Szvjatoszlav Richtert különleges kapcsolat fűzte Magyarországhoz

Zene

Száztíz éve, 1915. március 20-án született Szvjatoszlav Teofilovics Richter, minden idők egyik legnagyobb zongoravirtuóza, aki főként Schubert, Schumann, Bach, Beethoven, Prokofjev és Sosztakovics műveit szerette, Magyarországon pedig több mint ötven alkalommal lépett fel.

The Ukranian pianist Sviatoslav Richter poses for the photographer before a concert in the Big Hall of the Tchaikovsky State Conservatoire in Moscow in December 1963. AFP PHOTO
TASS / AFP
Szvjatoszlav Richter. Fotó: TASS / AFP

Az ukrajnai Zsitomirban jött a világra, de Odesszában nőtt fel, ahol német származású apja konzervatóriumi tanár volt. Sokáig autodidakta módon tanult zongorázni, mert nem tűrte a rendszeres képzést. Nyolcévesen már komponált, négy évvel később megírta első operáját, a műfajért haláláig rajongott, Wagner, Csajkovszkij és Verdi művei voltak a kedvencei. Tizenöt évesen az odesszai operaház korrepetitorának nevezték ki, első szóló zongorakoncertjét tizenkilenc évesen Chopin műveiből adta.

Formális zongoraképzése csak 1937-ben kezdődött, amikor a moszkvai konzervatórium hallgatója lett.

Tanára, Heinrich Neuhaus azt mondta róla: egész életében erre a tanítványra várt, de szinte semmit nem tudott tanítani neki.

Neuhaus közbenjárása többször mentette meg a kirúgástól az öntörvényű Richtert, aki nem volt hajlandó politikai oktatásra járni. 1942-ben Richter játszotta először közönség előtt Szergej Prokofjev hatodik zongoraszonátáját, ez volt az első alkalom, hogy nem maga a komponista mutatta be szonátáját. Richter élete végéig Prokofjev műveinek hű tolmácsolója maradt, ő játszotta először a hetedik és a kilencedik zongoraszonátát is, utóbbit neki ajánlotta a szerző. Sosztakovics néhány művét szintén repertoárra vette, de nem került hozzájuk olyan közelségbe, mint Prokofjev zongoradarabjaihoz. A második világháború idején koncertezett a frontkatonáknak, de német származása miatt megbízhatatlannak minősítették és a hátországba küldték.

1945-ben megnyerte a szovjet előadóművészek össz-szövetségi versenyét,

1949-ben Sztálin-díjjal tüntették ki, lakást azonban csak 1952-ben utaltak ki neki, amikor a pártvezetésnek írt levélben tette szóvá méltatlan helyzetét.

Rövid ideig vezényelt is, de gyorsan letette a karmesteri pálcát, mint mondta, „két dolgot gyűlölök, az analízist és a hatalmat. A karmester nem kerülheti el egyiket sem.” 1958-ban részt vett az első moszkvai nemzetközi Csajkovszkij-verseny zsűrijében. 1960-ban első szovjet művészként nyert Grammy-díjat Brahms 2. zongoraversenyének felvételéért, 1961-ben megkapta a Lenin-díjat. Nem igazán szeretett stúdióban dolgozni, lemezeinek többsége koncertfelvétel.

Első alkalommal 1950-ben Prágában koncertezhetett külföldön, Magyarországon először 1954. március 4-én lépett föl. A legendássá vált előadás félházzal kezdődött, mert Richter nevét akkor még nem ismerték idehaza, a szünetben azonban a nézők körbetelefonálták a várost, hogy aki tud, jöjjön, mert egy „zseni” játszik, s a koncert végén egy tűt sem lehetett volna leejteni a teremben. Négy évvel később nálunk játszotta először Bartók II. zongoraversenyét Ferencsik János vezényletével.

Különleges kapcsolata Magyarországgal mindvégig megmaradt, kölcsönösen nagyra becsülték egymást Fischer Annie-val, többször adott közös koncertet Kocsis Zoltánnal.

Közel állt hozzá a magyar zene, legnagyobb előszeretettel Liszt darabjait játszotta. Magyarországon több mint ötven alkalommal lépett fel, utoljára 1993-ban Grieg műveit játszotta. Magyarországi rádiófelvételeit 2010-ben 14 CD-ből álló válogatáson tették közzé; olyan művek is akadnak köztük, amelyeket csak nálunk játszott, vagy sehol máshol nem rögzítettek vele.

Richtert először 1960-ban engedték a vasfüggöny másik oldalára, ezután állandó vendége lett a leghíresebb zenei fesztiváloknak, volt olyan év, hogy több mint száz koncertet adott. Szívesen vállalt kamarazenélést is, fellépett Msztyiszlav Rosztropovics gordonkaművésszel, David Ojsztrah hegedűművésszel, kísérte az énekes Dietrich Fischer-Dieskaut és Elisabeth Schwarzkopfot, valamint feleségét, Nyina Dorliak énekesnőt, az angol komponista-zongoraművész Benjamin Brittennel négykezes és kétzongorás felvételeket is készített.

Hatalmas repertoárján szinte a teljes zongorairodalom szerepelt. Elsősorban Schubert, Schumann, Beethoven, Prokofjev és Sosztakovics, valamint Bach műveit szerette. Olyan darabokat viszont soha nem játszott, amelyekről úgy vélte, hogy mások már tökéletesen előadták.

Nem kedvelte a telefont, félt a repüléstől, legszívesebben gépkocsival és vonattal utazott.

Legjobban a teherautót szerette, amelyben benne volt a zongorája is, így kisebb helyeken is meg tudott állni egy rögtönzött koncertre.

Távol tartotta magát a politikától, s bár nyugati turnéit csak későn kezdhette el, emigrálni soha nem akart, mert úgy vélte: játszani mindenhol lehet. A zenei tökéletesség fanatikusa volt. Tökéletes technikai tudása mellett hatalmas sikert aratott improvizációs képessége is. Tanítani soha nem akart. Fiatalon komponált is, de Moszkvába költözése után már csak zongorázott. Nem kedvelte a publicitást, fényképezni élete végén már csak a szünetekben engedte magát. Koncertjein szinte sötétben játszott, csak gyertya világíthatott, interjút igen ritkán adott. Idősebb korában már nem szerette a nagy hangversenytermeket, szívesebben lépett fel kisebb városokban.

A zene mellett a filmek iránt is rajongott, kedvenc rendezői között volt Hitchcock, Fellini, Kubrick, Pasolini, Visconti és Polanski.

Élete utolsó éveit Párizsban töltötte, utolsó hangversenyét 1995 márciusában Lübeckben adta. A francia Bruno Monsaingeon 1997-ben forgatta vele a Richter, a rejtély című dokumentumfilmet. Halála előtt alig egy hónappal költözött vissza Moszkvába, ott halt meg 1997. augusztus 1-jén szívinfarktus következtében. Hamvai a Novogyevicsi temetőben nyugszanak. Nevét egy kisbolygó is őrzi.