Ismét megtartotta Budapesten a fiatal énekesek részére szervezett mesterkurzust. Minden alkalom új kihívásokkal jár?
Nincs két egyforma mesterkurzus, már csak a mindig más és más országból érkező növendékek miatt sem. Örvendetes számomra, hogy sok, kitünő adottságokkal megáldott magyar tehetség jelentkezik a kurzusaimra.
Roppant izgalmas, amikor észreveszem, hogy hogyan jön létre egy csodálatos harmónia a fiatal művész egyénisége és hangja között, és egyre több eszköz van a kezében ahhoz, hogy maradandó művészi élményt nyújtson. A végtelen lehetőség az egyén egyediségében van, attól függetlenül, hogy melyik időből származik a zene vagy darab, amivel éppen foglalkozunk.
Nem kell félni attól, hogy a technikai tudás elnyomja az egyéniséget?
Technikai tudás nélkül nem tud az egyéniség kibontakozni. Mindenki rendelkezik egy ideális hanggal, de a hang feltárásához szükséges a magabiztos technikai felkészültség. A közönség mindig elvár a szereplőtől egy sajátos színpadi megjelenést. Az első benyomás meghatározó, és mondjuk ki bátran, a fellépés helyzete a koncertpódiumon vagy operaszínpadon mindennapi feladat, hiszen egy személyben játékosok, énekesek, színészek vagyunk.
Elégedett a pályakezdők nyújtotta színvonallal?
Harminc évig énekeltem, és már húsz éve tanítok, tehát jócskán van rálátásom a mostani helyzetre. Nem túlzok, rendkívüli tehetségekkel találkozom. A határok megszűnésével mindenki ott tanul és képzi magát, ahol szeretne, és ez nagyon sok élményhez, termékeny tapasztalathoz segíti hozzá a pályakezdőt. Úgy látom, hogy a fiataloknak optimális lehetőségük van a fejlődésre, gyarapodásra.
Fordulnak Önhöz tanácsokért a fiatalok? Mit mond nekik?
Úgy vagyok a növendékeimmel, hogy a háttérben maradok, és ha bármikor szükségük van rám, azonnal melléjük állok, segítem őket. Az ő sikereik, minden eredményük a lelkemnek tesz jót. Azonban állandóan hangsúlyozom az önálló munka fontosságát. Az intelmeim közé tartozik, hogy figyelmeztessem őket: vigyázzanak a hangjukra. Azt is megosztom velük, hogy a türelmetlen munka eltávolít minket önmagunktól. Emellett a munka során mindig a harmónia nyelvén kell, hogy beszéljünk egymással. A harmonikus légkörnek hihetetlen ereje van, ezt tudatosítani kell.
Műveltség hiányában lehet valaki jó énekes?
Tudja, mi kell egy énekesnek? Jó nagy adag intelligencia. Azt hiszem, ezzel mindent elmondtam.
2001-ben vonult vissza. Úgy érezte, elég volt?
A Jóisten rendkívül szép, lírai színű, koloratúr készségű hanggal áldott meg. Ennek köszönhetően a világ összes nagy operaházában és koncertpódiumán énekelhettem, minden álomszerepet megkaptam. Szerencsésnek mondhatom magam, egy fikarcnyi hiányérzet sincs bennem.
Melyik a legemlékezetesebb szerepe?
Gildaként debütáltam a Rigoletto című Verdi-operában, Lamberto Gardellivel. Életem legmeghatározóbb darabjai közé Mozart és Richard Strauss operáit sorolnám. Mozart világa mindig nagyon közel állt hozzám: a spontán tökéletesség, ami zenéjében állandóan jelen van, örömet okoz előadóknak és hallgatóknak egyaránt.
Schönberg vagy Bartók művei soha nem vonzották?
Sajnos ők nemigen írtak az én hangomnak megfelelő színpadi szerepet. Ettől függetlenül rengeteg Bartók-művet hallgatunk a családban, úgy is mondhatnám, Bartók zenéje a szívünk gyökerét érinti.
Németországban hogyan telnek a napjai?
A brémai főiskolán vagyok professzor, ami rengeteg elfoglaltságot jelent, de Düsseldorfban élek a családommal, ami a munkám mellett a legfontosabb számomra.
Gyakran jár Magyarországon?
Amilyen gyakran csak tudok, a családommal együtt hazalátogatok. Budapest egyedülálló fekvésével, pezsgő kulturális életével, kisugárzásával, szépségével vonz és csodálattal tölt el mindenkit.
Nyitókép: Laki Krisztina. Fotó forrása: en.fuga.org.hu