A jegesmedvék etetése tilos! bemutatóját szeptember 19-én tartják a Bethlen Téri Színházban, és a darabhoz drámapedagógiai program is készült a diákközönség számára.

A Manna és a Bethlen Téri Színház közös fizikai bábszínházi előadását Kovács Domokos hívta életre alkalmi társulatával, hogy figyelmünket a globális felmelegedés, a klímakatasztrófa, a fenntartható fejlődés morális kérdései felé fordítsa. Az előadás díszletelemei és az emblematikus medvefejet formázó báb mind közösségi gyűjtésből származó hulladékból és használt tárgyakból készültek, Mihály-Geresdi Zsófia tervei alapján.

Kovács Domokos és alkotótársai január elején tartották A jegesmedvék etetése tilos! című előadás szimbolikus olvasópróbáját, hiszen a produkció nonverbális fizikai báb-tánc-színházi játéknak készült. Az előadás témája a környezetvédelem fontossága, kisebbség és többség társadalmi egymásnak feszülése és a fenntartható fejlődés mellett az emberség, az állatiasság, és annak a morális kérdésnek a körbe kémlelése, hogy miért is tilos etetni a jegesmedvéket. A céljuk az volt, hogy a jegesmedvék metaforikus szintre emelésével több társadalmi problémára is rámutassanak.

Kovács Domokos így mesél az
előadás ötletéről:

„Nagyon foglalkoztat a különböző, kiszolgáltatott helyzetben lévő társadalmi csoportok elnyomása, illetve a társadalmi egyenlőtlenségek felszámolásának lehetősége. Valószínűleg ezért is hatott rám ilyen elemi erővel a National Geographic fotósának azon felvétele, amelyen egy éhhalállal küzdő jegesmedve utolsó perceit örökítette meg, ahogy az állat élelem után kutat a szemétben. Rögtön felmerült bennem a kérdés,

hogy lehet az, hogy Kanadában törvény tiltja a segítségnyújtást, miközben az emberi viselkedésünk, így a globális felmelegedés és a túlzott szeméttermelés az okozója annak, hogy a medvék mára veszélyeztetett fajjá váltak?"

Az előadás nem lineáris történetmesélésen
alapul, sokkal inkább az asszociációk és érzetek világába vezeti a nézőket. A
két tehetséges fiatal bábművész Nagy Petra és Kovács Domokos allegorikus tánca
a fehér térben felidézheti számunkra Paul Nicklen fotósorozatát a haldokló
jegesmedvéről ugyanúgy, mint tengeren úszó olajfoltokat vagy az egyre olvadó
jégszigeteket Északi-sarkvidéken, de akár két embert is, akik a túlélésért
vívnak kíméletlen harcot.

Az előadás formanyelvével is az asszociációk áramlásának segítésére
törekszenek a tánc és a bábszínház egyesítésével, valamint a szöveg teljes
kiiktatásával. A zenéért Tarr Bernadett, a feldolgozó foglalkozás
fejlesztéséért Milovits Hanna, a dramaturgiáért Nagy Orsolya felel. A
mozgástervezésben a művészek konzulense volt tanáruk az Színház és
Filmművészeti Egyetemről, Fejes Kitty koreográfus.

Ezzel az előadással indítja a Manna Produkció a 2020/21-es évadát, és egyben belép a zöld színházak közé, azaz egyetlen új bemutatójához sem vásárol díszletelemeket vagy jelmezt, mindent az elmúlt 12 éves működése során felhalmozott tárgyakból és ruhaneműkből, illetve csak használtan – esetleg más színházaktól átvett – beszerzett anyagokból valósít meg. A jegesmedvék etetése tilos! produkció az első olyan előadásuk, mely már a zerowaste mozgalomhoz való csatlakozás jegyében született.

Kiemelt kép: Sin Olivér