A Z generációsok pörgetik fel újra a CD-eladásokat

Művészet

A bakelitek és kazetták után most a CD-k is újra reneszánszukat élik, miközben a digitális letöltések részaránya csökken.

A zeneipar története megmutatja, hogy ami egyszer bevált, az előbb-utóbb újra divatba jön. A bakelitek és kazetták után most úgy tűnik, a CD-k is újra divatosak lettek. Az Egyesült Államok Zeneipari Szövetsége (RIAA) féléves jelentése alapján a CD-eladások 2023-ban ismét növekedésnek indultak.

Az év első felében a CD-eladásokból származó bevétel 236,7 millió dollárra nőtt, ami közel háromszorosa a digitális letöltések 87,8 millió dolláros bevételének. 2023-ban összesen 36,83 millió CD-t adtak el, ami 2,7 százalékos növekedést jelent 2022-höz képest. Az elmúlt évek csökkenő CD-eladásai tehát megfordulni látszanak. Legalábbis az USA-ban.

Ami a legérdekesebb adat, hogy a CD visszatérése főként a fiatalabb fogyasztók, különösen a Z generációsok tagjainak köszönhető. A francia zeneipari szervezet, a SNEP adatai szerint a CD-vásárlók 43 százaléka ugyanis 35 év alatti. Bár a bakelit népszerűsége is növekszik, ezek ára elérheti akár a 35 eurót is, így a szűkebb pénztárcával rendelkező fiatalok olcsóbb alternatívaként a CD-khez fordulnak.

Az is hozzájárulhat a CD-k újraéledéséhez, hogy sok ember otthonában még mindig vannak lejátszók, ráadásul a CD-k hangminősége is előnyt jelent a digitális fájlokkal szemben, amelyek sokszor gyengébbek. Ráadásul, ahogy azt a technológiai újítók gyakran figyelmen kívül hagyják, a fizikai tárgyaknak megvan a maguk vonzereje. Egy saját zenei gyűjteményt építeni – fizikailag birtokolni azokat a lemezeket, amelyeket szeretünk – élvezetet nyújt, és a fiatalok számára még divatos is lehet.

Érdemes azonban megjegyezni, hogy a RIAA jelentése szerint 2024-ben a zenei streaming továbbra is messze a legnépszerűbb módja a zenehallgatásnak. Ami azonban egyértelműen hanyatlóban van, az a digitális letöltés. A fizetett előfizetések 4 százalékkal nőttek, elérve az 5,7 milliárd dolláros bevételt, ami az egész zeneipar bevételének kétharmadát teszi ki. Ezzel szemben az egyes számok digitális eladásai 16,1 százalékkal 81,8 millió dollárra estek vissza, és az összes letöltés 15,8 százalékkal csökkent, 189,7 millió dollárra.

Nehezen elképzelhető, hogy a digitális letöltések valaha is visszanyerik korábbi népszerűségüket. Hiszen míg az emberek emlékeznek az első lemezre, amit megvettek, hányan emlékeznek az első letöltésükre? A bakelitek vagy a fényesen csillogó új CD-k kézzelfoghatósága mellett nehéz romantikus érzéseket társítani egy digitális fájlhoz.

A cikk forrása itt olvasható.