shutterstock_1192212643.jpg

A brazil férfi szoprán a legjobb európai közönség előtt lép fel a Zeneakadémián

Szeptember 10-én újból magyar közönség előtt koncertezik a különleges hangfajt képviselő Bruno de Sá. A brazil férfi szoprán ezúttal barokk műsort ad elő a Zeneakadémián, Händel, Vivaldi, Pergolesi, Porpora és Hasse mellett néhány kevésbé ismert szerző virtuóz áriáit énekli, a nuovo barocco együttes korhű hangzásával kísérve.

Tavaly novemberi nagy sikerű magyarországi bemutatkozása után a fiatal énekművész most, a Sopranisti című estjével tér vissza a Zeneakadémiára. Olyan utazásra hív, amelynek középpontjában a 17. és 18. század operaszínpadainak sztárjai, a kasztrált énekesek legendás alakjai állnak. A gondosan válogatott áriákból és zenekari művekből álló műsor bemutatja a „szopranisták” repertoárjának sokszínűségét és gazdagságát. Napjaink egyik legkiemelkedőbb férfiszopránja elképesztő hangterjedelmével és virtuozitásával idézi meg ezeket a különleges énekeseket, miközben a görög–osztrák koncertmester, Dimitris Karakantas által vezetett nuovo barocco együttes autentikus hangszereken kíséri őt, korhű instrumentális hangzással.

Bruno de Sá az alkalomra küldött üzenetében hangsúlyozta: csodálatos helyszínnek tartja a Zeneakadémiát, és izgatott, hogy ismét felléphet itt, mert hatalmas élmény volt előző koncertje, hiszen szerinte talán Európa legjobb közönsége a magyar.

A ritka gégefejlődési variáció miatt a férfi szopránoknál elmarad vagy alig jelenik meg a mutálás, ezért ez a hangfaj nem azonos a kontratenorral: annál nagyobb hangterjedelmet képes átfogni, és gyakorlatilag a lírai koloratúrszopránnak felel meg. Ezzel Bruno de Sá azon három ismert férfi énekes egyike, akik képesek a kasztráltaknak írt áriákat elénekelni.

A brazil művész 1989-ben São Paulo külvárosában született, zongora-, majd fuvolaórákat vett, közben kedvtelésből énekelt. Miután zenetanári diplomát szerzett, 22 évesen Bázelben professzionálisan is elkezdett éneket tanulni. 2015-ben debütált Sextus szerepében Mozart Titusz kegyelme című operájában a São Paoló-i Teatro São Pedróban. 2016-ban megnyerte a Maria Callas Nemzetközi Énekversenyt São Paulóban, második díjat nyert a Manhattan Zenei Versenyen, majd 2018-ban az olaszországi Sarzanában kapott első díjat a Spiros Argiris versenyen. Miután felfigyeltek rá, fellépései szaporodtak, lelkes kritikákat kapott, aztán a Parnassus Arts Productions menedzseriroda kezdte foglalkoztatni, amelynek művészeti igazgatója a neves kontratenor és színpadi rendező, Max Emanuel Cenčić.

Áttörést jelentett Porpora Carlo il Calvo operájában Berardo spanyol herceg szerepe. Legutóbbi lemeze, a Mille affetti című album Mozart és kortársai kasztráltaknak írt áriáiból válogatott – ennek anyagát mutatta be a brazil sztár tavaly november 30-án a Zeneakadémián, telt házas esten, hazánkban ritkán tapasztalható módon sokperces álló tapsot kiváltva. A koncert végén Marton Éva világhírű énekművész, a Zeneakadémia professor emeritája is gratulált neki, hangoztatva, hogy egyedülálló, istenáldotta tehetség.

Ez is érdekelheti

Bartók-fesztivállal nyitja az évadot a Concerto Budapest

Nagyszabású fesztivállal indul a Concerto Budapest következő évada a BMC-ben és a Zeneakadémián: a szeptember 26. és 28. között megrendezendő programsorozat keretében a zenekar a Magyar Kincsek Ünnepét a zeneszerző halálának 80. évfordulója alkalmából Bartók Bélának szenteli.

Farinelli, a párbajhős kasztrált kedvéért operaházat alapított a spanyol király

Háromszázhúsz éve, 1705. január 24-én született Farinelli, a leghíresebb kasztrált szoprán, akit minden idők egyik legnagyobb hatású operaénekesének tartanak. V. Fülöp és VI. Ferdinánd spanyol királyok udvari zenészének nevét a legtöbben a róla készült film nyomán ismerhetik.

A kulturális világörökség része lehet az olasz opera

Olaszország pályázatot nyújtott be az ENSZ Oktatásügyi, Tudományos és Kulturális Szervezetéhez (UNESCO) azzal a céllal, hogy az olasz opera kerüljön fel a szervezet által nyilvántartott szellemi-kulturális örökségek listájára, a kérdésről év végén születhet majd döntés.