Bardot, Deneuve és Fonda mind a feleségei voltak, Ferrarival járt és ejtőernyőzött Roger Vadim

Film

Huszonöt éve, 2000. február 11-én halt meg Roger Vadim francia filmrendező, forgatókönyvíró és színész, az És Isten megteremté a nőt, a Veszedelmes viszonyok és a Barbarella című filmek alkotója, akinek többek között Brigitte Bardot, Catherine Deneuve és Jane Fonda is a felesége volt.

American actress Jane Fonda and her husband, French film director Roger Vadim, play with their dog in the garden of their villa on the Appian Way on the southern outskirts of Rome on April 24, 1967. They are in Rome to make a new film, "Barbarella," in which Miss Fonda will play the lead under her husband's direction.,Image: 599493859, License: Rights-managed, Restrictions: This content is intended for editorial use only. For other uses, additional clearances may be required., Model Release: no, Pictured: Jane Fonda,Roger Vadim, Credit line: Giulio Broglio / AP / Profimedia
Roger Vadim francia filmrendező és Jane Fonda amerikai színésznő kutyájukkal játszanak Róma déli külvárosában lévő villájuk kertjében 1967-ben. Fotó: Giulio Broglio / AP / Profimedia

Roger Vadim Plémiannikov néven született diplomatacsaládban francia-orosz szülők gyermekeként 1928. január 26-án Párizsban. Francia alkonzul apja révén gyerekkorát Egyiptomban és Törökországban töltötte, majd a családfő halála után anyjával és húgával (aki később filmvágó lett, és együtt dolgozott Buñuellel a rendező utolsó három filmjén) a francia Alpokban telepedtek le. A második világháború nagy részét is itt töltötte, ahol félig angol mostohaapja támogatta a szövetségeseket, kommunistákat és zsidókat bújtatott, majd átcsempészte őket a svájci határon.

Tizenkilenc évesen abbahagyta tanulmányait a Párizsi Politikai Tanulmányok Intézetében, hogy színészként és festőként próbáljon szerencsét. Három évig játszott Charles Dullin színházában, majd Marc Allégret rendező asszisztenseként és forgatókönyvírójaként került a filmes szakmába, közben a Paris Match újságírójaként és fotóriportereként is dolgozott.

1956-ban rendezte első filmjét És Isten megteremté a nőt címmel, amely elindította a világhír felé a 22 éves Brigitte Bardot-t, aki ekkor már négy éve felesége volt, s aki az első színésznőként bikiniben jelent meg a filmvászon.

Az alkotás hazájában mérsékelt sikert ért el, azonban az Egyesült Államokban diadalt aratott, a szőke szépség Bardot-t pedig egy csapásra nemzetközi szexszimbólummá avatta.

Bár a pár útjai a következő évben különváltak, ezután is jó barátok maradtak, és további négy filmet forgattak együtt. A holdfény ékszerészei (1958), a Kantár a nyakon (1961), a Szerelem a párnán (1962) és a Don Juan, avagy ha Don Juan nő lett volna (1973) című mozik sikere azonban meg sem közelítette első munkájukét.

Vadim 1958-ban vette feleségül Annette Stroyberg dán színésznőt, akitől első gyermeke született, s aki mellékszerepet is kapott egyik legismertebb filmjében, a Pierre Choderlos de Laclos azonos című regényén alapuló Veszedelmes viszonyokban (1959). A Jeanne Moreau és Gérard Philipe főszereplésével készült, szexjelenetekkel tarkított alkotást hazájában több városban is betiltották, és csak a bemutató után két évvel engedélyezték a film külföldön való vetítését.

Aztán a szerelmi történeteket rendező és megélő Vadim életében újabb botrány következett: beleszeretett az akkor 17 éves Catherine Deneuve-be, akinél éppen kétszer volt idősebb, s 1963-ban megszületett fiuk.

A színésznő első nagyobb szerepét a Vadim rendezte A bűn és az erényben (1963) alakította. A Roger Vailland által írt filmdrámát a közönség és a kritikusok egyaránt elmarasztalták. Deneuve-vel való szakítása után a rendező megfogadta, hogy többé nem lesz szerelmes színésznőbe, de megismerkedett a szintén gyönyörű és fiatal Jane Fondával. Az amerikai színésznő 1965-ben lett a felesége, akivel több filmet is forgatott. Az 1964-ben bemutatott, Arthur Schnitzler drámáján alapuló Körbe-körbe című drámában Fonda meztelensége kisebb vitát váltott ki. 1968-ban Különleges történetek címmel Edgar Allan Poe három elbeszélését filmesítette meg három rendező – Federico Fellini, Louis Malle és Vadim, az utóbbi által filmre vitt részben ismét felesége volt a főszereplő. Ugyanabban az évben forgatta a Barbarella (1968) című erotikus sci-fit, amelynek címszerepét Fonda átlátszó űrruhában alakította (a jelmezét Paco Rabanne divattervező tervezte), a színésznő végre híres lett, de azon az áron, hogy beskatulyázták ügyeletes szexszimbólumnak és Vadim-feleségnek. Ő viszont többre vágyott, ezért szakított férjével, kislánya apjával és Párizzsal.

Vadim később rendezett Amerikában is, de filmjei már nem váltottak ki komoly visszhangot, a hetvenes évek második felétől egyre érezhetőbbé vált ötlettelensége. Utolsó említésre méltó alkotása az 1971-ben bemutatott Lányok, csak szép sorjában! című fekete komédia volt. 1983-ban Deneuve-től született Christian fiát instruálta a kamera mögül a Házibuli és szerelem című francia vígjátékban, majd 1988-ban elvállalta az És Isten megteremté a nőt amerikai remake-jének rendezését a főszerepben Rebecca De Mornay-val, ez azonban kedvezőtlen fogadtatásban részesült.

Vadim több könyvet is írt, köztük az 1986-ban megjelent Szerelmeim: Bardot, Deneuve, Fonda című életrajzi könyvét, amelyben a színésznőket gyöngének és bizonytalannak írta le, mielőtt ő nem tette őket sztárrá.

A több pikáns magánéleti részletet tartalmazó könyv miatt Deneuve és Bardot is beperelte, majd a bíróság fejenként 10 ezer dollár sérelemdíjat ítélt meg számukra.

A sokak által irigyelt nőcsábász rendező, aki Ferrarival járt, sziklát mászott és ejtőernyőzött is, 2000. február 11-én halt meg egy párizsi kórházban limfóma következtében. Akkori feleségén, Marie-Christine Barrault-on kívül Bardot, Fonda, Stroyberg és negyedik felesége, az acélgyáros-örökösnő Catherine Schneider is részt vett a St. Tropez-i temetésén.