A Becéző szavaktól a Simpson családig – James L. Brooks 85

Film

Május 9-én ünnepli nyolcvanötödik születésnapját James Lawrence Brooks Oscar-díjas amerikai rendező, producer, a Becéző szavak és a Lesz ez még így se című filmek rendezője, valamint a több mint három évtizede futó animációs sorozat, a Simpson család társalkotója.

US director James L. Brooks holds his Cinema Verite Award onstage during the CinemaCon 2025 Walt Disney Studios presentation at The Colosseum at Caesars Palace in Las Vegas, Nevada on April 3, 2025. (Photo by VALERIE MACON / AFP)
James L. Brooks. Fotó: Valerie Macon / AFP

Brooklynban született, majd a New Jersey állambeli North Bergenben nőtt fel. Szülei a kereskedelemben dolgoztak, Brooks tizenkét éves volt, amikor apja végleg megszakította családjával a kapcsolatot, tíz év múlva anyja tragikus hirtelenséggel halt meg. Gyerekkorában az olvasásba és írásba menekült, számos novellát írt és küldött el egyebek közt a The Saturday Evening Postnak és a The New Yorkernek, igaz, egyik sem jelent meg.

Egy ideig PR-szakembernek tanult a New York-i Egyetemen, majd 1964-ben a televízióban kezdett dolgozni, nővére közbenjárására a CBS Newsnál szövegíróként helyezkedett el. 1965-ben Los Angelesbe költözött, hogy David L. Wolper dokumentumfilm-stúdiójában dolgozzon, azonban költségcsökkentésre hivatkozva fél év után felmondtak neki. Ezt követően egy partin találkozott Allan Burns producerrel, aki felkérte, hogy írjon forgatókönyvet a My Mother the Car című sorozat pár részéhez.

Az Andy Griffith Show, a That Girl és a The Doris Day Show egy-egy epizódja megírása után a Room 222 című sorozat társalkotójaként aratott elismerést.

Az úttörő, érzékeny témákat is boncolgató sorozat 1969-től öt évadon keresztül futott az ABC csatornán, és elnyerte a legjobb új sorozatnak járó Emmy-díjat.

Később a Mary Tyler Moore Show-t készítette, amely kritikai és kereskedelmi siker lett, ez volt az első olyan műsor az amerikai televízió történetében, amelynek főszereplője önálló, független nő volt. A hét évadon át játszott vígjátéksorozat hatvankilenc Primetime Emmy-jelölést kapott, amelyből huszonkilencet tudott díjra váltani.

1978-ban elhagyta Mary Tyler Moore és Grant Tinker produkciós cégét, majd David Davisszel, Stan Danielsszel és Ed Weinbergerrel megalapította a John Charles Walters Companyt. Velük készítette a Taxi című sitcomot, amely egy New York-i taxitársaság dolgozóiról szólt. A siker nem maradt el, s bár az 1978–1983 között futó sorozat nézettsége alulmaradt a vártnál, három egymást követő Emmy-gálán is elnyerte a kiemelkedő vígjátéksorozatnak járó díjat.

Brooks első játékfilmes munkája az Alan J. Pakula által rendezett Egy férfi ballépései (1979) című romantikus komédia Dan Wakefield regényéből adaptált forgatókönyve volt.

Ezt követően ő rendezte és írta Larry McMurtry azonos című regényéből az 1983-ban bemutatott Becéző szavakat, amelyért előbb elnyerte a legjobb forgatókönyvért járó Golden Globe-díjat, majd a kevés filmes egyikeként ugyanazért a filmért átvehette a legjobb film, rendezés és adaptált forgatókönyv Oscar-díját is, míg Shirley MacLaine a legjobb női főszereplő, Jack Nicholson pedig a legjobb férfi mellékszereplő díját kapta.

1987-ben mutatták be A híradó sztárjai című vígjátékát Holly Hunter, William Hurt és Albert Brooks főszereplésével, amelyért a legjobb filmért és legjobb eredeti forgatókönyvért járó Oscar-díjra jelölték. Nick Nolte volt a főszereplője az 1994-es Bármit megteszek című, a filmipart szatirikusan ábrázoló vígjátékának, amely kevésbé lett sikeres, mint előző alkotásai.

Ezt követően elvállalta az akkor még Old Friends munkacímen futó, Mark Andrus által írt film rendezését, de csak a forgatókönyv átírásával egy évet töltött. A forgatás során folyamatosan kísérletezett, sőt a befejezést is ötször változtatta meg, végül az alkotás Lesz ez még így se címen került a mozikba 1997-ben. A főszerepekben Jack Nicholson egy mizantróp, kényszeres regényírót, Helen Hunt egy krónikusan beteg fiát nevelő egyedülálló anyát, míg Greg Kinnear egy meleg művészt alakított. Az alkotást hét Oscar-díjra jelölték, köztük Brooksot a legjobb film és legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában, Nicholson a legjobb férfi főszereplő, Hunt pedig a legjobb női főszereplő díját nyerte el. Az Oscar-díjak történetében ez azon hét film egyike, amelyben a női és a férfi főszereplő is átvehette az aranyszobrocskát.

A rendező Téa Leoni és Adam Sandler főszereplésével forgatott Spangol – Magamat sem értem című romantikus filmje (2004) gyengén szerepelt, ahogy utolsó nagyjátékfilmje, a Reese Witherspoon, Paul Rudd, Owen Wilson és Jack Nicholson főszereplésével készült Honnan tudod? című romantikus vígjáték is (Nicholsonnal ez volt negyedik közös munkája). 1986-ban megalapította saját film- és televíziós produkciós cégét, a Gracie Filmst, amely olyan filmeknek volt a producere, mint a Cameron Crowe által rendezett Mondhatsz bármit… vagy a Jerry Maguire – A nagy hátraarc. Egyik legutóbbi munkájaként a 2023-ban bemutatott Ott vagy, Istenem? Én vagyok az, Margaret című, Rachel McAdams és Kathy Bates főszereplésével forgatott film egyik producere volt.

Bár soha nem akart visszatérni a televízióhoz, segített Tracey Ullmannek elindítani a The Tracey Ullman Show-t,

és 1989-ben oroszlánrésze volt A Simpson család című sorozat megalkotásában, amelyet 1998-ban a Time magazin az évszázad legjobb televíziós sorozatának nevezett.

A több mint három évtizede futó animációs sorozat eddig harminchét Emmy- és két Peabody-díjat nyert, továbbá 2000-ben saját csillagot kapott a hollywoodi Hírességek sétányán.

A közel hatvan éve pályán lévő rendező-producer-forgatókönyvírót 1997-ben beiktatták a Televíziós Hírességek Csarnokába, és televíziós munkájáért többször is megkapta az Amerikai Forgatókönyvírók Céhének (WGA) elismerését. A tervek szerint 2025 végén mutatják be az Ella McCay című filmjét, amelynek egy személyben rendezője, producere és forgatókönyvírója.