mindkét karját szétroncsolta.

Mint a World Press Photo közleménye írta, a fiú Katarban kapott orvosi segítséget, felépülése után pedig elkezdte megtanulni, hogyan használhatja a lábait írásra, ajtónyitásra és a telefonja kezelésére. „Mahmoud álma egyszerű: protéziseket szeretne kapni, és ugyanúgy szeretne tovább élni, mint az összes többi gyermek” – írták. Kiemelték, hogy a Gázában folyó háború nagyon sok gyereket érint, 2024 decemberében ebben a térségben regisztrálták a legtöbb végtag-amputációt fiatalkorúaknál.

Joumana El Zein Khoury, a World Press Photo executive igazgatója méltatta a képet: „Ez a néma fotó hangosan szól hozzánk. Nemcsak egy fiú történetét meséli el, hanem egy háborúét, amely minden generáció életét megváltoztatta. Mikor az elmúlt hetven évet összegyűjtő World Press Photo-archívumra tekintek, túl sok ilyen képpel találkozom. Nagyon hálás vagyok azon fényképészeknek, akik hatalmas személyes kockázatot vállalva megörökítik ezeket a történeteket és lehetőséget adnak nekünk arra, hogy megértsük ezeket az eseményeket, hogy empatizáljunk az elszenvedőikkel, és tettre inspiráljanak minket.”

Title: Night Crossing
© John Moore, Getty Images
Fotó: John Moore/Getty Images/ World Press Photo

A két másik döntős kép egyike kínai menekülteket ábrázol, akik egy hideg, esős éjszakán tábortűznél melegszenek az amerikai–mexikói határon. A John Moore által készített képről a közlemény azt írja, hogy „egyszerre túlvilági és intim, jól összefoglalja a migráció komplex valóságát, amely az Egyesült Államokban egy nagyon átpolitizált téma”.

Title: Droughts in the Amazon
© Musuk Nolte, Panos Pictures, Bertha Foundation
Fotó: Musuk Nolte / Panos Pictures / Bertha Foundation / World Press Photo

A másik finalista fotót Musuk Nolte készítette, és egy fiatal férfit ábrázol, aki Manacapuruban lakik. A brazil település egykor csak csónakkal volt megközelíthető, az aszály miatt azonban a fiatalembernek két kilométert kell sétálnia az édesanyjának szánt élelmiszerekkel egy kiszáradt folyómederben az Amazonas térségében. Mint írták, a kép „lesújtó kontrasztot mutat fel a kiszáradt, sivatagszerű tájjal, amely a világ legnagyobb esőerdőjének területén látható, ezzel hívja fel a figyelmet a vízhiány okozta problémákra, amelyek már most kísértik a világot”.