A Szentendrén alkotó amerikai művész kultúrtörténeti jelentőségű Shibui-sorozatának kiállítása a művész munkásságának negyvenéves fejlődését zárja le. Az intim hangvételű alkotások a művész és korábbi élettársa, Yoko Ono közti kapcsolatra reflektálnak.

Az alkotásokat szemügyre véve felismerjük a Havadtoy védjegyévé váló csipkét és a pasztelles színvilágot, mégis, amikor közelről elkezdjük a szemlélődést, egészen különös érzésünk támad. Szembetűnik, mondhatni lenyűgöz bennünket a képek kifinomultsága. A japános felszín ellenére a képek esztétikája legalább annyira itáliai.

Sam Havadtoy alkotásai a nők iránti szent áhítatot közvetítik, amit az itáliai festészetből ismerünk, és amit csak egy európai szem vesz észre.

A tárlat kultúrtörténeti jelenőségét a kézműves technika egyedisége adja. A szitanyomás mesterségét a művész jó barátja, Andy Warhol studiójában tanulta a nyolcvanas években. A motívumok között felismerhetjük a Havadtoy védjegyévé váló csipkét – ami nem csupán eltakarja, hanem fel is öltözteti a kompozíciót – a pop-art színvilágot és a Life is beautiful mantrát.

A Kálmán Makláry Fine Arts Galéria április 21-ig látogatható tárlatán a Shibui-sorozat korábbi alkotásai mellett most először láthatja a közönség mind a tizennégy egyedi, vegyes technikával készült festményt és három, merített papírra készült kisszériás szitanyomatot. A Falk Miksa utcai kiállítást követően ebben az évben többek között Lengyelországban, Olaszországban és Kínában nyílnak Sam Havadtoy alkotásaiból tárlatok.

Nyitókép: Kálmán Makláry Fine Arts Galéria