Soltész Péter azzal kezdte az előadást, hogy elmagyarázta, a marketing nemcsak a reklámot jelenti, hanem sokkal többet: a piackutatást, a versenytárs felmérését, a termék tervezését is, azaz a marketing a piacosítást jelenti. Egy zenekarnál azt, hogy a lehető legteljesebb képet kommunikálják le róluk, hogy tudatosan legyen mindez megtervezve, és hogy értéket készítsenek és közvetítsenek. ?A művészet ugyanúgy termék, ugyanúgy a piacon van? ? mondta a manager, aki szerint bár ez az állítás igaz, sokan nem akarják tudomásul venni, majd kifejtette, hogy az esetükben a zenekar a márka, és amit csinálnak, az a termék. A zenekar managere úgy működik, mint egy termékmanager, attól csak annyiban tér el, hogy ez esetben elengedhetetlen, hogy higgyen a zenekarban is. Véleménye szerint az is éppen olyan fontos, hogy legyen egy mag, ami önmagában is képes jelenteni valamit. ?A tartalomhoz menjen a forma, ne pedig fordítva? ? emelte ki Soltész Péter.

És hogy milyen terméke is lehet egy zenekarnak? Először is a koncert, ami mára a legfontosabb ilyen termékké nőtte ki magát, de természetesen ide tartoznak a kiadványok, az ajándéktárgyak és a szponzoráció is. Ezekre tekintettel is alkalmazható a marketing négy alapvető eszköze: a termék, a csomagolás, az árazás és a pozicionálás. A koncert csomagolása lehet egy Facebook-esemény, egy interjú, a városszerte látható plakátok. Az árazás is nagyon fontos, mert meg kell lennie az egyensúlynak aközött, hogy ?megérős? legyen a koncert, de a látogatókat se ijessze el az ár. Fontos a pozicionálás is, hogy mikor és hol adják azt a koncertet. A kiadványok, azaz a cd lemezek voltak régen a legnagyobb kincsek, de mára visszaszorult a piac, lemezt általában a gyűjtők vesznek, a zenefogyasztás átalakult. Mostanra jobbára marketingeszközzé váltak, a koncert promózásának egyik eszközévé váltak. Az ajándéktárgyakról szólva a manager azt mondta, azok ?viccesek, mert a rajongó fizet azért, hogy reklámozhassa a zenekart?. A szponzoráció egy kényes pont Soltész szerint, mert nagyon könnyen elmehet a bóvli kategóriába, könnyen kiakadhatnak rajta a rajongók. A legfontosabb szerinte, hogy úgy kell ezt csinálni, hogy mindkét félnek a lehető legjobban megérje.

Összefoglalásként Soltész Péter kiemelte: a lényeg, hogy a termékeknek koherensnek, egymást támogatónak kell lenniük. Figyelni kell, mert a marketingcsatornák folyamatosan változnak. És ügyelnie kell a zenekarnak is a marketingiparra, mert az rátalált a zenére.

írta: Bodor Máté