A World Press Photo idén nem enged levegőt venni

Megtört gyerekek, klímaváltozás és a legmegrázóbb és leginspirálóbb képek háborúról, reménytelenségről, emberi kitartásról: a World Press Photo vándorkiállítása Budapestre érkezett. A nemzetközi fotóriporteri szakma legelismertebb és legmeghatározóbb tárlata november 9-ig látogatható a Biodómban.

103_South America_Stories_Musuk Nolte_Panos Pictures_Bertha Foundation-2.jpg
Musuk Nolte, Panos Pictures, Bertha Foundation: Aszály az Amazonas vidékén. Fotó: World Press Photo

Az igazságnak szemtanúkra van szüksége. Ebben van óriási szerepe a World Press Photo pályázatnak a világban zajló, olykor a fő hírsodortól távoli történések bemutatásával, a fotográfusok és a nyilvánosság oktatásával és a sajtószabadság védelmezésével. A World Press Photo Foundation egy globális platform, amely összekapcsolja a sajtófotósokat, dokumentarista fotósokat és a világ közönségét megbízható történetmesélésen keresztül – ami valljuk be, 2025-ben, a kép- és videómanipulálás virágkorában óriási érték. 

A World Press Photót 1955-ben alapította egy csoport holland fotós, akik a World Press Photo pályázatot szervezve be akarták mutatni a nemzetközi közönség számára a munkájukat. Azóta ez a pályázat a világ egyik legtekintélyesebb versenyévé nőtte ki magát, a versenyt szervező alapítvány pedig a mai napig egy kreatív, független, nonprofit szervezet, amelynek székhelye Amszterdamban található és amely milliók számára tesz láthatóvá olyan emberi sorsokat, amelyek jóval távolabb mutatnak puszta hírképeknél. 

Mint minden évben, ezúttal is a világ pillanatnyi állását mutatja be a nyertes képekből rendezett, a Biodómban látható kiállítás szeptember 26. és november 9. között.

Egy biztos: nem leszünk vidámabbak tőle, mert a World Press Photo idén még erősebben kongatja a vészharangot, mint valaha. 2025-re szinte nem maradt miben higgyünk: még a maroknyi pozitív példa mögött is mély szomorúságot találunk.

Történetmesélés mindenekfelett

A bemutatott fotók a világunkat ma leginkább foglalkoztató kérdéseket járják körül: háborús konfliktusok, politikai feszültségek, válságok, klímaváltozás, migráció, családi történetek és élővilág – bár utóbbi elég elenyésző.

A World Press Photo szervezői és zsűrije hisz a vizuális történetek erejében és abban, hogy a fotográfusok áldozatos munkája képes elősegíteni a kölcsönös megértést a világban.

A World Press Photo Foundation 2021-ben drasztikus döntést hozott annak érdekében, hogy globálisabb és jobb földrajzi egyensúlyt biztosítson: regionális stratégiát vezetett be, megváltoztatva az éves pályázat és a bírálat teljes korábbi szerkezetét. A pályázat eldobta az addigi kategóriáit, és hat világrégióra osztotta a befutó munkákat – Afrika, Ázsia, Európa, Észak- és Közép-Amerika, Dél-Amerika, valamint Délkelet-Ázsia és Óceánia.

074_North and Central America_Singles_John Moore_Getty Images.jpg
John Moore, Getty Images: Éjszaka a határon. Fotó: World Press Photo

A pályázatokat tehát immáron ötödik éve abban a régióban bírálják és díjazzák, ahol a fotók és történetek készültek, nem pedig a fotós nemzetisége alapján. Minden régiónak három kategóriája van: egyedi képek, képriportok és hosszú távú projektek. Ezek a kategóriák pedig olyan pályázatokat fogadnak el, amelyek híreseményeket, eseményeket és azok következményeit, valamint társadalmi, politikai és környezeti kérdéseket vagy megoldásokat dokumentálnak.

A törekvés egyértelmű: a klasszikus hírfotó háttérbe szorul, a dokumentarista anyagok kerülnek fókuszba, hiszen külön díjazzák a hosszú távú, akár éveken át készülő munkákat. Ez a trend a felgyorsuló hírfogyasztás és vizuális tartalomdömpingben igencsak pozitív fejlemény, mindazonáltal sokaknak – így például nekem is – fájóan hiányzik több, korábbi kategória jelenléte. Nincs többé külön természet, portré vagy éppen sportfotó, noha ezek a műfajok is szerves részei a sajtónak, ahogy az életünknek is. Ami marad, az az emberi szenvedés és végeláthatatlan küzdés – nyilvánvalóan megfontolt, edukációs szándékkal –, az ember pedig úgy érzi a képeket végignézve, hogy bár feljöhetne a felszínre egy kis levegőért.

027_Asia-Pacific and Oceania_Singles_Jae C. Hong_Associated Press.jpg
Jae C. Hong, Associated Press: Koreai örökbefogadási csalás. Fotó: World Press Photo

Népvándorlás, fegyveres konfliktusok és csendes drámák

A pályázatra idén 3778 fotográfus 141 országból összesen 59 320 fotót küldött be, amelyből végül 31 ország 42 fotográfusát díjazták. Bár az év során rengeteg fotót és videót láthatunk a médiában Gázáról, Ukrajnáról, Kenyáról, Eritreáról, Grúziáról, Haitiről, Afganisztánról, Mexikóról, Mianmarról vagy Salvadorról, így egyben, ilyen művészi szinten kivitelezve viszont gyomron vág.

Ahogy végigsétálunk a Biodóm ipari terében a méretes paravánokra felhúzott képek között, újra és újra azt konstatáljuk, hogy a világban gyakorlatilag mindenhol komoly problémák vannak.

Még az elvileg pozitív képek mögött is az igazságtalanság, nyomor vagy éppen erőszak bújik meg. Mosab Abushama Az élet nem áll meg című fotóján egy pisztolyt tartó vőlegény fotója készül Szudánban, ahol szokás, hogy lövésekkel köszöntsék az ifjú párt. A kép egyszerre jelképezi a házasságkötés örömét és a háború hétköznapjait. Aztán vannak olyan sorozatok, amelyeknek például ez a címe: Egy hely a meghalásra, ahol végstádiumú betegek töltik utolsó óráikat. Vagy éppen Santiago Mesa sorozata, amelyben egy kolumbiai nomád őslakos népet látunk, akik folyamatosan diszkriminációval és kiközösítéssel szembesülnek, miközben a helyi félkatonai erők elől menekülnek. 

005_Africa_Singles_Mosab Abushama.jpg
Mosab Abushama (Szudán) : Az élet nem áll meg (Life Won’t Stop). Fotó: World Press Photo

Női próbababák fejét zacskók takarják: Kiana Hayeri sorozata az afgán nők szelíd ellenállását mutatja be, akiknek az iszlám fundamentalista tálib kormány megtiltotta, hogy általános iskolánál tovább tanuljanak vagy hogy szabadon találkozhassanak. Musuk Nolte képén egy férfi áll a kiszáradt Amazonas medrében: a folyó vízszintje rekordalacsony az éghajlatváltozás következtében súlyosbodott aszály miatt. John Moore képén kínai menekültek melegednek a hideg esőben, miután átlépték az amerikai–mexikói határt, míg Jae C. Hong fotója egy koreai örökbefogadási csalást mutat be és hívja fel a figyelmet az ötvenes évek óta tartó folyamatra. Látunk sorozatokat a haiti válságról, a mianmari katonai puccs utóhatásairól és Szíria elhúzódó polgárháborújáról is.

126_West, Central, and South Asia_Stories_Kiana Hayeri_Fondation Carmignac-2.jpg
Kiana Hayeri, Fondation Carmignac: No Woman’s Land. Fotó: World Press Photo

A háború vesztesei a gyerekek

Az idei év képén, Samar Abu Elouf felvételén egy kilencéves palesztin fiú látható, akinek mindkét keze hiányzik. Mahmoud Ajjour tavaly márciusban sérült meg, amikor az izraeli hadsereg Gázavárost támadta: visszafordult, hogy sürgesse menekülő családtagjait, mire egy robbanás letépte az egyik karját, a másikat pedig megcsonkította. A fotón még csak nem is az amputáció ténye a legmegrázóbb, hanem a kisfiú tekintete, amely nem ereszt, hiszen ő csupán egy kilencéves gyerek, aki több szenvedést látott, mint egy háborús veterán. Egy másik képen egy hatéves ukrán kislány, Anhelina fekszik hanyatt egy ágyon. Halottnak tűnik, de még csak nem is beteg, csak éppen traumatizált. Florian Bachmeier képe szíven üt, hiszen pontosan tudjuk, hogy ezeknek a gyerekeknek az ártatlanságát örökre megtörte az őket körülvevő erőszak.

120_West, Central, and South Asia_Singles_Samar Abu Elouf_for The New York Times.jpg
Samar Abu Elouf, The New York Times: Mahmoud Ajjour, kilencéves. Fotó: World Press Photo

2022-ben Amber Bracken képe lett az év fotója, amely a kanadai őslakos gyerekeket érintő bentlakásos iskolák brutális történetébe avatja be a nézőt. A 19. századtól kezdve a nyugati gyarmatosítók a helyiek asszimilációjának érdekében az őslakos gyerekek számára bentlakásos iskolákat alapítottak. Ezekben az intézményekben kegyetlen módon szakították el a gyermekeket családjaiktól és közösségeiktől. A tanulók érzelmi, fizikai és szexuális erőszak áldozatai voltak. A 2023-as fődíjat Jevgenyij Maloletka kapta, akinek döbbenetes erejű képén egy sérült terhes nőt, Iryna Kalininát láthatjuk, akit egy hordágyon menekítenek ki a kórházból az ukrajnai Mariupolban, amelyet orosz légi csapás ért. Kalinina gyermeke – aki a Miron nevet kapta a béke szó után – halva született, fél órával később pedig az anya is meghalt. Tavaly egy halott kisgyermeket dajkáló palesztin nőről készült kép nyerte el a nemzetközi sajtófotóverseny fődíjat. A gyászt és veszteséget ábrázoló fényképet a Gázai övezet déli részének egy kórházában készítette Mohammed Szálem. 

Az elmúlt években tendenciává vált, hogy a World Press Photo gyerekek szenvedésén keresztül próbál felrázni és figyelmeztetni minket.

A dokumentarista fotó és a szabad sajtó egyébként sincs jó helyzetben: 2024-ben legalább 103 újságírót öltek meg világszerte, ezzel ez a leghalálosabb év volt azóta, hogy az Újságírók Védelméért Bizottság (CPJ) több mint három évtizeddel ezelőtt elkezdte nyomon követni az újságírás halálos áldozatainak számát. 

050_Europe_Singles_Florian Bachmeier.jpg
Florian Bachmeier: A lövészárkokon túl. Fotó: World Press Photo

Az idei World Press Photo pedig talán éppen ezért még keményebb, mint korábban. A képek nem pusztán dokumentálják világunk állapotát, hanem kérdéseket szegeznek nekünk és mélyen megráznak. Látjuk a pusztítást, ám mégsem a nyers erőszak okozza a legnagyobb hatást, hanem az, ami utána történik. A csendes traumák, a szemekbe zárt fájdalom. Egy-egy testtartás, elkapott tekintet, megtört sóhaj, amit szinte hallani lehet.

A World Press Photót idén három kisebb kísérő kiállítás gazdagítja. A Budapest 75 című minitárlat azt ünnepli korabeli Fortepan-képekkel az ötvenes évekből, hogy fővárosunk közigazgatási területét éppen 75 évvel ezelőtt, 1950-ben alakították ki. Jelle Krings Vasemberek című kiállítása az ukrajnai háborút a vasúti közösség szemszögéből világítja meg, míg a Water (Víz) című összeállításban szlovák, cseh, lengyel, magyar és ukrán fotográfusok számára kiírt pályázat fotói láthatóak. A projekt az unió által támogatott, a Slovak Press Photo szervezésében azt hangsúlyozza, hogy a Duna Európa egyik legnagyobb ivóvíztartalékát rejti, amely védelmet igényel.

Ez is érdekelheti

Megnyílt a World Press Photo kiállítás Budapesten

Megnyílt a World Press Photo kiállítás csütörtökön Budapesten, a Biodómban.

Megcsonkított palesztin fiú szerepel a World Press Photo év képén

A World Press Photo szervezet kihirdette, mely képet választották az idei év sajtó- és dokumentarista fotójának.

Megrázó gázai fotó kapta a World Press Photo fődíját

Egy halott kisgyermeket dajkáló palesztin nőről készült kép nyerte el csütörtökön Amszterdamban a World Press Photo (WPP) nemzetközi sajtófotóversenyen Az év fotója díjat. A gyászt és veszteséget ábrázoló, megrázó fényképet tavaly a Gázai övezet déli részének egy kórházában készítette Mohammed Szálem, a Reuters fotósa.

Embernek maradni a földi pokolban: világunk lenyomata a World Press Photo

Klímaválság, Izrael és a Hamász háborúja, természeti katasztrófák és a közösségek, a család fontossága. A legnagyobb presztízsű fotós versenyre, a World Press Photo pályázatára idén 130 országból 3851 fotográfus nevezett 61 062 képpel.