Az Amerikában élő világhírű román rendező, Andrei Şerban jött a Nemzeti Színházba dolgozni. Nagyon vártuk. Alaposan felcsigázta a szakmai érdeklődést a csodálatos Ványa bácsi-előadással, amelyet a Kolozsvári Állami Magyar Színház kitűnő társulatával vitt színre három évvel ezelőtt. Ezúttal Csehov következő drámájához nyúlt: a Három nővért állította színpadra sok remek nemzeti színházi színésszel. Maga a szöveg bőven szolgál mindenféle meglepetéssel, minthogy Kosztolányi Dezső fordítása alapján készült, de nagymértékben tartalmaz Andrei Şerbant és Keszthelyi Kingát.
Az előadás képi világa ? Menczel Róbert díszlete által markánsan meghatározva ? minimum két produkcióra való. Olykor fülledten és szűkösen bezárul a játék buja textilhalmokba és függönyökbe, máskor pedig tág, hideg, nagy terekre nyit. Változatosnak mondható a mód is, ahogy Şerban a darabot interpretálja. Az első felvonás tréfás ötletek kitermelése révén enyhén abszurd komédia jelleget ölt. A második felvonás helyenként expresszivitással operál. A szünet után következő harmadik felvonásban nem igazán sikerül drámai csúcspontokra feljutni, viszont lajstromozhatunk néhány emlékezetesen szép képet. Például, ahogy Schell Judit a függönyön hintázva bevallja testvéreinek a Versinyinhez fűződő titkos kapcsolatát. Vagy a végképp kusza negyedik felvonás nyitóképét a hűvös reggeli fényekkel és a színpad mélyén háttal álló, várakozó-búcsúzó hősökkel.
A Mása szerepéhez végre hozzájutó Schell Judit bizonyára nem érzi idegenül magát az előadás mozgásszínházi, táncszínházi ? sőt olykor már-már cirkuszi ? vonulatában sem, de nyilvánvalóan akkor van a leginkább elemében, amikor a történet végefelé búcsúzik a falatokban kapott boldogságtól és a ritmikus gimnasztikai kunsztoktól. Amikor megélheti egy kinyílt szívű asszony reménytelen magára maradását. Péterfy Borit eleve mint igen zavarba ejtő Irinát képzeltük el - valószínűleg nincs a színésznőnek egyetlen olyan porcikája és hangocskája sem, amely most e szerep után kiáltott volna -, de ő mégis érdekes színfoltja ennek a színfoltos előadásnak. Znamenák István alkatilag és színészi képességeit tekintve ideális Andrejnek, s van még a gazdag színészi felhozatalban rutinos Kuliginunk Kulka János személyében, valamint egykori Versinyinünk Csebutikinként - Sinkó László -, fiatal tehetségünk Tuzenbach (Mátyássy Bence) és Szoljonij (Szabó Kimmel Tamás) feladatára.
A produkció ugyan fájó és gyötrelmes csalódás ? de még mint ilyen sem tud feltüzelni ?, ám bizonyos pillanatokban a néző mégiscsak színháztörténeti momentumok tanújává válik. Egyszer régen Bodnár Erika szelíden és fölényesen kioktatta Udvaros Dorottyát, hogy milyen zöld övet nem szabad felvenni. Történt ez a Katona József Színház színpadán, Olga és Natasa között. Most pedig Udvaros Dorottya Olgaként kacagva megszívatja Mészáros Piroskát, aki szerint pedig az öv nem is igazán zöld. Csak zöldes.