Záró akkordok - 28. NEMZETKÖZI BARTÓK FESZTIVÁL

Egyéb

Az idei zongora, hegedű és fagott kurzusok professzorai Rohmann Imre, Pauk György és Lakatos György voltak, hallgatóik kellemes kis zárókoncertekkel szórakoztattak, néhány ígéretes tehetség is felvillant. Ami más hasonló fesztiváloktól a szombathelyit mégis igazán megkülönbözteti, az feltétlenül a zeneszerzés és karmester kurzusok (professzorok: Fabio Nieder, illetve Peskó Zoltán és Tihanyi László). Résztvevőik hangversenye ugyanakkora érdeklődést váltott ki, mint a profi koncertek a korábbi napokon. Előbbire a Képtárban került sor, a hallgatók darabjait ők maguk illetve a fesztivál művész közreműködői adták elő. A cimbalom napja nagy hullámokat vert, több darabban is szerepet juttattak neki az ifjú komponisták, ez az este mégis csalódást keltett. Figyelmet két performance keltett: Tornyai Péter kis jelenete, A nagy szonáta című, amiben a komponálás kínjaiba avatott be bohókás kis alakításban, és Gryllus Samu Real-time című vicce, kompozíciócska a cimbalom-hangolásra. Mindkettő csak tréfa volt, amin jól mulattunk. Akik komolyan vették magukat, azok csalódást keltő művekkel álltak elő, de persze ez semmit nem jelent jövendő pályájukra nézve.

bartok_fesztival_zarokoncert_garaskalman_1.jpg
A fesztivál zárókoncertjén

A karmesterkurzusok hangszere a kezdetek óta a Savaria Szimfonikus Zenekar, akik edzetten és meglehetősen rugalmasan idomulnak mindig a dirigensek vetésforgójához. Néha ugyan a megszokás vitte a szólamokat, ilyenkor erőlködni kellett a dirigensnek, hogy kizökkentse a megszokott mederből a zenészeket, de ez is hozzátartozik a tanuláshoz. Mint az is, ahogy a professzorok pillanatok alatt tettenérik a kihagyott ziccereket, kiszúrják a hibákat, amik fölött az ifjak elsiklanak, és harmóniába hozzák az eltolódott hangzásarányokat. A zenekar rutinja egyben azt is jelenti, hogy nehezebb megítélni a karmesterek teljesítményét, nem buktatják le őket, nem rontják el a belépést egy rossz beintés vagy annak hiánya miatt, ami igazán elárulja a dirigenseket, az a tempó, azzal nem tud szembemenni a zenekar. A zárókoncert anyaga volt a kurzusoké is, azaz egy tíznapos próbaperiódus alkotta a tananyagot. Nagyon tanulságos végignézni, mi is teszi igazán a jó karmestert: a darab kiváló ismerete, a jó kéz vagy a szuggesztivitás. Álnaív kérdésemre a határozott válasz természetesen a három kombinációja, mégis az utóbbi talán a legmeghatározóbb. Bár elhangzott néha a kritikus megjegyzés, hogy a karmesternek azért van keze, hogy azzal be- vagy leintsen, mégis a személyiség átütő ereje a legfontosabb. Liszt Két epizód Lenau Faustjából című művét ketten vezényelték, az elsőt a román Matei Pop kissé vértelenül, karakter nélkül, kicsit enerváltan. Belőle éppen az a szuggesztivitás hiányzott, ami a már sok éve visszatérő olasz Federico Crisanazt annyira jellemzi, aki erőteljes személyiségével, energikusságával mindent kihozott a második epizódból. Ura volt a zenekarnak, nem sodródott vele. Látván őt az elmúlt évek során, fejlődése szembeszökő, ebben az itteni mesterkurzusok is nyilván szerepet játszanak. Kodály Fölszállott a páva című variációin hárman osztoztak: Bánfi Balázs és az olaszok: Paolo Casiraghi és Silvano Mangiapelo. Életemben ilyen hosszú Páva-variációt nem hallottam, egy elnyújtott rétestészta vált belőle, ami főként Casiraghin múlt, ő leültette a darabot, végtelenítette szinte, és ebből Mangiapelo sem hozta ki, aki úgy vezényel, mintha aludna. Sok volt a pontatlanság, a csúnya belépés, a záró rész fortéja nem az volt, hanem egy túlhabzó őrjöngés. A két olasz nem találta meg az arányokat.


bartok_fesztival_zarokoncert_garaskalman_zeneszerzo_kurzus.jpg
A zeneszerzők koncertje a Képtárban

Bartók Táncszvitjét Hollókői Huba és két fiatal nő dirigálta, a pakisztáni származású, dán Maria Badstue és a tajvani Hui-Chin Wu. Ez a trió volt egységként a legjobb, a magyar fiú lendületesen kezdett, keze is precíz, elgondolása is jó. Badstue pálca nélkül vezényelt, de nem is kellett neki, ilyen dirigens kezet még sosem láttam: olyan, mint egy keleti táncosnőé, mint egy virág, hosszú ujjai végtelenül kifejezőek és finom, apró jelzéseket adnak. A babért itt az utolsó dirigensnek adnám: Wu energikus, a törékeny lány nem riadt meg a hatalmas zenekartól, sem Bartók sodró lendületétől, uralta mindkettőt. A Táncszvit nagyszerű pontot tett a táncmotívum köré font 28. fesztivál végére.