Egy rendkívül hideg délutánon érkezem meg a Magyar Honvédség szentendrei Altiszti Akadémiájára, amely csupán egyike a S.E.R.E.G. című sorozat tizenöt forgatási helyszínének. A címet adó mozaikszó öt angol kifejezés rövidítése: szolgálat, kiválóság, tisztelet, étosz és irányítás – mondja Pálinkás Szilveszter. A sorozat katonai szakértője csaknem egy éve, jóformán a munka kezdetétől szorosan együtt dolgozik a stábbal. Már a forgatókönyv megírásánál szükség volt művelettervezői tapasztalataira, mint ahogyan más ismereteire is: a jelmezek, a kellékek – köztük a fegyverek – összeállításakor.
A sorozat szereplői a magyar honvédségnél rendszeresített egyenruhát viselik, a fegyverek is ebből az eszköztárból származnak. Természetesen a színészek kezébe már „hivatalosan hatástalanított” állapotban kerülnek, egyébként a harci eszközöket a filmben is kiképzett katonák kezelik. – Minden színész általános katonai kiképzést kapott, illetve a sorozatban betöltött szerepük szerint hajtottak végre harcászati, taktikai feladatokat. Némelyikük nagyszerű katona lett volna – jegyzi meg, majd mosolyogva hozzáteszi, hogy ajánlotta is: fontolják meg a területvédelmi tartalékos szolgálat lehetőségét, amit színészi munkájuk mellett is végezhetnek.
– Ő a mi Tom Cruise-unk a mi magyar Top Gununkban – mondja Helmeczy Dorottya ügyvezető, producer Szilveszterről, aki szerepet is kapott a sorozatban. – Fontos volt számunkra, hogy ez esetben nem egy színész játszik el egy karaktert, hanem egy katonailag hiteles ember. A forgatókönyvet tavaly márciusban kezdték el fejleszteni. – Szilveszter figyelmeztetett bennünket, ha tévedtünk valamivel kapcsolatban. Ügyelnünk kellett, hogy a filmnek szakmailag hiteles legyen a közege. Születtek szakmai és filmes döntések. A realitás és a dráma egyensúlyát kellett megtalálnunk úgy, hogy hiteles maradjon a cselekmény.
A két szálon futó történet főhőse Győrbíró alezredes, aki öt éve részt vett egy balul elsült iraki misszióban, és most lehetőséget kap, hogy újra küldetést vezessen, amely során jóvátehetné korábbi hibáját. – Ez a történet a felelősségvállalásról szól – teszi hozzá Helmeczy Dorottya. – Minden élethelyzetre van megoldás, ha a konfliktusaink ellenére is képesek vagyunk együttműködni. A producer arról is beszélt, hogy a sok férfiego és ambíció mellett feltétlenül szerette volna, hogy egy női rendező tartsa kézben a történetet, így esett a választása Dombrovszky Lindára.
A rendező a katonaságot korábban csak hírből ismerte, ezért komoly kutatómunka előzte meg a forgatást. – Sok laktanyába ellátogattunk, beszélgettünk, a katonák meséltek a missziós munkájukról és a magánéletükről is. Lesznek, akik magukra ismernek majd egy-egy figurában – fűzi hozzá Linda. Ő a dokumentumfilmek felől érkezett, és bár már Almási Tamás osztályában is forgatott fikciós történeteket, a valós sztorik máig fontos kiindulási pontot jelentenek számára. – Jobb történeteket ír az élet, mint amit mi ki tudunk találni. Linda arról is mesél, hogy a sorozat a humort sem nélkülözi. Bár az Angyalbőrbenhez hasonló, parodisztikus elemek hiányoznak belőle, egy kis kikacsintás is van: az eddigi egyetlen magyar katonai sorozatban főszerepet játszó Mészáros Zoltán a S.E.R.E.G. idejére komoly karriert futott be, vezérkari ezredesként bukkan fel a történetben.
A főszerepet játszó Csórics Balázs életéből a kötelező sorkatonai szolgálat már kimaradt, de megjegyzi: egyébként is igyekezett volna felmentést szerezni, mert rengeteg sztereotípia élt benne a katonasággal kapcsolatban. – Az erőfitogtatás, egymás ok nélküli szivatása, taposása – ezek számomra ellenszenves dolgok, és azt hittem, a katonaság nagyjából ebből áll. Azóta másként látom. Az elmúlt időszak kiképzése során megtanultam, hogy nyitott szemmel, nyitott szívvel, éles ésszel járjak. Balázs sokat dolgozott azért, hogy elsajátítsa a szükséges tudást és edzettséget; kisportolt alkatát akár egy húsz éve a katonaság kötelékében szolgáló tiszt is megirigyelhetné.
– Apukám katona volt, és ami érdekes, hogy a testvére – aki ráadásul nő – ugyancsak katonaként szolgált, a férje pedig rendőr. Szóval ez az egyenruhás közeg nem idegen számomra – jegyzi meg a főszereplő altisztjét alakító Györgyi Anna, majd hozzáteszi: édesapja „pizsamás” volt, a régi, az oldalán csíkkal ellátott egyenruhát viselte. – A katonaságban létező szigorú szabályok és a hierarchia sem ismeretlen számomra, hiszen egy színház is pont így működik. Bár azért a parancsolónak való feltétel nélküli engedelmesség nem következik a habitusomból.
A hideg és a terepmunka embert próbáló, ez már akkor kiderül, amikor még a fűtött előcsarnokban beszélgetünk a színészekkel. – Reggel hat óra óta ebben forgatok kint – mutat a katonai vászon kezeslábasára Kamarás Iván. Mivel a jelenet nem ilyen fogvacogtató télben játszódik, kabátot legfeljebb a rövid szünetek idejére vehetnek fel.
Ivánt is – ahogyan ő fogalmaz – elragadta a filmek és a színház világa, így a sorkatonai szolgálat kimaradt, bár képernyőn már játszott katonát. – Akkoriban úgy éreztük, a katonaság elzárna minket a világtól. A mai fejemmel viszont úgy érzem: mindenkire ráférne egy kis szolgálat. Ebben a közegben nincs semmi sallang. Tiszta a kommunikáció, világosak és egyértelműek a szándékok. Iván konok ezredes karaktere a történet egyik mozgatórugója. – Ha azt mondom: te vagy az intrikus, akkor helyesen fogalmazok? – kérdezem. – Egyfelől igen, mert a figurám ellenlábasa a főszereplőnek. Ennek dacára nem negatív karakter, megvan a saját igazsága, motivációja, ami ugyanúgy érvényes.
Közben befejezzük a beszélgetéseket, mert kint kezdődik a forgatás, és sorra szólítják munkára a színészeket. – Miközben caplatunk keresztül az udvaron, a kollégák némelyike katonai ismereteiről ad számot, például tudja, hogy az út szélén parkoló páncélos járműveket gidránoknak hívják. Itt némi harcászati gyorstalpaló következik, aminek megismétlésére legfeljebb egy alapos Google-keresés után lennék képes, így ettől eltekintek.
Megérkezünk a jelenet próbájára, ahol egy kisteherautóra ugrálnak fel a bevetésre induló katonák. Idővel elszemtelenedünk. Mivel a próbák alatt senki nem szól ránk, hogy belógunk a képbe, egyre közelebb megyünk a színészekhez, hogy jól halljuk a párbeszédeket. Amikor azonban a felvételre kerül sor, a sajtó munkatársait kijjebb terelik, és még arra is ügyelnek, hogy a több száz méterrel hátrébb fekvő üres téren se mászkáljon senki.
Amikor magamban azon zsémbelek, hogy jól bejöttem a csőbe, mert most a felvételek ideje alatt esélyem sincs visszajutni a meleg, szélvédett épületbe, ránézek a feltűrt ingujjban hihetetlenül fegyelmezetten dolgozó Györgyi Annára, és elszégyellem magam. – Mindig ilyen jó a hangulat a forgatáson? – kérdezi valaki, mire határozott igen a válasz, és kiderül: ez a rendezőnek különösen fontos, mert így tud igazán hatékonyan dolgozni.
Kifelé menet még megpillantok a bejárat mellett egy egész alakos tükröt „Kérem ellenőrizze öltözetét!” felirattal. Zavartan igazgatom a félrecsúszott sapkám, aztán arra gondolok: ennyi éppen elég volt a laktanyai életből.
A hat epizódból álló S.E.R.E.G. című sorozatot ősszel láthatja a közönség a Tv2-n.
Nyitókép: Györgyi Anna és Csórics Balázs a S.E.R.E.G. című sorozat forgatásán. Fotó: Megafilm / Dombóvári Tamás