|
Ez több szempontból is roppant nehéz feladat. Az egyes cselekvések mozgatórugói ugyanis így szükségszerűen homályban maradnak (nehezen érthető például, mi motiválja a felettébb vonzó nők ragaszkodását a bizonytalan társadalmi státuszú, sokkal inkább született veszteseknek, mint a jómódú élet üressége elől kiutat kereső nagymenőknek tűnő alakokhoz). Emiatt kigubancolhatatlanná válik a szereplőket összekötő érzéki-érzelmi háló, s téttel inkább magának a gubancnak a megjelenítése bír. Vagyis annak az állapotnak az érzékeltetése, amelyben a helyét nem találó ember kétségbeesetten és irracionálisan próbál kapaszkodni bármibe: méltatlan barátba, nem szeretett nőbe, kábítószerbe, véget nem érő szavakba. Egy ilyen tudatállapot intenzív, teljes előadáson át kitartott megjelenítése viszont komplex és komoly szakmai tudást igénylő rendezői és színészi feladat. Alapfeltétele egy nagyon erős atmoszféra megteremtése, amely azonban Miklós Marcell rendezéséből hiányzik. Nem érzékelhetőek azok a manuális eszközök, melyek a feszültséget lennének hivatva megteremteni; sem a világításnak, sem az akusztikus elemeknek, sem az egyes szituációk fókuszálásának nincs különösebb jelentősége, a jelenetek szinte kedélyesen peregnek le (a jelenetváltások pedig nem egyszer kifejezetten sutának hatnak - igaz, ebben a játéktér adottságai is közrejátszanak). Márpedig ezek nélkül legfeljebb egészen kivételes intenzitású, izzású színészi alakítások teremthetnék meg a fent leírt állapotot. Ehhez pedig erős rendezői kontroll is szükségeltetne - ami nehezen jöhet létre akkor, ha a rendező maga játssza az előadás főszerepét. Egyik alakítás sem üres, valamennyi szereplő felmutat egy érdeklődést felkeltő, többé vagy kevésbé excentrikus alakot: Miklós Marcell a folyamatosan őrlődő, szorongó, életproblémáját megfogalmazni képtelen, de előle menekülni próbáló értelmiségit, Horváth Kornél a neurotikus örök vesztest, Horváth András a bicskanyitogatóan érzéketlen, cinikus, de a többiek veséjébe látó kvázi-nagymenőt, Dióssi Gábor a hóbortos, a többiekhez furcsa mód mégis kötődő biszexuális csodabogarat, Fekete Réka-Thália a magabiztosnak látszó, valójában minden szempontból döntésképtelen, ürességét titokzatossággal palástoló lányt, Matykó Xénia egy reflektáltan, Vajda Izabella pedig egy reflektálatlanul reménytelen helyzetűnek tűnő nőt. Ám egyik alakítás sem marad mindvégig koncentrált, s a játék hitelét csaknem mindenkinél gyengítik a forszírozottan használt színészi eszközök (kinél a túlzott gesztikuláció, kinél a visszatérő gesztusok halmozása, kinél a jól ismert hanglejtés, kinél az erőltetett nevetgélés stb.) Ez utóbbi tipikusan olyan hiányosság, melyet egy külső szem hatásosan kontrollálni tudna.