A képzeletbeli határok legyőzésével foglalkozik az 59. Viennale nemzetközi filmfesztivál, amelyet október 21. és 31. között rendeznek Bécsben.

A legnagyobb osztrák nemzetközi filmfesztivál idén olyan kérdéseket jár körül, mint a generációk közötti párbeszéd, a demokrácia válsága vagy a messzi tájak iránti kínzó vágy.

A fiatalok és idősek közötti párbeszéddel foglalkozó
alkotások között van egyebek mellett Ignacio Cerois Mi lesz a nyárból (Que
sera del verano)
és Celine Sciamma francia forgatókönyvíró-rendező Fiatal
anya (Petite maman)
című filmje.

Ugyancsak a generációs szakadék témáját dolgozza fel Maria
Speths német alkotó Bachmann úr és osztálya (Herr Bachmann und seine Klasse),
valamint az Örökség (The Inheritance) Ephraim Asili rendezésében.

Egy másik blokkban a jelenlegi világeseményekre reagálnak a filmek.

Murakami Haruki japán író egyik novelláját dolgozza fel Vezesd az autómat (Drive My Car) címmel Hamagucsi Rjuszuke rendező. Ezenkívül Juho Kuosmanen finn alkotó Hatos számú kabinja (Hytti nro 6), Sebastian Meise osztrák rendező Nagy szabadsága (Große Freiheit), valamint a Beatrix lesz látható, Milena Czernovsky és Lilith Kraxner rendezése.

Az idei Viennalén kiemelt figyelmet kapnak Terence Davies angol forgatókönyvíró, filmrendező, regényíró, színész alkotásai.

Egyebek mellett A vidámság háza (The House of Mirth) vagy a Csendes szenvedély (A Quiet Passion) című irodalmi feldolgozások mellett a rendező legújabb, idei munkáját, a Benedictiont tűzik műsorra. Davies, aki személyesen is ellátogat a Viennáléra, rendezte a fesztivál bemutatkozó kisfilmjét.

Szintén kiemelt figyelmet kap az egykori Osztrák–Magyar Monarchia területén született Henrik Galeen munkássága. Galeen sokak számára a Nosferatu című, 1922-ben bemutatott fekete-fehér német némafilm forgatókönyvírójaként lehet ismerős, a Viennale a rendező életművét vonultatja fel.

Fabrizio Ferraro olasz rendező-forgatókönyvírót, a gondolat és képzelet alkotásainak megteremtőjét, míg Segundo de Chomon spanyol rendezőt az illúzió művészetének úttörőjeként ünneplik majd a fesztiválon.  A 2012-ben elhunyt Amos Vogel bécsi születésű filmtudományi szakember és kritikus századik születésnapjára A film mint felforgató művészet (Film as a Subversive Art) című retrospektív programmal emlékeznek meg.

Nyitókép: Hamagucsi Rjuszuke: Vezesd az autómat. Jelenet a filmből. Forrás: The Film Stage