Így még soha nem láthattuk A Gyűrűk Ura-trilógiát Magyarországon

Program

Január elején Középfölde rajongói ismét nagyvásznon élhetik át a kalandokat. A tavalyi nagy sikerű évindító Lurdy-hétvége után most is minden részt levetítenek A Gyűrűk Ura-maratonon.

The Lord of the Rings  The Two Towers 
Year : 2002 - USA
Director: Peter Jackson
Elijah Wood, Sean Astin,

Based upon Tolkien's trilogy (Photo by Archives du 7eme Art / Photo12 via AFP)
Jelenet A Gyűrűk Ura: A két torony című filmből. Fotó: Archives du 7eme Art / Photo12 via AFP

A Pannónia Movie Kft. 2022 októberében hozta el Peter Jackson akkor húszévessé váló legendás trilógiáját. A filmek olyan formában addig nem voltak láthatóak nagyvásznon itthon, egy nemzetközi esemény hazai megfelelőjeként kerülhettek moziba. A Jackson jóváhagyásával digitálisan felújított, 4K-s rendezői változatok 2022-ben heti bontásban érkeztek három multiplexbe, aztán 2024-ben, amikor a Lurdy is csatlakozott a Pannónia Mozihálózathoz, így egy-egy napra oda is beköszönhettek Frodóék. 2025-ben először négy helyszínen egyszerre lesznek láthatóak a fantasy klasszikusok.

A Cinema MOM, a Pólus Mozi, a GoBuda Mozi és a Lurdy Mozi január 2-án, csütörtökön a 2001-es első filmet (A gyűrű szövetsége), majd 3-án, pénteken a 2002-es második epizódot (A két torony), végül 4-én, szombaton a 2003-as trilógiazárót (A király visszatér) tűzi műsorra. Január 5-én, vasárnap a Lurdy Moziban és a Cinema MOM-ban egész napos maratonnal várják a rajongókat. A MOM-ban kizárólag felirattal, a többi komplexumban szinkronnal. Az együttes játékidő 686 perc, vagyis közel 11 és fél óra, ami lebontva (és kerekítve) három és fél, három és háromnegyed, valamint négy és negyedórában jön ki részenként.

Egy valóban komoly felújításról van szó, nem lemezes forrásokból tárul elénk a trilógia, ami azért különleges, mert a bővített verziókat 2022-ig csak otthon nézhettük. A remaster nem csak dísz: a rendező maga is bábáskodott fölötte, célja többféle volt. Egyrészt a 35 miliméterre forgott filmekben akadtak következetlenségek a színezés terén, ezt sikerült korrigálni. Másrészt mivel a Hobbit-filmek digitális munkálatai során már elérhetővé váltak olyan technikák, amik az ezredforduló idején még nem, vagy csak gyerekcipőben jártak, így ezúttal lehetőség nyílt A Gyűrűk Ura esetén is felhasználni azokat annak érdekében, hogy az alkotások úgy nézzenek ki, mintha manapság, vagy legalább a Hobbitokkal együtt forogtak volna.