Felújított változatban retteghetünk A cápától

Ezúttal Steven Spielberg megkerülhetetlen klasszikusa kerül limitáltan a Pannónia Movie Kft. multiplexeibe.

010_A7A22260_017 (1).jpg
A cápa forgatása. Fotó: 7e Art/Zanuck/Brown / Photo12 via AFP

A nyár utolsó hétvégéjén a frissen vásznakra került címek közül az USA mozijaiban nem a Rajtakapva vagy a Rózsák háborúja gyűjtötte a legtöbb bevételt, hanem az az örökzöld, amely 1975-ben is letarolt mindent, s korának legjobban jövedelmező filmjévé vált: A cápa 4K-s felújított változata.

Október 2-tól 8-ig egyszerre négy fővárosi moziban evezhetünk ki főhőseinkkel, hogy mi is részesei lehessünk a nagyvászon előtt a Protkó elleni hajszának. A Lurdy Mozi, a Pólus Mozi és a GoBuda Mozi szinkronnal, míg a Cinema MOM feliratosan fogja műsorára tűzni.

A massachusettsi fiktív üdülősziget, a festői Amity igazi turistaparadicsom, mely partjaiból él. Egy nap azonban a hullámok emberi maradványokat sodornak ki a vízből, így Martin Brody rendőrfőnök (Roy Scheider) azonnal bezáratná a strandokat, cápaveszélyre hivatkozva. A polgármester (Murray Hamilton) viszont nem hallgat rá, a főszezonban ez kész anyagi csődöt jelentene a sziget gazdaságának.

Brody ezek után árgus szemekkel figyelni kezdi a fürdőzőket, a cápatámadások pedig megismétlődnek, s már szélesebb hírverést kapnak szerte New Englandben. Érkezik a városba egy cápaszakértő biológus (Richard Dreyfuss), aki Brodyval és az egyik helyi tapasztalt tengerésszel (Robert Shaw) karöltve kihajózik a nyílt vízre, hogy levadásszák a nagy fehér fenevadat. A film Peter Benchley regényének adaptációja, aki egy 1916-ban New Jersey-ben megtörtént esetet vett alapul az íráshoz.

Hogy a filmet kétórányi hosszúság körül tartsák és a feszültségre hegyezzék ki, jelentősen csökkentették Brody családi szálát, bár felesége (Lorraine Gary) még így sem elhanyagolható. A feszültségkeltést ugyanakkor kényszer is szülte: Protkó animatronikus cápamodellje annyiszor hibásodott meg a forgatások során, hogy inkább a kevesebb néha több alapon bántak az állat ábrázolásával, sokszor csak sejtetik a jelenlétét vagy pedig az ő szemszögéből látjuk a történéseket. A Hitchcock-féle recept átmentését Spielberg a Jurassic Park esetén már tervezetten használta újra.

A három Oscart nyert alkotás nemcsak az első nagy költségvetésű, óceánon forgatott produkcióként írt történelmet, de fordulópontot is jelentett az iparban is. Bár előtte is voltak eseményszámba menő Cinerama látványfilmek (például a Grand Prix vagy a 2001: Űrodüsszeia), ahogy a westernek és az epikus történelmi mozik is sokakat megmozgattak, a Universal marketingstratégiája mégis újradefiniálta Hollywoodot.

Korához képest extrém mennyiségű kópián kezdték játszani a nyári szünet elejére időzített, „nyaralós” filmet, amit számtalan tv-reklám és merchtermék támogatott meg, ezzel megteremtve a mai, modern blockbuster kifejezést és mintát. Noha bevételi rekordját két évvel később a formulát csúcsra járató és végleg bebetonozó Star Wars megdöntötte, az emberekre való hatását nem vette el semmi: Spielberg mestermunkája után ugrott meg számottevően a cápáktól való félelem, mely máig része társadalmunknak.

Ugyan az ötven éve még horrorisztikusnak megélhető elemek napjaink nézőinek többnyire már meg se kottyannak, erényei miatt mindig kivételes élmény átélni egy ilyen jelentőséggel bíró művet ott, ahová eredetileg szánták: a moziban.

A jubileumot ünneplő filmről nemrég mi is írtunk.

Ez is érdekelheti

Az első magyar Oscar-díjas játékfilm egyben történelmi tabló és erkölcsi parabola

Mindig van valaki, aki elsőként lépi át a határokat, és ezzel történelmet ír. Ezúttal az első magyar Oscar-díjas film, a Mephisto kerül górcső alá – az a mestermű, amellyel Szabó István a magyar filmművészetet felhelyezte a nemzetközi térképre.

David Cronenberg: A határ egy mozgó célpont

Nevezték már hatásvadász botrányhősnek és az új Kubricknak is: a kultrendező Budapesten arról mesélt, hogy a legfontosabb dolog a filmszakmában elkerülni, hogy seggfejekkel dolgozzon.

Elkezdődött a Budapesti Klasszikus Film Maraton

Különleges vendégekkel vette kezdetét a Budapesti Klasszikus Film Maraton (BKFM). A Nemzeti Filmintézet fesztiváljának nyitógáláját az Uránia Nemzeti Filmszínházban tartották, ahol telt házas vetítésen láthatta a közönség Robert Lantos producer, Szabó István rendező és Koltai Lajos operatőr közös, nagy sikerű filmjét, a Csodálatos Júliát.

Tímár Péter és Koltai Róbert kapja a CineFest életműdíját

A 21. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál életműdíját Tímár Péter és Koltai Róbert kapja. A szeptember 5-én kezdődő rendezvény és részben az idén tizenöt éves CineClassics program is a két életműdíjas munkássága előtt tiszteleg – közölték a szervezők.